Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Biologia ogólna

Sylabus przedmiotu Laboratoryjna ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratoryjna ocena jakości produktów pochodzenia roślinnego
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,30zaliczenie
laboratoriaL6 10 0,50,30zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z chemii, mikrobiologii i fizyki
W-2Podstawowa wiedza z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów roślinnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność oceny jakościowej surowców pochodzenia roślinnego przeznaczonych do produkcji żywności jak i produktu finalnego zgodnie z obowiązującymi normami UE.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny jakości warzyw2
T-A-2Metody oceny jakości owoców2
T-A-3Metody oceny jakościowej okopowych2
T-A-4Metody oceny jakościowej ziaren zbóż2
T-A-5Metody oceny jakościowej przypraw2
10
laboratoria
T-L-1Ocena jakościowa warzyw2
T-L-2Ocena jakościowa owoców2
T-L-3Ocena jakościowa okopowych2
T-L-4Ocena jakościowa ziaren zbóż2
T-L-5Ocena jakościowa przypraw2
10
wykłady
T-W-1Podział warzyw i jego kryteria2
T-W-2Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków owoców2
T-W-3Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków okopowych2
T-W-4Charakterystyka poszczególnych gatunków zbóż2
T-W-5Charakterystyka poszczególnych gatunków przypraw2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnch5
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Samodzielne studiowanie materiału z wykładów5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S1-63.1_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności pochodzenia roślinnego i zna metody jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności pochodzenia roślinnego
BL_1A_W24P1A_W01, P1A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S1-63.1_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji surowców i oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego
BL_1A_U19P1A_U06, P1A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S1-63.1_K01
Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu
BL_1A_K03P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S1-63.1_W01
Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności pochodzenia roślinnego i zna metody jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności pochodzenia roślinnego
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakresie tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S1-63.1_U01
Student posiada umiejętność identyfikacji surowców i oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego
2,0Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze nie potrafi prawidłowo ocenić jakości produktów pochodzenia roślinnego
3,0Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi w dostateczny sposób ocenić jakość produktów pochodzenia roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S1-63.1_K01
Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu
2,0
3,0Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze posiada słabo rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia metod oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chotkowski Jacek (praca zbiorowa), Produkcja Roślinna. Technologia przechowalnictwa zbóż, ziemniaków i pasz, Fundacja „Rozwój SGGW”, Warszawa, 1994
  2. Rogozińska Ilona, Przechowalnictwo i towaroznawstwo surowców rolniczych, Akademia Techniczno-Rolnicza, Bydgoszcz, 1997, skrypt do ćwiczeń
  3. Ciećko Zdzisław (praca zbiorowa), Ocena jakości i przechowalnictwo produktów rolnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2003, Przewodnik metodyczny do ćwiczeń

Literatura dodatkowa

  1. Świderski Franciszek (praca zbiorowa), Towaroznawstwo produktów spożywczych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa, 1998, Skrypt do ćwiczeń

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny jakości warzyw2
T-A-2Metody oceny jakości owoców2
T-A-3Metody oceny jakościowej okopowych2
T-A-4Metody oceny jakościowej ziaren zbóż2
T-A-5Metody oceny jakościowej przypraw2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena jakościowa warzyw2
T-L-2Ocena jakościowa owoców2
T-L-3Ocena jakościowa okopowych2
T-L-4Ocena jakościowa ziaren zbóż2
T-L-5Ocena jakościowa przypraw2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział warzyw i jego kryteria2
T-W-2Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków owoców2
T-W-3Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków okopowych2
T-W-4Charakterystyka poszczególnych gatunków zbóż2
T-W-5Charakterystyka poszczególnych gatunków przypraw2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnch5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Samodzielne studiowanie materiału z wykładów5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S1-63.1_W01Student posiada wiedzę pozwalającą mu identyfikować różne rodzaje żywności pochodzenia roślinnego i zna metody jej oceny. Potrafi scharakteryzować właściwości sensoryczne, odżywcze i ocenić przydatność do spożycia żywności pochodzenia roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W24wykazuje znajomość aspektu społeczno-humanistycznego koncepcji żywności funkcjonalnej oraz podstaw dietetyki i technologi żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny jakościowej surowców pochodzenia roślinnego przeznaczonych do produkcji żywności jak i produktu finalnego zgodnie z obowiązującymi normami UE.
Treści programoweT-A-1Metody oceny jakości warzyw
T-A-2Metody oceny jakości owoców
T-A-3Metody oceny jakościowej okopowych
T-A-4Metody oceny jakościowej ziaren zbóż
T-A-5Metody oceny jakościowej przypraw
T-L-1Ocena jakościowa warzyw
T-L-2Ocena jakościowa owoców
T-L-3Ocena jakościowa okopowych
T-L-4Ocena jakościowa ziaren zbóż
T-L-5Ocena jakościowa przypraw
T-W-4Charakterystyka poszczególnych gatunków zbóż
T-W-5Charakterystyka poszczególnych gatunków przypraw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakresie tematyki przedmiotu.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S1-63.1_U01Student posiada umiejętność identyfikacji surowców i oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U19umie ocenić jakość surowców oraz ich bezpieczeństwo; zna procedury i etapy pozyskiwania różnych produktów żywnościowych; rozważa wpływ czynników abiotycznych na jakość produktów żywnościowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Umiejętność oceny jakościowej surowców pochodzenia roślinnego przeznaczonych do produkcji żywności jak i produktu finalnego zgodnie z obowiązującymi normami UE.
Treści programoweT-A-1Metody oceny jakości warzyw
T-A-2Metody oceny jakości owoców
T-A-3Metody oceny jakościowej okopowych
T-A-4Metody oceny jakościowej ziaren zbóż
T-A-5Metody oceny jakościowej przypraw
T-L-1Ocena jakościowa warzyw
T-L-2Ocena jakościowa owoców
T-L-3Ocena jakościowa okopowych
T-L-4Ocena jakościowa ziaren zbóż
T-L-5Ocena jakościowa przypraw
T-W-2Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków owoców
T-W-3Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków okopowych
T-W-4Charakterystyka poszczególnych gatunków zbóż
T-W-5Charakterystyka poszczególnych gatunków przypraw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-2Opis, objaśnienie, prelekcje
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze nie potrafi prawidłowo ocenić jakości produktów pochodzenia roślinnego
3,0Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze potrafi w dostateczny sposób ocenić jakość produktów pochodzenia roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S1-63.1_K01Student przejawia zainteresowania samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo w zagadnieniach związanych z tematyką przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-A-1Metody oceny jakości warzyw
T-A-2Metody oceny jakości owoców
T-A-3Metody oceny jakościowej okopowych
T-A-4Metody oceny jakościowej ziaren zbóż
T-A-5Metody oceny jakościowej przypraw
T-L-1Ocena jakościowa warzyw
T-L-2Ocena jakościowa owoców
T-L-3Ocena jakościowa okopowych
T-L-4Ocena jakościowa ziaren zbóż
T-L-5Ocena jakościowa przypraw
T-W-1Podział warzyw i jego kryteria
T-W-2Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków owoców
T-W-3Charakterystyka poszczególnych grup i gatunków okopowych
T-W-5Charakterystyka poszczególnych gatunków przypraw
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonując laboratoryjne analizy w oparciu o poznane metody badawcze posiada słabo rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia metod oceny jakości produktów pochodzenia roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0