Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Choroby cywilizacyjne człowieka (żywieniowe, dietozależne):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby cywilizacyjne człowieka (żywieniowe, dietozależne)
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,40,41zaliczenie
wykładyW6 10 1,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- znajomość fizjologii, biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi chorobami cywilizacyjnymi i czynnikami sprzyjającymi ich rozwój
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zdrowotnymi wynikającymi z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku.1
T-A-2Analiza czynników sprzyjających rozwojowi chorób sercowo – naczyniowych i układu oddechowego.2
T-A-3Analiza czynników sprzyjających rozwojowi otyłości, cukrzycy, osteoporozy. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.2
5
wykłady
T-W-1Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową.2
T-W-2Substancje chemiczne – czynnikami ryzyka chorób cywilizacyjnych2
T-W-3Przypadki masowych zatruć spowodowanych spożyciem skażonej żywności. Analiza skutków odległych w czasie.2
T-W-4Zdrowotne skutki obecności pozostałosci zanieczyszczeń środowiskowych w żywności.2
T-W-5Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie literatury3
A-A-3przygotowanie się do zajęć4
12
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-3studiowanie literatury19
47

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O10.3_W01
student wymienia wybrane choroby cywilizacyjne i opisuje czynniki sprzyjające ich rozwojowi
BL_1A_W14, BL_1A_W20P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1
BL_1A_BŻ-S-O10.3_W02
student zna skutki zdrowotne wynikające z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
BL_1A_W14, BL_1A_W16P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O10.3_U01
wykazuje umiejętność identyfikacji czynników sprzyjających rozwojowi określonych chorób cywilizacyjnych
BL_1A_U20, BL_1A_U04, BL_1A_U09P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O10.3_K01
wykazuje aktywność poznawczą i umiejętność posługowania się naukowymi źródłami informacji
BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O10.3_W01
student wymienia wybrane choroby cywilizacyjne i opisuje czynniki sprzyjające ich rozwojowi
2,0
3,0Student wymienia wybrane choroby cywilizacyjne i opisuje ważniejsze czynniki sprzyjające ich rozwojowi.
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BŻ-S-O10.3_W02
student zna skutki zdrowotne wynikające z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
2,0
3,0student omawia skutki zdrowotne wynikające z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O10.3_U01
wykazuje umiejętność identyfikacji czynników sprzyjających rozwojowi określonych chorób cywilizacyjnych
2,0
3,0Student wskazuje czynniki sprzyjające rozwojowi wybranych chorób cywilizacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O10.3_K01
wykazuje aktywność poznawczą i umiejętność posługowania się naukowymi źródłami informacji
2,0
3,0wykazuje aktywność poznawczą i umiejętność posługowania się naukowymi źródłami informacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E. (red.), wybrane problemy higieny i ekologii człwoeika, Wyd. UJ, Kraków, 2008
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Bujko J., Podstawy dietetyki, SGGW, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku.1
T-A-2Analiza czynników sprzyjających rozwojowi chorób sercowo – naczyniowych i układu oddechowego.2
T-A-3Analiza czynników sprzyjających rozwojowi otyłości, cukrzycy, osteoporozy. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową.2
T-W-2Substancje chemiczne – czynnikami ryzyka chorób cywilizacyjnych2
T-W-3Przypadki masowych zatruć spowodowanych spożyciem skażonej żywności. Analiza skutków odległych w czasie.2
T-W-4Zdrowotne skutki obecności pozostałosci zanieczyszczeń środowiskowych w żywności.2
T-W-5Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie literatury3
A-A-3przygotowanie się do zajęć4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia wykładów18
A-W-3studiowanie literatury19
47
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O10.3_W01student wymienia wybrane choroby cywilizacyjne i opisuje czynniki sprzyjające ich rozwojowi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W20zna mechanizmy przemian i efektów biologicznych na różnym poziomie organizacji orgaznimu i biocenozy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi chorobami cywilizacyjnymi i czynnikami sprzyjającymi ich rozwój
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową.
T-W-2Substancje chemiczne – czynnikami ryzyka chorób cywilizacyjnych
T-W-5Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych.
T-A-2Analiza czynników sprzyjających rozwojowi chorób sercowo – naczyniowych i układu oddechowego.
T-A-3Analiza czynników sprzyjających rozwojowi otyłości, cukrzycy, osteoporozy. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia wybrane choroby cywilizacyjne i opisuje ważniejsze czynniki sprzyjające ich rozwojowi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O10.3_W02student zna skutki zdrowotne wynikające z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W16zna mechanizmy reakcji obronnych żywego organizmu w odpowiedzi na różnorodne substacje i patogeny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi chorobami cywilizacyjnymi i czynnikami sprzyjającymi ich rozwój
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zdrowotnymi wynikającymi z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową.
T-W-3Przypadki masowych zatruć spowodowanych spożyciem skażonej żywności. Analiza skutków odległych w czasie.
T-W-4Zdrowotne skutki obecności pozostałosci zanieczyszczeń środowiskowych w żywności.
T-W-5Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych.
T-A-1Metody oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student omawia skutki zdrowotne wynikające z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O10.3_U01wykazuje umiejętność identyfikacji czynników sprzyjających rozwojowi określonych chorób cywilizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U20posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia;
BL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
BL_1A_U09potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi chorobami cywilizacyjnymi i czynnikami sprzyjającymi ich rozwój
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zdrowotnymi wynikającymi z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową.
T-W-2Substancje chemiczne – czynnikami ryzyka chorób cywilizacyjnych
T-W-3Przypadki masowych zatruć spowodowanych spożyciem skażonej żywności. Analiza skutków odległych w czasie.
T-W-4Zdrowotne skutki obecności pozostałosci zanieczyszczeń środowiskowych w żywności.
T-W-5Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych.
T-A-1Metody oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku.
T-A-2Analiza czynników sprzyjających rozwojowi chorób sercowo – naczyniowych i układu oddechowego.
T-A-3Analiza czynników sprzyjających rozwojowi otyłości, cukrzycy, osteoporozy. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje czynniki sprzyjające rozwojowi wybranych chorób cywilizacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O10.3_K01wykazuje aktywność poznawczą i umiejętność posługowania się naukowymi źródłami informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ważniejszymi chorobami cywilizacyjnymi i czynnikami sprzyjającymi ich rozwój
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zdrowotnymi wynikającymi z ekspozycji na szkodliwe substancje obecne w środowisku i żywności
Treści programoweT-W-1Czynniki warunkujące stan zdrowia. Odpowiedź ustroju na ekspozycję srodowiskową.
T-W-2Substancje chemiczne – czynnikami ryzyka chorób cywilizacyjnych
T-W-3Przypadki masowych zatruć spowodowanych spożyciem skażonej żywności. Analiza skutków odległych w czasie.
T-W-4Zdrowotne skutki obecności pozostałosci zanieczyszczeń środowiskowych w żywności.
T-W-5Wpływ stylu życia na rozwój chorobób cywilizacyjnych.
T-A-1Metody oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku.
T-A-2Analiza czynników sprzyjających rozwojowi chorób sercowo – naczyniowych i układu oddechowego.
T-A-3Analiza czynników sprzyjających rozwojowi otyłości, cukrzycy, osteoporozy. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazuje aktywność poznawczą i umiejętność posługowania się naukowymi źródłami informacji
3,5
4,0
4,5
5,0