Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Higiena i toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena i toksykologia żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków.2
T-L-2Charakterystyka wybranych biologicznych zanieczyszczeń żywności.1
T-L-3Wykrywanie syntetycznych barwników w żywności.2
5
wykłady
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.2
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny. Wchłanianie, dystrybucja, biotransformacja i wydalania trucizn.2
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.2
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.2
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2studiowanie literatury i opracowanie wskazanych zadań15
A-L-3przygotowanie się do zajęć i zaleczenia części ćwiczeniowej10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D4_W01
dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
BL_1A_W16, BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BL_1A_BŻ-S-D4_W02
zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
BL_1A_W19P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D4_U01
student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
BL_1A_U06, BL_1A_U19P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-D4_K01
rozwija własną aktywnośći poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D4_W01
dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
2,0
3,0student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BŻ-S-D4_W02
zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
2,0
3,0student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-D4_U01
student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
2,0
3,0student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006
  2. Brzozowska A. (red.), Toksykologia żywności - przewodnik do ćwiczeń., SGGW, Warszawa, 2010
  3. Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków.2
T-L-2Charakterystyka wybranych biologicznych zanieczyszczeń żywności.1
T-L-3Wykrywanie syntetycznych barwników w żywności.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.2
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny. Wchłanianie, dystrybucja, biotransformacja i wydalania trucizn.2
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.2
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.2
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2studiowanie literatury i opracowanie wskazanych zadań15
A-L-3przygotowanie się do zajęć i zaleczenia części ćwiczeniowej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części wykładowej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D4_W01dokonuje charakterystyki toksykologicznej wybranych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
BL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dokonuje charakterystyki toksykologicznej najważniejszych substancji dodawanych celowo do żywności i stanowiących jej zanieczyszczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D4_W02zna przemiany substancji toksycznych i szkodliwych w organizmie i czynniki wplywające na toksyczność substancji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W19nazywa mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
Treści programoweT-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny. Wchłanianie, dystrybucja, biotransformacja i wydalania trucizn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje znajomość przemian, jakim podlegają ksenobiotyki w organizmie człowieka oraz opisuje podstawowe czynniki wpływające na toksyczność substancji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D4_U01student posiada umiejętność analizy i interpretacji wyników i dokonywania oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
BL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
Treści programoweT-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny. Wchłanianie, dystrybucja, biotransformacja i wydalania trucizn.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-L-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków.
T-L-2Charakterystyka wybranych biologicznych zanieczyszczeń żywności.
T-L-3Wykrywanie syntetycznych barwników w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-2Ocena formująca: zaliczenia pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje umiejętność analizy i interpretacji wyników. Umie dokonać oceny ryzyka toksykologicznego konsumentów w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-D4_K01rozwija własną aktywnośći poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z metabolizmem trucizn i czynnikami wplywajacymi na toksyczność substancji
C-2zapoznanie studentów z charakterystyką toksykologiczną wybranych substancji
C-3zapoznanie studentów z charakterystyką wybranych czynników biologicznych skażających żywność
Treści programoweT-W-1Higiena żywności – cel i zadania. Higiena produkcji żywności – powietrze, woda i personel jako potencjalne źródło skażenia żywności w zakładach produkcyjnych.
T-W-2Toksykologia żywności. Przedmiot i cel badań toksykologicznych. Trucizny, dawki, zatrucia i ich przyczyny. Wchłanianie, dystrybucja, biotransformacja i wydalania trucizn.
T-W-3Warunki akceptacji substancji chemicznej jako dodatku do żywności. Zakres badań w ocenie toksykologicznej dodatków do żywności. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa związków chemicznych dodawanych do żywności.
T-W-4Monitoring zanieczyszczeń chemicznych żywności. System wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt – RASFF.
T-W-5Charakterystyka substancji antyodżywczych obecnych w żywności
T-L-1Ocena pobrania z dietą wybranych ksenobiotyków.
T-L-2Charakterystyka wybranych biologicznych zanieczyszczeń żywności.
T-L-3Wykrywanie syntetycznych barwników w żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ustne