Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Łowiectwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Łowiectwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich |
C-2 | Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów |
C-3 | Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej |
C-4 | Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. Prawo łowieckie. Rodzaje polowań i kalendarz polowań | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia łowieckie i zwyczaje myśliwskie (słownictwo, sygnalistyka, ceremoniał) | 2 |
T-W-3 | Przegląd zwierzyny łownej grubej i drobnej, opis gatunku i zachowania (sarna, jeleń europejski, jeleń sika, łoś, dzik, lis pospolity, borsuk, kuna leśna i domowa, itp.) | 3 |
T-W-4 | Kynologia myśliwska, opis ras psów użytkowanych w myślistwie, szkolenia i konkursy psów myśliwskich | 2 |
T-W-5 | Ptactwo łowne, opis gatunku i zachowania (cietrzew, głuszec, przepiórka, łyska, bażant, kuropatwa, itp.) | 2 |
T-W-6 | Tropy myśliwskie, opis i rozpoznawanie. Rodzaje poroży u zwierzyny płowej, opis i klasyfikacja oraz rozwój. | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne prezentujące zagadnienia teoretyczne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Prezentacja zbiorów łowieckich, poroża, tropy, szkielety zwierząt, broń myśliwska. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Filmy dydaktyczne przybliżające studentom zwierzęta łowne w ich naturalnym środowisku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zaangażowania studenta w przedstawianą problematykę wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaleczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.4_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną | BL_1A_W11, BL_1A_W15, BL_1A_W12 | P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05 | C-2, C-4 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-O1.4_W02 Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski | BL_1A_W23 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.4_U01 Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce | BL_1A_U03, BL_1A_U18 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-O1.4_U02 Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny | BL_1A_U08 | P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1, C-2, C-4 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.4_K01 Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | BL_1A_K06, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
BL_1A_BL-S-O1.4_K02 Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.4_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną | 2,0 | Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego |
3,0 | Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego. | |
3,5 | Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa. | |
4,0 | Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie. | |
4,5 | Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań. | |
5,0 | Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań. | |
BL_1A_BL-S-O1.4_W02 Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski | 2,0 | Nie zna roli łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej, nie zna ceremoniału ani tradycji łowieckich |
3,0 | Potrafi wymienić połowę tradycji łowieckich | |
3,5 | Potrafi wymienić i opisać połowę ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa o ochronie świata ożywionego | |
4,0 | Potrafi wymienić i opisać większość ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. Potrafi wyminić 3 sygnały łowieckie | |
4,5 | Potrafi wymienić i opisać prawie cały ceremoniał łowiecki, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. i rozpoznać. Potrafi wyminić połowę sygnałów łowieckich | |
5,0 | Potrafi wymienić i opisać cały ceremoniał łowiecki i tradycje łowieckie. Potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego i scharakteryzować jego wartość dla kultury Polski. Potrafi wyminić wszystkie sygnały łowieckie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.4_U01 Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce | 2,0 | Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce |
3,0 | Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce | |
3,5 | Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski | |
4,0 | Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków | |
4,5 | Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski | |
5,0 | Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce | |
BL_1A_BL-S-O1.4_U02 Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać żadnych gatunków i tropów zwierzyny łownej |
3,0 | Student potrafi rozpoznać kilka gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać około 1/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać około połowy gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać około 2/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki i tropy zwierzyny łownej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O1.4_K01 Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | 2,0 | Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym |
3,0 | Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
3,5 | Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
4,0 | Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
4,5 | Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
5,0 | Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
BL_1A_BL-S-O1.4_K02 Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa | 2,0 | Student nie jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa |
3,0 | Student podejmuje próby propagowania wiedzy na temat łowiectwa | |
3,5 | Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie podstawowym | |
4,0 | Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie ponad podstawowym | |
4,5 | Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie bardzo rozwiniętym | |
5,0 | Student jest doskonale przygotowany do propagowania wiedzy na temat łowiectwa |
Literatura podstawowa
- Bohm T., Ceremoniał łowiecki, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010, tom 2
- Nusslein F., Łowiectwo, Galaktyka, Łódź, 2011
- Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed strzałem, Zachodni Poradnik łowiecki, 2010, 1
- Radecki W., Prawo łowieckie. Komentarz, Difin, 2012, 4
Literatura dodatkowa
- Woźniak J., Poszukujemy postrzałki zwierzyny grubej, Zachodnik Poradnik Łowiecki, Piła, 2010, 1
- Szczepocki J., Poradnik mysliwski. Ptawctwo łowne, Bellona, 2011, 1