Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Zwierzęta w kulturze i sztuce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta w kulturze i sztuce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu ściśle powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, historii literatury, filozofii oraz kulturoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem zwierząt w kulturze, sztuce, literaturze, religii oraz życiu codziennym człowieka od czasów starożytnych do współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Świat zwierzęcy jako integralna część środowiska naturalnego. Zmiany w relacjach miedzy człowiekiem a zwierzęciem na przestrzeni dziejów. Etyka ekologiczna. Zoolatria i zoomitologia. | 2 |
T-W-2 | Zwierzę w antyku grecko-rzymskim, kult zwierząt w starożytnym Egipcie. Zwierzęta w religiach wschodu. Chrześcijańska koncepcja relacji człowiek-zwierzę. | 2 |
T-W-3 | Symboliczna rola zwierząt (zwierzęta w heraldyce, symbole flagowe, zwierzęta w filatelistyce i numizmatyce, nieboskłon i jego zwierzęta, zwierzęta w astrologii). | 2 |
T-W-4 | Zwierzęta jako element dekoracyjny miasta i regionu (pomniki, rzeźby, detale architektoniczne Szczecina i wybranych miast Pomorza Zachodniego – zajęcia w mieście i w muzeum). | 3 |
T-W-5 | Zwierzęta w literaturze (literatura dziecięca: bajki, baśnie, legendy od Ezopa do współczesności, literatura dla młodzieży i dorosłych). Zwierzęta w poezji. | 2 |
T-W-6 | Zwierzęta w sztuce (malowidła jaskiniowe, sztuka animalna w wybranych regionach świata od średniowiecza do czasów współczesnych). Rzeźba animalna w dziejach świata. | 1 |
T-W-7 | Zwierzęta baśniowe i realistyczne w polskim i światowym folklorze. | 1 |
T-W-8 | Inspiracje animalne w muzyce klasycznej, rozrywkowej i ludowej. Zwierzęta w kinematografii (m.in. filmy dla dzieci, filmy pełnometrażowe). | 1 |
T-W-9 | Zwierzęta w przysłowiach, porzekadłach, przesądach. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna, ekspozycja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.4_W01 Student zna i omawia znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami zwierzęcymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne). | BL_1A_W22, BL_1A_W23 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.4_U01 Student analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność. | BL_1A_U15 | P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.4_K01 Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i aktywny poznawczo i rozwija własną wrażliwość estetyczną. | BL_1A_K05, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.4_W01 Student zna i omawia znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz rozpoznaje i opisuje wybrane obiekty sztuki z motywami zwierzęcymi (rzeźby, obrazy, detale architektoniczne). | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących znaczenia zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Chętnie uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.4_U01 Student analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt o charakterze religijnym, symbolicznym, magicznym lub estetycznym w kulturze i sztuce polskiej, europejskiej oraz pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych gatunków zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących znaczenie zwierząt w kulturze i sztuce na przestrzeni wieków w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-A6.4_K01 Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i aktywny poznawczo i rozwija własną wrażliwość estetyczną. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Cooper J.C., Zwierzęta symboliczne i mityczne, Wydawnictwo REBIS, Dom Wydawniczy Sp. z o.o, Poznań, 1998
- Kobielus S., Bestiarium chrześcijańskie, Wydawnictwo PAX, Warszawa, 2002
- Kopaliński W., Słownik symboli, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 2001
- Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa, 2003
- Margul T., Zwierzę w kulcie i micie, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1996
- Parandowski J., Mitologia Greków i Rzymian, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 1987
Literatura dodatkowa
- Mrozek A., Szczepanowicz B., Atlas zwierząt biblijnych. Miejsce w Biblii i symbolika, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2007
- Sokolewicz Z., Mitologia Czarnej Afryki, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1986
- Tomaszewska-Bolałek M., Zwierzęta zodiaku w kulturze Japonii, Wydawnictwo HANAMI, Warszawa, 2007