Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Bromatologia i edukacja żywieniowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bromatologia i edukacja żywieniowa | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy żywienia człowieka na poziomie szkoły sredniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z trendami żywieniowymi, z podstawową wiedzą w zakresie racjonalnego żywienia; zyskuje wiedzę z zakresu wpływu zachowań żywieniowych na stan zdrowia jednostki; potrafi ocenić sposób odżywiania jednostki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Edukacja żywieniowa – definicja, cele, metody, grupy docelowe. Fast-food, slow-food, raw-food, makrobiotyka, breatharianizm – założenia, skutki zdrowotne. | 3 |
T-W-2 | Dieta optymalna, dieta Montignaca, dieta wegetariańska, proteinowa, kopenhaska, frutarianizm, dieta zgodna z grupą krwi – założenia i skutki zdrowotne ich stosowania. Choroby dietozależne (choroby układu sercowo-naczyniowego, otyłość, cukrzyca, nadciśnienie, nowotwory) oraz ich profilaktyka. | 6 |
T-W-3 | Nomenklatura zaburzeń odżywiania, cechy charakterystyczne. Czynniki ekonomiczne i środowiskowe wpływające na zachowania żywieniowe. | 4 |
T-W-4 | Suplementacja, popularne suplementy – legislacja w Polsce, ich skuteczność i szkodliwość. Fortyfikacja – definicja, założenia, legislacja. | 3 |
T-W-5 | Żywność ekologiczna, żywność specjalnego przeznaczenia, żywność modyfikowana genetycznie – definicje, grupy odbiorców, legislacja. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | studiowanie piśmiennictwa tematu przedmiotu | 13 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedniotu | 20 |
A-W-4 | zaliczenie przedmiotu | 3 |
A-W-5 | poprawa zaliczenia przedmiotu | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywnosci studenta na zajeciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić sposób odżywiania jednostki; umie ocenić jadłospis i wskazać popełniane przez pacjenta błędy żywieniowe; umie zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia; umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe; umie sklasyfikować zaburzenia odżywiania | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.1_U01 Student potrafi ocenić jadłospis, zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia | BL_1A_U19, BL_1A_U20 | P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.1_K01 student postępuje zgodnie z zasadami etyki | BL_1A_K02 | P1A_K03, P1A_K04 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie ocenić sposób odżywiania jednostki; umie ocenić jadłospis i wskazać popełniane przez pacjenta błędy żywieniowe; umie zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia; umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe; umie sklasyfikować zaburzenia odżywiania | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wskazać popełniane błędy żywieniowe; omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O3.1_U01 Student potrafi ocenić jadłospis, zastosować w praktyce zasady racjonalnego żywienia | 2,0 | |
3,0 | student umie omówić czynniki wpływające na zachowania żywieniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawęcki, J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T. I. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 1998
- Gawęcki, J., Jeszka, J, Żywienie ludzi - ćwiczenia, PWN, Warszawa, 2005