Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Embriologia eksperymentalna ssaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Embriologia eksperymentalna ssaków
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresiu biologii rozwoju.
W-2Wiedza z zakresu biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach biomedycznych i rolniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Transegeneza i klonowanie zarodkowe.2
T-A-2Zaburzenia rozwojowe, przyczyny wczesnej śmiertelności zarodków i diagnostyka prenatalna.2
T-A-3Regulacja płci na poziomie gamet i zarodków.1
5
wykłady
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.2
T-W-2Zarodkowe komórki macierzyste.2
T-W-3Hemopeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.3
T-W-4Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Indukcja porodu.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.16
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.9
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.1_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii doświadczalnej. Zna funkcjonowanie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu oraz mechanizmy inicjujące poród.
BL_1A_W08, BL_1A_W19, BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-3, S-1
BL_1A_BL-S-O11.1_W02
Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody regulacji płci, techniki transgenezy i klonowania zarodkowego.
BL_1A_W08, BL_1A_W19, BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.1_U01
Student powinien umieć określić praktyczne znaczenie regulacji hormonalnej w indukcji porodu u wybranych gatunków ssaków.
BL_1A_U05, BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-4M-1S-2, S-3
BL_1A_BL-S-O11.1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, transgenezą, klonowaniem, regulacją płci i diagnostyką prenatalną.
BL_1A_U05, BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O11.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
BL_1A_K02, BL_1A_K05, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08C-2T-A-2, T-W-3, T-W-1M-2
BL_1A_BL-S-O11.1_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
BL_1A_K01, BL_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08C-2T-A-1, T-A-3, T-W-2M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.1_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii doświadczalnej. Zna funkcjonowanie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu oraz mechanizmy inicjujące poród.
2,0Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu embriologii doświadczalnej. Nie zna mechanizmów regulacji hormonolnej ciąży i porodu.
3,0Student poprawnie definiuje większosć pojęć z zakresu embriologii doświadczalnej i posiada w niewielkim stopniu wiedzę odnośnie regulacji hormonalnej ciąży i porodu.
3,5Student poprawnie definiuje wszyskie pojęcia z zakresu embriologii doświadczalnej i posiada ogólną wiedzę na temat regulacji hormonalnej ciąży i porodu.
4,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu embriologii doświadczalnej, dobrze zna mechanizmy regulacji ciąży i porodu, ale nie zna różnic gatunkowych w tych mechanizmach.
4,5Student sprawnie operuje pojęciami z zakresu embriologii doświadczalnej i potrafi określić obszar jej praktycznego zastosowania. Bardzo dobrze zna mechanizmy regulacji ciąży i porodu, ale nie zna różnic gatunkowych.
5,0Student sprawnie operuje pojęciami z zakresu embriologii doświadczalnej i potrafi określić obszar jej praktycznego wykorzystania. Bardzo dobrze zna mechanizm regulacji ciąży i porodu z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
BL_1A_BL-S-O11.1_W02
Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody regulacji płci, techniki transgenezy i klonowania zarodkowego.
2,0Student nie zna żadnych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej.
3,0Student wymienia większość przedstawionych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej, ale słabo je opisuje.
3,5Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i ogólnie opisuje większość z nich.
4,0Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i poprawnie dokonuje poprawnego ich opisu.
4,5Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i bardzo dobrze dokonuje ich opisu. Nie zna jednak różnic gatunkowych.
5,0Student sprawnie wymienia i bardzo dobrze opisuje przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej. Potrafi wskazać różnice gatunkowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.1_U01
Student powinien umieć określić praktyczne znaczenie regulacji hormonalnej w indukcji porodu u wybranych gatunków ssaków.
2,0Student nie potrafi określić obszaru praktycznego zastosowania znajmości mechanizmu regulacji ciąży i porodu.
3,0Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania mechanizmu znajomości regulacji ciąży i porodu.
3,5Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu regulacji ciąży i porodu na przykładzie jednego gatunku ssaków.
4,0Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu regulacji ciąży i porodu potrafi dobrać właściwą metodę w zależności od gatunku.
4,5Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomosci mechanizmu regulacji ciąży i porodu z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
5,0Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu ciąży i porodu z uzwględnieniem różnic gatunkowych. Potrafi opisać co najmniej jedną z technik indukcji porodu.
BL_1A_BL-S-O11.1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, transgenezą, klonowaniem, regulacją płci i diagnostyką prenatalną.
2,0Student nie potrafi ocenić znaczenia osiągnięć współczesnej embriologii.
3,0Student potrafi ocenić znaczenie osiągnięć współczesnej embriologii, ale nie podejmuje własnej interpretacji tych osiągnięć.
3,5Student potrafi interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii.
4,0Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi podjąć dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem niektórych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej.
4,5Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi podjąć dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem większości metod stosowanych embriologii doświadczalnej.
