Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Laboratoryjna ocena jakości mięsa i przetworów mięsnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Laboratoryjna ocena jakości mięsa i przetworów mięsnych | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia i biochemia,podstawy żywienia, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poznanie podstawowych pojęć związanych z jakością mięsa, charakterystyka poszczególnych przetworów mięsnych, ich klasyfikacja, wyróżniki, wymagania jakościowe, wartość odżywcza wybranych produktów i ich znaczenie żywieniowe. Przemiany biologiczne zachodzące w tkance mięsnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwarunkowania genetyczne, fizjologiczne i środowiskowe powstawania mięsa wadliwego. | 2 |
T-A-2 | Wady technologiczne mięsa wieprzowego. | 2 |
T-A-3 | Metody oceny jakości mięsa. | 2 |
T-A-4 | Metody oceny jakości wędlin. | 2 |
T-A-5 | Metody oceny jakości konserw. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena sensoryczna mięsa surowego. Rozróżnianie wad mięsa. | 2 |
T-L-2 | Ocena organoleptyczna wędlin, wykrywanie zanieczyszczeń mechanicznych. | 2 |
T-L-3 | Ocena składu chemicznego wędlin, oznaczanie zawartości soli, skrobi. | 2 |
T-L-4 | Ocena jakości konserw – badania organoleptyczne. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie jakości konserw np. części stałych, płynnych i wytopionego tłuszczu w konserwach. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział tusz zwierząt na elementy i ich przydatność technologiczna.Podział tusz zwierząt na elementy i ich przydatność technologiczna. | 2 |
T-W-2 | Dziczyzna. | 2 |
T-W-3 | Mięso wieprzowe, wołowe, drobiowe i jego przydatność przetwórcza. | 2 |
T-W-4 | Przetwory mięsne – Wędliny, konserwy. | 2 |
T-W-5 | Podstawowe procesy technologiczne w produkcji wędlin. | 1 |
T-W-6 | . Podstawowe procesy technologiczne w produkcji konserw | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeńw audytoryjnych formie pisemnej. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnychw formie pisemnej. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów i ćwiczeń | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury 10 | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych oraz ocena prawidłowości wykonanych analiz laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O5.2_W01 Student potrafii wymienić i zdefiniować najważniejsze właściwości technologiczne tkanki mięsnej oraz możliwości jej przetwarzania. Zna i potrafi scharakteryzować metody oceny jakości mięsa i jego przetworów oraz wie jakie metody zastosować przy ocenie mięsa i produktów mięsnych pochodzącego od różnych gatunków zwierząt. | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O5.2_U01 Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi na podstawie otrzymanych wyników prawidłowo ocenić jakość technologiczną mięsa i produktów mięsnych. | BL_1A_U19 | P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O5.2_K01 Student rozumie podstowowe zasady etyki i stosuje je w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych ze złą jakością surowca mięsnego i potrzebę ciągłego monitorowania jego jakości higienicznej, odżywczej, sensorycznej. | BL_1A_K02, BL_1A_K04 | P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O5.2_U01 Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi na podstawie otrzymanych wyników prawidłowo ocenić jakość technologiczną mięsa i produktów mięsnych. | 2,0 | Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze nie potrafi prawidłowo ocenić jakości mięsa i produktów mięsnych. |
3,0 | Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi w dostateczny sposób ocenić jakość mięsa i produktów mięsnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O5.2_K01 Student rozumie podstowowe zasady etyki i stosuje je w praktyce, ma świadomość zagrożeń związanych ze złą jakością surowca mięsnego i potrzebę ciągłego monitorowania jego jakości higienicznej, odżywczej, sensorycznej. | 2,0 | Student nie ma świadomości zagrożeń związanych ze złą jakością surowca mięsnego i potrzeby ciągłego monitorowania jego jakości higienicznej, odżywczej, sensorycznej. |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość zagrożeń związanych ze złą jakością surowca mięsnego i potrzebę ciągłego monitorowania jego jakości higienicznej, odżywczej, sensorycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marek E. Jurczak, Towaroznawstwo produktów zwierzęcych, SGGW, Warszawa, 2004
- pod red. Zyg, Surowce zwierzęce, ocena i wykorzystanie, PWRiL, 2005
- Franciszek Świderski, Towaroznawstwo Żywności Przetworzonej, SGGW, Warszawa, 1999
- pod red. Zygmunta Litwińczuka, Metody Oceny Towaroznawczej Surowców i Produktów Zwierzęcych, Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 2011
Literatura dodatkowa
- pod red A. Pisula, Ćwiczenia z kierunkowej technologii żywności, Technologia mięsa i jaj, SGGW, 1997