Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego | ||
Specjalność | Biologia ogólna | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 5 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, ekonomii, etnografii oraz kulturoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi walorami naturalnymi i antropogenicznymi Pomorza Zachodniego. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tożsamości regionalnej oraz świadomości ochorny dziedzictwa materialnego i duchowego Pomorza Zachodniego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geograficzne jednostki przestrzenne Polski. Walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego. Idea rozwoju zrównoważonego a rozwój ruchu turystycznego w Polsce. | 1 |
T-W-2 | Pomorze Zachodnie jako kraina historyczna i region turystyczny, kalendarium ważniejszych wydarzeń. | 2 |
T-W-3 | Zabytki kultury materialnej i duchowej (obiekty architektury sakralnej i świeckiej (zamki, pałace, budownictwo wiejskie i miejskie). | 2 |
T-W-4 | Zabytkowe budownictwo przemysłowe (wiatraki, młyny, olejarnie, kuźnie, fabryki). | 1 |
T-W-5 | Zabytkowe budownictwo o charakterze militarnym. | 1 |
T-W-6 | Legendy i tradycje Pomorza Zachodniego, dziedzictwo kulinarne. Produkty tradycyjne. | 2 |
T-W-7 | Walory przyrodnicze Pomorza Zachodniego (flora i fauna Pomorza Zachodniego, formy ochrony przyrody, zabytkowe układy parkowe, ogrody dendrologiczne i arboreta, Karta Florencka). | 2 |
T-W-8 | Instytucje zajmujące się ochroną dziedzictwa kulturowego Pomorza Zachodniego. | 1 |
T-W-9 | Trasy turystyczne Pomorza Zachodniego (wybrane trasy turystyczne na obszarach wiejskich (rowerowe, piesze i wodne). | 2 |
T-W-10 | Cykliczne imprezy kulturalne (lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe) promujące Pomorze Zachodnie. | 1 |
T-W-11 | Zajęcia terenowe. | 3 |
T-W-12 | Turystyka miejska i najważniejsze miasta regionu. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem). |
M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.3_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu. | BL_1A_W14, BL_1A_W22, BL_1A_W23 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.3_U01 Student dostrzega i analizuje wzajemne zależności występujące między stanem środowiska naturalnego a zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym oraz planowaniem przestrzennym. | BL_1A_U17, BL_1A_U10 | P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-12, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BL_1A_BL-S-O3.3_U02 Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego. | BL_1A_U17 | P1A_U10 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.3_K01 Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz popularyzowania na ich temat wiedzy wśród mieszkańców regionu. | BL_1A_K05, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
BL_1A_BL-S-O3.3_K02 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo w zakresie edukacji regionalnej oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego. | BL_1A_K05, BL_1A_K06 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.3_W01 Student zna podstawowe pojęcia dotyczące zagospodarowania turystyczno-rekreacyjnego oraz rozpoznaje i omawia wybrane walory naturalne i antropogeniczne Pomorza Zachodniego w aspekcie rozwoju turystyki regionu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu wiadomości dotyczących walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego. |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
4,5 | Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
5,0 | Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach promujących walory Pomorza Zachodniego (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.3_U01 Student dostrzega i analizuje wzajemne zależności występujące między stanem środowiska naturalnego a zagospodarowaniem turystyczno-rekreacyjnym oraz planowaniem przestrzennym. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. | |
BL_1A_BL-S-O3.3_U02 Student gromadzi i analizuje materiały źródłowe dotyczące walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami omawianymi w trakcie wykładów, nie umie dokonać analizy znaczenia wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy. |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych na krajobraz, kulturę i gospodarkę Pomorza Zachodniego, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego, nie popełnia błędów, samodzielnie studiuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). | |
5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, analizuje znaczenie wybranych walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących walory Pomorza Zachodniego w aspekcie lokalnym i regionalnym oraz w miarę możliwości w nich uczestniczy (targi, wystawy, spotkania autorskie, rajdy, wycieczki). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.3_K01 Student rozumie konieczność ochrony walorów naturalnych i antropogenicznych Pomorza Zachodniego oraz popularyzowania na ich temat wiedzy wśród mieszkańców regionu. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
BL_1A_BL-S-O3.3_K02 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo w zakresie edukacji regionalnej oraz rozumie konieczność organizacji ruchu turystycznego zgodnie z zasadami rozwoju zrównoważonego. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Cichoń M., Dolina Dolnej Odry, Wydawnictwo SOFT VISSION, Szczecin, 2010
- Czasnojć M., Pomorze Zachodnie, Wydawnictwo ZAPOL Sp. j. Dmochowski, Sobczyk, Szczecin, 2011
- Jagusiewicz A., Zasoby dziedzictwa kulturowego i historycznego jako wartości turystyczne, Instytut Turystyki, Warszawa, 2000
- Legienis H., Atrakcje i produkty turystyczne w nowych województwach, Instytut Turystyki, Warszawa, 1998
- Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyczna Polski, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2002
- Rembas M., Zachodniopomorskie tajemnice, Wydawnictwo „Walkowska", Szczecin, 2011
Literatura dodatkowa
- Zaremba-Szuba G., Pomorska książka kucharska (szczecińska, stargardzka, kołobrzeska), Wydawnictwo „Walkowska", Szczecin, 2011
- Mechło W., Pogańskie tajemnice Pomorza, Wydawnictwo ZAPOL Sp. j. Dmochowski, Sobczyk, Szczecin, 2010