Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Metabolizm informacyjny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metabolizm informacyjny | ||
Specjalność | Biologia ogólna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza dotycząca czynności organizmu. |
W-2 | Podstawy psychologii. |
W-3 | Podstawy socjologii. |
W-4 | Podstawy etyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych. |
C-3 | Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie. | 2 |
T-W-2 | Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu. | 2 |
T-W-3 | Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje. | 2 |
T-W-4 | Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji. | 2 |
T-W-5 | Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe. | 2 |
T-W-6 | Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała. | 2 |
T-W-7 | Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu. | 2 |
T-W-8 | Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym. | 2 |
T-W-9 | Obciążenia neuropsychiczne. Ból i stany zagrożenia życia a metabolizm informacyjny. | 2 |
T-W-10 | Jakość metabolizmu informacyjnego a relacje człowieka ze Światem. Wpływ kultury na kształtowanie osobowości. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przyswjanie wiedzy przekazanej w trakcie wykładu. | 10 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowywanie się do zaliczenia materiału. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład podający z użyciem metod multimedialnych. |
M-2 | Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.1_W02 Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym. | BL_1A_W05 | P1A_W04, P1A_W05 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-O3.1_W03 Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym. | BL_1A_W14 | P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-O3.1_W04 Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym. | BL_1A_W19 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, P1A_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.1_U01 Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej. | BL_1A_U05 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-O3.1_U02 Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji. | BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O3.1_U03 Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne. | BL_1A_U07 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2 |
BL_1A_BL-S-O3.1_U04 Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości. | BL_1A_U10 | P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-10 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.1_K01 Rozumie procesy przetwarzania informacji na poziomie molekularnym, jednocześnie ma świadomość dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy. | BL_1A_K01 | P1A_K01, P1A_K04 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BL_1A_BL-S-O3.1_K02 Jest otwarty na poszukiwanie wiedzy kierunkowej i ogólnej w różnych źródłach w celu rozwijania własnej osobowości. | BL_1A_K05 | P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10 | M-2 | S-1 |
BL_1A_BL-S-O3.1_K03 Ma świadomość potrzeby przekazywania zdobytej wiedzy innym. | BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-10 | M-2 | — |
BL_1A_BL-S-O3.1_K04 Ma świadomość konieczności przestrzegania norm etycznych w działalności zawodowej. | BL_1A_K02 | P1A_K03, P1A_K04 | C-2, C-3 | T-W-9, T-W-8, T-W-10 | M-2 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.1_W02 Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_1A_BL-S-O3.1_W03 Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
BL_1A_BL-S-O3.1_W04 Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BL-S-O3.1_U01 Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O3.1_U02 Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O3.1_U03 Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
BL_1A_BL-S-O3.1_U04 Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. |
Literatura podstawowa
- Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa, 1991, ISBN 83-01-04689-9
Literatura dodatkowa
- Trąbka J., Mózg a świadomość, WL, Kraków, 1983, ISBN 83-08-01040-7
- Trąbka J., Mózg a jego jaźń, UJ, Kraków, 1991