Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność Biologia ogólna
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z geografiii
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym
C-2Przedstawienie metod badania wpływu pojedyńczych elementów meteorologicznych i ich zespołów na obciążenia i odczucia cieplne człowieka
C-3Zapoznanie ze sposobami oceny warunków bioklimatycznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zespoły bodźców fizycznych, chemicznych i biologicznych. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.4
T-W-2Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne: wielkość ochładzająca powietrza, temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza.2
T-W-3Kompleksowy model wymiany ciepła między człowiekiem a otoczeniem.2
T-W-4Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka2
T-W-5Klasyfikacja biotopoklimatów - ocena lokalnych warunków bioklimatycznych.2
T-W-6Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski. Rytmy biologiczne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury24
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O12.1_W01
Ma podstawową wiedzę o związkach miedzy środowiskiem geograficznym a żywymi organizmami.
BL_1A_W01P1A_W01, P1A_W02, P1A_W03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2
BL_1A_BL-S-O12.1_W14
Posiada podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
BL_1A_W14P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-3T-W-3, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-2
BL_1A_BL-S-O12.1_W18
Zna metody i narzędzia oraz techniki do pozyskiwania danych pozwalajacych na ocenę bioklimatu danej miejscowości dla celów klimatoterapii i rekreacji
BL_1A_W18P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-2T-W-5, T-W-6M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O12.1_U01
Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka
BL_1A_U02P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O12.1_K05
Rozumie potrzebę samokształcenia w zakresie poznawania nowych metod oceny warunków bioklimatycznych decydujących o jakości życia, pracy i wypoczynku
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-3T-W-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O12.1_W01
Ma podstawową wiedzę o związkach miedzy środowiskiem geograficznym a żywymi organizmami.
2,0Nie ma żadnej wiedzy o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
3,0Ma ograniczoną wiedzęo związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
3,5Ma podstawową wiedzę o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
4,5Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska geograficznego, a tym i atmosferycznego na organizmy żywe, potrafi ją wykorzystać w praktyce
5,0Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska geograficznego, a w tym i atmosferycznego na organizmy żywe, aktywnie ją wykorzystuje w praktyce
BL_1A_BL-S-O12.1_W14
Posiada podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
3,0Ma ograniczoną wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
3,5Ma podstawową wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
4,0Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
4,5Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka i potrafi je zastosować w praktyce
5,0Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka i potrafi je zastosować w praktyce i krytycznie ocenić ich wartość
BL_1A_BL-S-O12.1_W18
Zna metody i narzędzia oraz techniki do pozyskiwania danych pozwalajacych na ocenę bioklimatu danej miejscowości dla celów klimatoterapii i rekreacji
2,0Nie zna żadnych metod oceny bioklimatu danej miejscowości
3,0Zna proste wskaźniki bioklimatyczne
3,5Zna zespołowe wskaźniki bioklimatyczne
4,0Zna wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka
4,5Potrafi wykorzystać te wskaźniki do oceny bioklimatu danego terenu
5,0Potrafi wykorzystać te wskaźniki do oceny bioklimatu danego terenu i krytycznie odnieść się do ich przydatności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O12.1_U01
Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka
2,0Nie potrafi wykazać żadnego związku między bodźcami fizycznymi a organizmem człowieka
3,0Spośród wszystkich bodźców fizycznych wpływających na człowieka potrafi podać kryteria tylko jednego z nich.
3,5Potrafi dokonać oceny bodźcowości termicznej i higrycznej na organizm czlowieka
4,0Potrafi określić bodźcowość większości elementów meteorologicznych oddziałujących na człowieka
4,5Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów
5,0Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O12.1_K05
Rozumie potrzebę samokształcenia w zakresie poznawania nowych metod oceny warunków bioklimatycznych decydujących o jakości życia, pracy i wypoczynku
2,0Nie ma potrzeby samokształcenia się z zakresu studiowanego przedmiotu
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy, ale nie wykazuje zbytniego zainteresowania
3,5Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku pewne zainteresowanie
4,0Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku dosć duże zainteresowanie
4,5Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku duże zainteresowanie, studiuje najnowszą literaturę
5,0Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku duże zainteresowanie, studiuje najnowszą literaturę, próbuje rozwiązywać samodzielnie problemy

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 1997, 1, monografia 1
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka., PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, 1, monografie 4

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zespoły bodźców fizycznych, chemicznych i biologicznych. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.4
T-W-2Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne: wielkość ochładzająca powietrza, temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza.2
T-W-3Kompleksowy model wymiany ciepła między człowiekiem a otoczeniem.2
T-W-4Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka2
T-W-5Klasyfikacja biotopoklimatów - ocena lokalnych warunków bioklimatycznych.2
T-W-6Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski. Rytmy biologiczne.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury24
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-5Zaliczenie wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.1_W01Ma podstawową wiedzę o związkach miedzy środowiskiem geograficznym a żywymi organizmami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W01ma wiedzę z fundamentów nauk przyrodniczych (chemii, fizyki) i matematyki niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym
Treści programoweT-W-3Kompleksowy model wymiany ciepła między człowiekiem a otoczeniem.
