Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna
Sylabus przedmiotu Grzyby toksykotwórcze w procesie spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grzyby toksykotwórcze w procesie spożywczym | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza biologiczna ze szczególnym uwzględnieniem biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami związanymi z aktywnością toksynotwórczą grzybów |
C-2 | Zapoznanie z normami UE dotyczącymi skażenia paszy i produktów spożywczych przez różne mykotoksyny |
C-3 | Wskazanie na możliwości dekontaminacji mykotoksyn na różnych etapach procesu spożywczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja grzybów tworzących różne grupy mykotoksyn (aflatoksyny, ochratoksyny, trichotecyny, fumonizyny i in.) | 4 |
T-A-2 | Wykrywanie mykotoksyn i metody ich dekonataminacji w paszach, artykułach spożywczych i przewodzie pokarmowym | 4 |
T-A-3 | Zaliczenie pisemne | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka anatomiczna i fizjologiczna grzybów. Grupy systematyczne grzybów toksynotwórczych. | 3 |
T-W-2 | Metabolizm pierwotny i wtórny grzybów i jego znaczenie w gospodarce człowieka. | 3 |
T-W-3 | Grupy mykotoksyn, ich występowanie, struktura i toksyczność dla zwierząt i ludzi | 5 |
T-W-4 | Normy UE dotyczące dopuszczalnej zawartości mykotoksyn w produktach spożywczych różnego przeznaczenia | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne przedmiotu | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie referatu | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie teoretyczne do zaliczenia | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnicwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z dyskusją dydaktyczną |
M-2 | Metody praktyczne połączone z pokazem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: pozytywna ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O8.3_W01 Student rozpoznaje i nazywa a także charakteryzuje grupy grzybów toksynotwórczych, zna biochemiczne podstawy tworzenia mykotoksyn, tłumaczy znaczenie mykotoksyn i mozliwości ich dekontaminacji w przemyśe spożywczym | BL_1A_W09, BL_1A_W05, BL_1A_W15 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O8.3_U01 Student umie analizować zagrożenie związane z skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny, potrafi zaproponować skuteczne metody zredukowania tych zagrożeń w ramach metod i norm przyjętych przez UE | BL_1A_U19, BL_1A_U04 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O8.3_K01 Student wykorzystuje nabyte kompetencje w zakresie identyfikacji skażenia produktów spożywczych mykotoksynami w celu aktywnego zaangażowania się w informowanie społeczeństwa o miejscach i warunkach wystąpienia tych zagrożeń; ma stałą potrzebę aktualizacji zdobytej wiedzy | BL_1A_K02, BL_1A_K04, BL_1A_K05, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O8.3_W01 Student rozpoznaje i nazywa a także charakteryzuje grupy grzybów toksynotwórczych, zna biochemiczne podstawy tworzenia mykotoksyn, tłumaczy znaczenie mykotoksyn i mozliwości ich dekontaminacji w przemyśe spożywczym | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje i nazywa ponad 60% gatunków grzybów toksynotwórczych omawianych na zajęciach, charakteryzuje wszystkie grupy mykotoksyn i ich działanie na organizm zwierząt i ludzi, zna zagrożenia skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny oraz możliwości ich dekontaminacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O8.3_U01 Student umie analizować zagrożenie związane z skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny, potrafi zaproponować skuteczne metody zredukowania tych zagrożeń w ramach metod i norm przyjętych przez UE | 2,0 | |
3,0 | Student umie ocenić zagrożenie związane ze skażeniem produktów spożywczych przez mykotoksyny oraz przedstawić optymalne metody zredukowania tych zagrożeń na różnych etapach procesu spożywczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O8.3_K01 Student wykorzystuje nabyte kompetencje w zakresie identyfikacji skażenia produktów spożywczych mykotoksynami w celu aktywnego zaangażowania się w informowanie społeczeństwa o miejscach i warunkach wystąpienia tych zagrożeń; ma stałą potrzebę aktualizacji zdobytej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość konieczności aktywnej postawy w realizacji wyznaczonych zadań związanych z dzieleniem się wiedzą o zagrożeniach wynikających ze skażenia produktów spożywczych mykotoksynami, wykazuje aktywność w rozwijaniu własnej wiedzy i kompetencji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chełkowski J., Mikotosyny, wytwarzajace je grzyby i mikotoksykozy., SGGW-AR, Warszawa, 1985
- Grajewski J., Mikotoksyny i grzyby pleśniowe. Zagrożenia dla człowieka i zwierząt, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
- Grajewski J., Możliwości inaktywacji ochratoksyny A w badanich in vitro oraz in vivo u kurcząt, Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2003
Literatura dodatkowa
- Curtui V. i in., Deoxynivalenol in Lebensmitteln., Mycotoxin Research, 21, 83-88, 2005
- Grajewski J., Twarużek M., Dodatki paszowe ograniczające zanieczyszczenie produktów zwierzęcych mikotoksynami., Pasze Przemysłowe, 10, 11-17, 2000
- Reiss J., Mykotoxine in Lebensmitteln., Gustav Fischer Verlag, Stuttgart, 1981