Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z technologii żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy żywienia człowieka na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą w zakresie technologii w podstawowych gałęziach przemysłu spożywczego, przedstawienie aspektów towaroznawczch produktów spożywczych i przemian zachodzących w czasie przygotowywania potraw |
C-2 | Zapoznanie studentów z róznymi typami żywności z puunktu widzenia stopnia prztworzenia i rodzaju utrwalenie |
C-3 | Przybliżenie studentom kategorii żywności z punktu widzenia wpływu na zdrowie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje i cechyb technologii żywności | 2 |
T-W-2 | Produkcja zdrowej żywności. Typy żywności. Składniki żywności funkcjonalnej | 2 |
T-W-3 | Żywność wygodna, żywność minimalnie przetworzona | 2 |
T-W-4 | Substancje dodatkowe w żywności. Korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania substancji dodatkowych. | 2 |
T-W-5 | Utrwalanie żywności konwencjonalne i niekonwencjonalne. Metody fizyczne, chemiczne i biologiczne. Zasady przechowywania żywności | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | zaliczenie wykładów | 2 |
A-W-5 | poprawa zaliczenia wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Film dydaktyczny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.1_W01 Student potrafi objaśnić procesy zachodzące podczas przetwarzania żywności | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.1_U01 student potrafi dobrać właściwą kategorię wyrobu spożywczego ze względu na specyficzny skład i przeznaczenie | BL_1A_U20 | P1A_U01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.1_K01 student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła informacji | BL_1A_K05, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08 | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.1_W01 Student potrafi objaśnić procesy zachodzące podczas przetwarzania żywności | 2,0 | Student nie umie wymienić podstawowych procesów zachodzących przy przetwarzaniu żywności |
3,0 | studen w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności | |
3,5 | student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i do każdej grupy podać po jednym przykładzie | |
4,0 | student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności iw każdej grupie szczegółowo wymieni wszystkie procesy | |
4,5 | student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i prawie wszystkie scharakteryzuje | |
5,0 | student w wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wymienić podstawowe procesy w technologii żywności i wszystkie grupy poprawnie opisze |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.1_U01 student potrafi dobrać właściwą kategorię wyrobu spożywczego ze względu na specyficzny skład i przeznaczenie | 2,0 | student nie potrafi sklasyfikować wyrobów spożywczych |
3,0 | student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych bez ich charakterystyki | |
3,5 | student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować w 60% | |
4,0 | student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować w 80% | |
4,5 | student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować | |
5,0 | student potrafi wyróżnić kategorie wyrobów spożywczych i je scharakteryzować oraz dobrać ze względu na skład i przeznaczenie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O2.1_K01 student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła informacji | 2,0 | student nie potrafi korzystać z dodatkowych źródeł informacji |
3,0 | student potrafi skorzystać jedynie ze źródeł internetowych dla rozwijania swej wiedzy | |
3,5 | student dla rozwjanie swej wiedzy potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, ale nie zwsze trafnie je dobierać do problemu | |
4,0 | student ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji, dobierać je do tematu, ale nie potrafi odrzucić nieaktualne źródła | |
4,5 | student ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji, dobierać je do tematu, ale nie wystarczająco kreatywnie do problemu | |
5,0 | student jest kreatywny i ma zdolność do rozwijania wiedzy w oparciu o różne źródła infrmacji |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
- Świderski F., Zalewski S, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WN-T, Warszawa, 2006
- Mitek M., Słowiński M.i, Wybrane zagadnienia z technologii żywności, SGGW, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Rutkowski S., Gwiazda K., Dąbrowski K., Dodatki funkcjonalne do żywności, Agro & Food Technology, Katowice, 1993