Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BL-S-B3_K01 | Wykazuje zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_K02 | rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności |
---|
BL_1A_K05 | ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
---|
P1A_K03 | potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
P1A_K04 | prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
P1A_K05 | rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych |
P1A_K07 | wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej |
Cel przedmiotu | C-2 | Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Obliczanie wyznaczników. Dopełnienie algebraiczne. Własności wyznaczników. Wzory Cramera |
---|
T-A-6 | Analiza własności i przekształcanie całek oznaczonych. Całki niewłaściwe. |
T-A-5 | Obliczanie całek przez podstawienie i przez części. Wzory rekurencyjne |
T-A-4 | Obliczanie pochodnych (funkcji stałej, sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu funkcji). Obliczanie pochodnych funkcji złożonej, odwrotnej, funkcji trygonometrycznych, funkcji logarytmicznej i wykładniczej. Pochodne wyższych rzędów |
T-A-2 | Dodawane, odejmowanie, mnożenie macierzy. Macierze zgodne, macierz zerowa, jednostkowa, osobliwa i nieosobliwa, macierz diagonalna, odwracanie macierzy. Rząd macierzy |
T-A-3 | Obliczanie granicy funkcji. Granica funkcji niewłaściwa, granica lewostronna i prawostronna |
T-W-1 | Wybrane elementy rachunku macierzowego. Działania na macierzach, wyznaczniki, dopełnienie algebraiczne. Odwracanie macierzy |
T-W-5 | Zmienna losowa. Rodzaje zmiennych losowych. Skale pomiarowe. Wartość oczekiwana. Wariancja |
T-W-3 | Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona i całka oznaczona |
T-A-8 | Rozwiązywanie zadań z prawdopodobieństwa (prawdopodobieństwo sumy i iloczynu zdarzeń, prawdopodobieństwo warunkowe oraz zdarzeń niezależnych). Zadania dotyczące prawdopodobieństwa całkowitego i bayesowskiego. |
T-A-14 | Obliczanie miar zmienności (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, rozstęp ćwiartkowy, odchylenie ćwiartkowe), asymetrii i koncentracji (współczynnik asymetrii, współczynnik skośności) |
T-A-12 | Analiza przykładowych rozkładów ciągłych. Rozkład normalny. Standaryzacja i normalizacja. Obliczanie prawdopodobieństw. |
T-A-7 | Rozwiązywanie zadań z kombinatoryki (permutacje, kombinacje, wariacje) |
T-A-9 | Szacowanie prawdopodobieństw zmiennej losowej dyskretnej. Obliczanie dystrybuanty. Obliczanie wartości oczekiwanej i wariancji. |
T-W-6 | Rozkłady zmiennej dyskretnej i ciągłej. Parametry rozkładu. Dystrybuanta rozkładu. |
T-A-15 | Addytywny, liniowy model tendencji rozwojowej. Obliczanie absolutnych i względnych przyrostów wartości. Wyznaczanie indeksów dynamiki. |
T-A-11 | Standaryzacja zmiennej losowej. Zmienna losowa dwuwymiarowa. Momenty. Wielowymiarowa zmienna losowa. |
T-A-10 | Analiza rozkładu dwupunktowego, Bernoulliego, Poissona, geometrycznego. |
T-W-2 | Granica funkcji. Pochodna funkcji. Interpretacja geometryczna i fizyczna pochodnej |
T-W-7 | Statystyczny opis struktury zjawisk. Miary położenia, zmienności, asymetrii i koncentracji |
T-W-8 | Analiza dynamiki zjawisk. Indeksy dynamiki. Tendencje rozwojowe |
T-A-13 | Obliczanie średniej arytmetycznej, ważonej, harmonicznej, geometrycznej, dominanty, mediany. Kwantyle. Obliczanie wskaźników z szeregu rozdzielczego. Tworzenie histogramu |
T-W-4 | Elementy rachunku prawdopodobieństwa. Kombinatoryka. Twierdzenia i definicje. Prawdopodobieństwo całkowite. Prawdopodobieństwo Bayesa. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Metody praktyczne - rozwiązywanie określonych zadań. Wykorzystanie tablic statystycznych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe zrozumienie ogólnych praw statystycznych w biologii |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |