Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Zioła i ich zastosowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zioła i ich zastosowanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii roślin i zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu własciwości roślin, możliwości ich wykorzystania w poprawie zdrowia, komfortu życia i środowiska naturalnego. Rozwijanie u studentów wieloaspektowego spojrzenia na zdrowy tryb życia, możliwości racjonalnego wykorzystania naturalnych surowców leczniczych i alternatywnych stylów życia. Poza tym ukształtowanie umiejetnosci doboru surowca, postaci leku ziołowego, odpowiedniego dawkowania w zalezności od właściwości leczniczych ziół. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i znaczenie dwóch kierunków ziołolecznictwa. Rys historyczny, możliwości wykorzystania ziół | 2 |
T-W-2 | Nowoczesna fitoterapia. Lecznicze właściwości roślin.Związki aktywne w roślinach. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje surowców zielarskich i zasady ich zbioru. Rośliny lecznicze z upraw i stanowisk naturalnych. | 2 |
T-W-4 | Suszenie, pakowanie i przechowywanie surowców zielarskich. Badanie czystości surowców zielarskich. | 2 |
T-W-5 | Postacie leków i dodatków ziołowych oraz sposoby ich przyrzadzania. Stosowanie i dawkowanie. | 2 |
T-W-6 | Lecznicze waściwości roślin zielarskich. Możliwości zastosowania dla ludzi, zwierząt i w ochronie środowiska naturalnego. | 2 |
T-W-7 | Lecznicze właściwości roślin przyprawowych, warzyw, owoców i grzybów. Możliwości ich zastosowania i wykorzystania. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (prelekcja, wyjasnienie i objaśnienie) |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna (burza mózgów, metaplan) |
M-4 | Film edukacyjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów mająca na celu podsumowanie przekazanych widomości i sprawdzenie wiedzy studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.3_W01 W zakresie wiedzy student definjuje podstawowe pojecia z zakresu fitoterapii, terminologii przyrodniczej, wymienia i wyjaśnia możliwości zastosowania roślin w zależności od ich właściwości. | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.3_U01 W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe możliwości wykorzystania roślin, rozpoznaje ważniejsze gatunki roślin uznanych za rośliny lecznicze | BL_1A_U03, BL_1A_U20, BL_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.3_K01 Student nabywa dbałości i otwarości w rozwijaniu aktywności poznawczej możliwości zastosowania ziół w poprawie zdrowia i trybu życia oraz stanu środowiska naturalnego | BL_1A_K05, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.3_W01 W zakresie wiedzy student definjuje podstawowe pojecia z zakresu fitoterapii, terminologii przyrodniczej, wymienia i wyjaśnia możliwości zastosowania roślin w zależności od ich właściwości. | 2,0 | student nie umie definiować podstawoych pojęć terminologii przyrodniczej |
3,0 | student umie definiować podstawowe pojęcia terminologii przyrodniczej | |
3,5 | student umie definiować podstawowe pojęcia terminologii przyrodniczej oraz rozpoznawać i wymienić grupy roślin leczniczych i w małym zakresie zaproponować możliwości ich wykorzystania | |
4,0 | student umie definiować pojęcia terminologii przyrodniczej oraz rozpoznawać, rozrózniać i wymienić grupy roślin leczniczych i zaproponować możliwości ich wykorzystania | |
4,5 | student umie definiować pojęcia terminologii przyrodniczej oraz rozpoznawać, rozrózniać i wymienić grupy roślin leczniczych i tłumaczyć, zaproponować oraz scharakteryzować możliwości ich wykorzystania | |
5,0 | student trafnie definiuje pojęcia terminologii przyrodniczej,rozpoznaje, rozróznia, wymienia grupy roślin leczniczych i tłumaczy, oraz umie zaproponować oraz scharakteryzować możliwości ich wykorzystania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.3_U01 W zakresie umiejętności student ocenia podstawowe możliwości wykorzystania roślin, rozpoznaje ważniejsze gatunki roślin uznanych za rośliny lecznicze | 2,0 | student nie umie weryfikować wykorzystania właściwości roślin |
3,0 | student umie weryfikować wykorzystanie właściwości roślin i przygotować niektóre postacie leków ziołowych | |
3,5 | student umie weryfikować wykorzystanie właściwości roślin i znać postacie leków ziołowych, wyszukiwać możliwości ich zastosowania | |
4,0 | student umie weryfikować wykorzystanie właściwości roślin i znać postacie leków ziołowych, wyszukiwać możliwości ich zastosowania i wdrażać w poprawie życia ludzi i zwierząt | |
4,5 | student umie weryfikować wykorzystanie właściwości roślin i znać postacie leków ziołowych, wyszukiwać możliwości ich zastosowania i wdrażać w poprawie życia ludzi i zwierząt w celu rozwiązania problemów zdrowotnych | |
5,0 | student trafnie umie zweryfikować wykorzystanie właściwości roślin i znać postacie leków ziołowych, wyszukiwać możliwości ich zastosowania i wdrażać w poprawie życia ludzi i zwierząt w celu rozwiązania problemów zdrowotnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.3_K01 Student nabywa dbałości i otwarości w rozwijaniu aktywności poznawczej możliwości zastosowania ziół w poprawie zdrowia i trybu życia oraz stanu środowiska naturalnego | 2,0 | student nie przejawia aktywnej postawy wobec poprawy stylu życia |
3,0 | student w niewielkim zakresie ma świadomość kratywnego postępowania | |
3,5 | student ma świadomość kratywnego postępowania | |
4,0 | student ma świadomość kratywnego postępowania i jest chętny do poszeżania swojej wiedzy | |
4,5 | student ma świadomość kratywnego postępowania i jest chętny do poszeżania swojej wiedzy, wyraża opiniję i ocenę | |
5,0 | student ma świadomość kratywnego postępowania,jest chętny do poszeżania swojej wiedzy, chętnie wyraża opinie i oceny . Postrzega relacje pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- Ożarowski A., Ziołolecznictwo - poradnik dla lekarzy, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1982, III
- Górnicka J., Apteka Natury - poradnik zdrowia, Agencja Wydawnicza "Morex", Warszawa, 2005
- Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, SGGW, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe, Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gadańsku, Gdańsk, 2011, www.panacea.pl