5,0Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi logicznie argumentować własne stanowisko w zakresie stosowanych metod w embriologii doświadczalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O11.1_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
2,0Student nie potrafi ocenić znaczenia wiedzy dotyczacej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii.
3,0Student bardzo ogólnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii na podstawie i nie ma własnego poglądu w tym temacie.
3,5Student poprawnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii i podejmuje próby przedstawienia własnego poglądu w tym temacie.
4,0Student potrafi ocenić znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii, ma świadomość tej wiedzy i próbuje przedstawić własny pogląd w tym temacie.
4,5Student swobodnie ocenia znaczenie wiedzy w oparciu o szeroki warsztat merytoryczny, ma świadomość tej wiedzy i potrafi przedstawić własny pogląd w tym temacie.
5,0Student w oparciu o szerodki warsztat merytoryczny swobodnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej embriologii doświadczalnej, ma świadmość i poczucie odpowiedzialności za praktyczne wykorzystywanie wiedzy w tym zakresie. Posiada własny precyzyjny pogląd w tym temacie.
BL_1A_BL-S-O11.1_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
2,0Student nie dostrzega problemu i nie podejmuje dyskusji w grupie.
3,0Student dostrzega problem, ale nie podejmuje dyskusji w grupie.
3,5Student dostrzega problem i próbuje podjąć dyskusję w grupie.
4,0Student dostrzega i ogólnie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie.
4,5Student dostrzega i wnikliwie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie.
5,0Student dostrzega i wnikliwie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie. W oparciu o merytoryczne argumenty swobodnie radzi sobie z kontrargumentami.

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red.), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1-2., PWN, Warszawa, 2006
  2. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  3. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 2001
  4. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste, MedPharm, Wrocław, 2009, wydanie polskie pod red. Krzysztofa Kałwaka
  2. Wolszczan A., Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011
  3. Bartel H., Embriologia medyczna. Ilustrowany podręcznik, PZWL, Warszawa, 2008
  4. Scott Ch.T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji, Centrum Kształcenia Akademickiego, Gliwice, 2008, tłumaczenie polskie: Monika Betley
  5. Wielgoś M., Diagnostyka prenatalna z elementami perinatologii, Via Medica, Gdańsk, 2009
  6. Bishop J., Ssaki trangeniczne, PWN, Warszawa, 2001
  7. Krzanowska H., Tischner M., Klonowanie, Zank, Kraków, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Transegeneza i klonowanie zarodkowe.2
T-A-2Zaburzenia rozwojowe, przyczyny wczesnej śmiertelności zarodków i diagnostyka prenatalna.2
T-A-3Regulacja płci na poziomie gamet i zarodków.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.2
T-W-2Zarodkowe komórki macierzyste.2
T-W-3Hemopeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.3
T-W-4Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Indukcja porodu.3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Przygotowanie się do ćwiczeń.16
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.1_W01Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii doświadczalnej. Zna funkcjonowanie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu oraz mechanizmy inicjujące poród.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
BL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-4Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Indukcja porodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowej wiedzy z zakresu embriologii doświadczalnej. Nie zna mechanizmów regulacji hormonolnej ciąży i porodu.
3,0Student poprawnie definiuje większosć pojęć z zakresu embriologii doświadczalnej i posiada w niewielkim stopniu wiedzę odnośnie regulacji hormonalnej ciąży i porodu.
3,5Student poprawnie definiuje wszyskie pojęcia z zakresu embriologii doświadczalnej i posiada ogólną wiedzę na temat regulacji hormonalnej ciąży i porodu.
4,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu embriologii doświadczalnej, dobrze zna mechanizmy regulacji ciąży i porodu, ale nie zna różnic gatunkowych w tych mechanizmach.
4,5Student sprawnie operuje pojęciami z zakresu embriologii doświadczalnej i potrafi określić obszar jej praktycznego zastosowania. Bardzo dobrze zna mechanizmy regulacji ciąży i porodu, ale nie zna różnic gatunkowych.
5,0Student sprawnie operuje pojęciami z zakresu embriologii doświadczalnej i potrafi określić obszar jej praktycznego wykorzystania. Bardzo dobrze zna mechanizm regulacji ciąży i porodu z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.1_W02Student opisuje metody diagnostyki prenatalnej, charakteryzuje komórki macierzyste, w tym zarodkowe komórki macierzyste i komórki krwi pępowinowej. Zna metody regulacji płci, techniki transgenezy i klonowania zarodkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
BL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach biomedycznych i rolniczych.
Treści programoweT-A-1Transegeneza i klonowanie zarodkowe.
T-A-3Regulacja płci na poziomie gamet i zarodków.
T-A-2Zaburzenia rozwojowe, przyczyny wczesnej śmiertelności zarodków i diagnostyka prenatalna.
T-W-2Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-3Hemopeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej.
3,0Student wymienia większość przedstawionych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej, ale słabo je opisuje.
3,5Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i ogólnie opisuje większość z nich.
4,0Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i poprawnie dokonuje poprawnego ich opisu.