T-W-2Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne: wielkość ochładzająca powietrza, temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza.
T-W-1Zespoły bodźców fizycznych, chemicznych i biologicznych. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
3,0Ma ograniczoną wiedzęo związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
3,5Ma podstawową wiedzę o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o związku między środowiskiem geograficznym a organizmami żywymi
4,5Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska geograficznego, a tym i atmosferycznego na organizmy żywe, potrafi ją wykorzystać w praktyce
5,0Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska geograficznego, a w tym i atmosferycznego na organizmy żywe, aktywnie ją wykorzystuje w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.1_W14Posiada podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie ze sposobami oceny warunków bioklimatycznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-3Kompleksowy model wymiany ciepła między człowiekiem a otoczeniem.
T-W-4Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
3,0Ma ograniczoną wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
3,5Ma podstawową wiedzę na temat wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
4,0Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka
4,5Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka i potrafi je zastosować w praktyce
5,0Zna metody oceny wpływu środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka i potrafi je zastosować w praktyce i krytycznie ocenić ich wartość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.1_W18Zna metody i narzędzia oraz techniki do pozyskiwania danych pozwalajacych na ocenę bioklimatu danej miejscowości dla celów klimatoterapii i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W18ma wiedzę z zakresu różnych aspektów ochrony przyrody i sozologii jak również zna mechanizmy przepływu informacji ustrój-otoczenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie metod badania wpływu pojedyńczych elementów meteorologicznych i ich zespołów na obciążenia i odczucia cieplne człowieka
Treści programoweT-W-5Klasyfikacja biotopoklimatów - ocena lokalnych warunków bioklimatycznych.
T-W-6Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski. Rytmy biologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wiedzy zdobytej na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych metod oceny bioklimatu danej miejscowości
3,0Zna proste wskaźniki bioklimatyczne
3,5Zna zespołowe wskaźniki bioklimatyczne
4,0Zna wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka
4,5Potrafi wykorzystać te wskaźniki do oceny bioklimatu danego terenu
5,0Potrafi wykorzystać te wskaźniki do oceny bioklimatu danego terenu i krytycznie odnieść się do ich przydatności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.1_U01Potrafi prawidłowo interpretować wpływ bodźców fizycznych na organizm człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U02umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym
C-3Zapoznanie ze sposobami oceny warunków bioklimatycznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-2Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne: wielkość ochładzająca powietrza, temperatura ekwiwalentna, temperatura efektywna, entalpia powietrza.
T-W-1Zespoły bodźców fizycznych, chemicznych i biologicznych. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
T-W-4Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykazać żadnego związku między bodźcami fizycznymi a organizmem człowieka
3,0Spośród wszystkich bodźców fizycznych wpływających na człowieka potrafi podać kryteria tylko jednego z nich.
3,5Potrafi dokonać oceny bodźcowości termicznej i higrycznej na organizm czlowieka
4,0Potrafi określić bodźcowość większości elementów meteorologicznych oddziałujących na człowieka
4,5Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów
5,0Wie jak wykorzystać zespołowe wskaźniki bioklimatyczne do oceny bodźcowości różnych regionów, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O12.1_K05Rozumie potrzebę samokształcenia w zakresie poznawania nowych metod oceny warunków bioklimatycznych decydujących o jakości życia, pracy i wypoczynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie ze sposobami oceny warunków bioklimatycznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym
Treści programoweT-W-4Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci w trakcie dyskusji na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma potrzeby samokształcenia się z zakresu studiowanego przedmiotu
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy, ale nie wykazuje zbytniego zainteresowania
3,5Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku pewne zainteresowanie
4,0Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku dosć duże zainteresowanie
4,5Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku duże zainteresowanie, studiuje najnowszą literaturę
5,0Rozumie potrzebę samokształcenia się i wykazuje w tym kierunku duże zainteresowanie, studiuje najnowszą literaturę, próbuje rozwiązywać samodzielnie problemy