Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Metody utrwalania i przechowywania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody utrwalania i przechowywania żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 5 0,30,41zaliczenie
wykładyW6 15 0,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Termiczne utrwalanie żywności – pasteryzacja mleka2
T-L-2Ocena jakościowa kiszonych ogórków; ocena organoleptyczna, ocena chemiczna2
T-L-3Metody rozmrażania. Wpływ sposobu rozmrażania na jakość i wydajność potraw.1
5
wykłady
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)3
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności2
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności2
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie2
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności2
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).2
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeńw formie pisemnej.2
9
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej.6
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Ocena prezentacji przygotowanej przezSumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod oraz bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D1_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D1_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
BL_1A_K02, BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D1_W01
Student posiada podstawową wiedzę z metod oraz bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D1_U01
Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
2,0Nie posiada umięjętności zastosowania prawidłowych metod utrwalania róznego rodzaju żywnosci oraz umięjęnosci zastosowania odpowiednich metod jej przechowywania
3,0Posiada dostateczne umięjętności zastosowania prawidłowych metod utrwalania róznego rodzaju żywnosci oraz umięjęnosci zastosowania odpowiednich metod jej przechowywania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D1_K01
Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
  2. Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
  3. Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Termiczne utrwalanie żywności – pasteryzacja mleka2
T-L-2Ocena jakościowa kiszonych ogórków; ocena organoleptyczna, ocena chemiczna2
T-L-3Metody rozmrażania. Wpływ sposobu rozmrażania na jakość i wydajność potraw.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)3
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności2
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności2
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie2
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności2
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).2
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia teoretyczne związane z tematyką bieżących ćwiczeń2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeńw formie pisemnej.2
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeńw formie pisemnej.6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D1_W01Student posiada podstawową wiedzę z metod oraz bezpieczeństwa żywności, począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.
T-L-1Termiczne utrwalanie żywności – pasteryzacja mleka
T-L-2Ocena jakościowa kiszonych ogórków; ocena organoleptyczna, ocena chemiczna
T-L-3Metody rozmrażania. Wpływ sposobu rozmrażania na jakość i wydajność potraw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Ocena prezentacji przygotowanej przezSumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z pewnymi niedociągnięciami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D1_U01Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.
T-L-1Termiczne utrwalanie żywności – pasteryzacja mleka
T-L-2Ocena jakościowa kiszonych ogórków; ocena organoleptyczna, ocena chemiczna
T-L-3Metody rozmrażania. Wpływ sposobu rozmrażania na jakość i wydajność potraw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Ocena prezentacji przygotowanej przezSumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umięjętności zastosowania prawidłowych metod utrwalania róznego rodzaju żywnosci oraz umięjęnosci zastosowania odpowiednich metod jej przechowywania
3,0Posiada dostateczne umięjętności zastosowania prawidłowych metod utrwalania róznego rodzaju żywnosci oraz umięjęnosci zastosowania odpowiednich metod jej przechowywania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D1_K01Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K02rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
BL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu.
Treści programoweT-W-1Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja)
T-W-2Chłodzenie i zamrażanie żywności
T-W-3Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności
T-W-4Utrwalanie żywności przez zakwaszenie
T-W-5Metody chemiczne utrwalania żywności
T-W-6Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności).
T-W-7Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej.
T-L-1Termiczne utrwalanie żywności – pasteryzacja mleka
T-L-2Ocena jakościowa kiszonych ogórków; ocena organoleptyczna, ocena chemiczna
T-L-3Metody rozmrażania. Wpływ sposobu rozmrażania na jakość i wydajność potraw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia.
M-4Ocena prezentacji przygotowanej przezSumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,0Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych z brakiem przestrzegania podstawowych reguł związanych z bezpieczeństwem przechowywania i spożycia żywności
3,5
4,0
4,5
5,0