Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)

Sylabus przedmiotu Migracje zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Migracje zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zakresu zoologii bezkręgowców
W-2wiadomości z zakresu zoologii kręgowców
W-3wiadomości z zakresu ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Badania wędrówek zwierząt. Stosowane metody badań3
T-W-2Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt3
T-W-3Anemorchia i forezja oraz migracje jednokierunkowe3
T-W-4Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku3
T-W-5Pełne cykle migracyjne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury6
A-W-3przygotowanie do zajęć1
A-W-4konsultacje2
A-W-5przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko migracji zwierząt i różne jej rodzaje (w przeszłości i obecnie); wymieniać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, pod kątem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
BL_1A_W13, BL_1A_W14, BL_1A_W11, BL_1A_W12P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
BL_1A_U15, BL_1A_U03, BL_1A_U08, BL_1A_U17, BL_1A_U18P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-O1.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
BL_1A_K01, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.2_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko migracji zwierząt i różne jej rodzaje (w przeszłości i obecnie); wymieniać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, pod kątem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
2,0
3,0Student zna podstawowe rodzaje migracji i potrafi podać przykłady zwierząt, które takie migracje podejmują.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
2,0
3,0Student potrafi zaliczyć do odpowiedniej kategorii migrujące zwierzęta i umie wytłumaczyć przyczyny podejmowania wędrówek
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-O1.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady etycznego postępowania ze zwierzętami migrującymi i wie jak postępować by nie zaburzać ich migracji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wydawnictwo Wilga, Polska (Warszawa), 1993
  2. Baker R.R. (red.), Niezwykłe wędrówki zwierząt, Wydawnictwo Muza SA, Polska (Warszawa), 1994
  3. Hoare B., Migracje zwierząt, Muza S.A., Warszawa, 2010
  4. Krebs C.J., Ekologia, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 1996

Literatura dodatkowa

  1. Elphick J. (red.), Atlas wędrówek ptaków, Wydawnictwo PWRiL, Polska (Warszawa), 1996
  2. Pęczalska A., Wędrówki zwierząt morskich, Wydawnictwo Morskie, Polska (Gdańsk), 1981
  3. Wolański N., Ekologia człowieka, Wydawnictwo PWN, Polska (Warszawa), 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania wędrówek zwierząt. Stosowane metody badań3
T-W-2Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt3
T-W-3Anemorchia i forezja oraz migracje jednokierunkowe3
T-W-4Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku3
T-W-5Pełne cykle migracyjne3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury6
A-W-3przygotowanie do zajęć1
A-W-4konsultacje2
A-W-5przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.2_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: definiować i charakteryzować zjawisko migracji zwierząt i różne jej rodzaje (w przeszłości i obecnie); wymieniać i charakteryzować gatunki zwierząt zaliczanych do migrantów, pod kątem ich przystosowań i zachowań migracyjnych (w tym migracje człowieka)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
BL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W12ma znajomość anatomicznych i fizjologicznych przystosowań organizmów żywych lub biocenoz do środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-4Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku
T-W-1Badania wędrówek zwierząt. Stosowane metody badań
T-W-5Pełne cykle migracyjne
T-W-2Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe rodzaje migracji i potrafi podać przykłady zwierząt, które takie migracje podejmują.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: odpowiednio sklasyfikować i zinterpretować konkretne zjawiska migracji (w tym migracje ludzkie) oraz weryfikować i charakteryzować spotykane gatunki zwierząt pod kątem ich ewentualnej migracyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U15potrafi wskazać znaczenie zwierząt i roślin w kulturze, sztuce współczesnej i dawnej, literaturze oraz religii;
BL_1A_U03wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; analizuje rozprzestrzenianie i przyczyny wędrówek organizmów żywych; umie w oparciu o systematykę rozpoznać typy, gromady, gatunki organizmów zwierzęcych; analizuje rozprzestrzenianie się owoców i nasion; posiada umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków roślin krajowych; umie charakteryzować rośliny korzystając ze źródeł monograficznych; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; potrafi określić czynności mające na celu racjonalne gospodarowanie zwierzyną zgodnie z założeniami ochrony przyrody oraz zgodnie z gospodarką rolną i leśną;
BL_1A_U08ma umiejętność rozumienia podstawowych procesów i praw ekologicznych; wykonuje samodzielnie lub w zespole proste zadania badawcze; potrafi nakreślić problemy dotyczące ochrony środowiska i przyrody; zna mechanizmy określające zależności zachodzące między organizmami a środowiskiem atmosferycznym; interpretuje pojęcie bioróżnorodności; potrafi na podstawie analizy dostępnych materiałów ocenić wartość przyrodniczą określonych terenów; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi; specyfikę i metodykę badań z zakresu etologii, badań zachowań zwierząt pojedynczych i w grupie, w warunkach naturalnych, zwierząt udomowionych;
BL_1A_U17analizuje zjawiska i procesy gospodarcze, polityczne i demograficzne; ocena ich skutki dla środowiska naturalnego;
BL_1A_U18potrafi określić możliwości utrzymania zwierząt w różnych systemach ekologicznych; umie ocenić dobrostan zwierząt; umie scharakteryzować i zinterpretować podstawowe zasady i typy zachowań zwierząt;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-4Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku
T-W-1Badania wędrówek zwierząt. Stosowane metody badań
T-W-5Pełne cykle migracyjne
T-W-2Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaliczyć do odpowiedniej kategorii migrujące zwierzęta i umie wytłumaczyć przyczyny podejmowania wędrówek
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-O1.2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna, otwarta i poszukująca postawa oraz zrozumienie i zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych; postępowanie zgodne z zasadami etyki oraz pozytywne postrzeganie relacji człowiek a środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z gatunkami zaliczanymi do migrantów (stałych, okresowych, przypadkowych)
C-1zapoznanie studentów ze zjawiskiem migracji, jej przyczynami i mechanizmami
C-3zapoznanie studentów z ewolucyjnym znaczeniem i skutkami migracji
Treści programoweT-W-4Migracje powrotne, czyli regularne podróże, zgodne z porami roku
T-W-1Badania wędrówek zwierząt. Stosowane metody badań
T-W-5Pełne cykle migracyjne
T-W-2Przyczyny i typy migracji oraz behawior migracyjny i orientacja przestrzenna zwierząt
Metody nauczaniaM-1wykład z użyciem Power Pointa
M-2film
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady etycznego postępowania ze zwierzętami migrującymi i wie jak postępować by nie zaburzać ich migracji
3,5
4,0
4,5
5,0