4,5Student wymienia wszystkie przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej i bardzo dobrze dokonuje ich opisu. Nie zna jednak różnic gatunkowych.
5,0Student sprawnie wymienia i bardzo dobrze opisuje przedstawione metody stosowane w embriologii doświadczalnej. Potrafi wskazać różnice gatunkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.1_U01Student powinien umieć określić praktyczne znaczenie regulacji hormonalnej w indukcji porodu u wybranych gatunków ssaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
Treści programoweT-W-4Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Indukcja porodu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić obszaru praktycznego zastosowania znajmości mechanizmu regulacji ciąży i porodu.
3,0Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania mechanizmu znajomości regulacji ciąży i porodu.
3,5Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu regulacji ciąży i porodu na przykładzie jednego gatunku ssaków.
4,0Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu regulacji ciąży i porodu potrafi dobrać właściwą metodę w zależności od gatunku.
4,5Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomosci mechanizmu regulacji ciąży i porodu z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
5,0Student potrafi określić obszar praktycznego zastosowania znajomości mechanizmu ciąży i porodu z uzwględnieniem różnic gatunkowych. Potrafi opisać co najmniej jedną z technik indukcji porodu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.1_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii oraz podejmować dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem macierzystych komórek zarodkowych, transgenezą, klonowaniem, regulacją płci i diagnostyką prenatalną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z osiągnięciami współczesnej embriologii, w tym z możliwościami praktycznego jej zastosowania.
C-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach biomedycznych i rolniczych.
Treści programoweT-A-1Transegeneza i klonowanie zarodkowe.
T-A-3Regulacja płci na poziomie gamet i zarodków.
T-A-2Zaburzenia rozwojowe, przyczyny wczesnej śmiertelności zarodków i diagnostyka prenatalna.
T-W-2Zarodkowe komórki macierzyste.
T-W-3Hemopeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmujące zakres treści programowych ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażaowania w dyskusję.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić znaczenia osiągnięć współczesnej embriologii.
3,0Student potrafi ocenić znaczenie osiągnięć współczesnej embriologii, ale nie podejmuje własnej interpretacji tych osiągnięć.
3,5Student potrafi interpretować osiągnięcia współczesnej embriologii.
4,0Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi podjąć dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem niektórych metod stosowanych w embriologii doświadczalnej.
4,5Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi podjąć dyskusję związaną z praktycznym wykorzystaniem większości metod stosowanych embriologii doświadczalnej.
5,0Student interpretuje osiągnięcia współczesnej embriologii. Potrafi logicznie argumentować własne stanowisko w zakresie stosowanych metod w embriologii doświadczalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.1_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępów współczesnej embriologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach biomedycznych i rolniczych.
Treści programoweT-A-2Zaburzenia rozwojowe, przyczyny wczesnej śmiertelności zarodków i diagnostyka prenatalna.
T-W-3Hemopeza zarodkowa i płodowa. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii. Banki krwi pępowinowej.
T-W-1Rozwój embriologii jako dyscypliny naukowej i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić znaczenia wiedzy dotyczacej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii.
3,0Student bardzo ogólnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii na podstawie i nie ma własnego poglądu w tym temacie.
3,5Student poprawnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii i podejmuje próby przedstawienia własnego poglądu w tym temacie.
4,0Student potrafi ocenić znaczenie wiedzy dotyczącej praktycznego wykorzystania postępu w embriologii, ma świadomość tej wiedzy i próbuje przedstawić własny pogląd w tym temacie.
4,5Student swobodnie ocenia znaczenie wiedzy w oparciu o szeroki warsztat merytoryczny, ma świadomość tej wiedzy i potrafi przedstawić własny pogląd w tym temacie.
5,0Student w oparciu o szerodki warsztat merytoryczny swobodnie ocenia znaczenie wiedzy dotyczącej embriologii doświadczalnej, ma świadmość i poczucie odpowiedzialności za praktyczne wykorzystywanie wiedzy w tym zakresie. Posiada własny precyzyjny pogląd w tym temacie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O11.1_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmujac dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie właściwej postawy wobec możliwości wykorzystania postępów embriologii w naukach biomedycznych i rolniczych.
Treści programoweT-A-1Transegeneza i klonowanie zarodkowe.
T-A-3Regulacja płci na poziomie gamet i zarodków.
T-W-2Zarodkowe komórki macierzyste.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega problemu i nie podejmuje dyskusji w grupie.
3,0Student dostrzega problem, ale nie podejmuje dyskusji w grupie.
3,5Student dostrzega problem i próbuje podjąć dyskusję w grupie.
4,0Student dostrzega i ogólnie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie.
4,5Student dostrzega i wnikliwie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie.
5,0Student dostrzega i wnikliwie analizuje problem podejmując dyskusję w grupie. W oparciu o merytoryczne argumenty swobodnie radzi sobie z kontrargumentami.