Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu chemii, biologii ogólnej oraz matematyki i statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat mechanizmów funkcjonowania oraz efektów działania genów. |
C-2 | Zapoznanie z mechanizmami dziedziczenia cech i ze zróżnicowaniem genetycznym organizmów. |
C-3 | Zaznajomienie z prostymi analizami genetycznymi i sposobem interpretacji wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa i typy morfologiczne chromosomów, analiza kariotypów różnych organizmów. Aktywność chromosomów w czasie cyklu komórkowego. | 3 |
T-A-2 | Mechanizmy dziedziczenia cech – segregacja mendlowska, niepełna dominacja, współdominowanie, komplementarność, epistaza, plejotropia, allele wielokrotne, geny letalne, sprzężenie cech, dziedziczenie cech sprzężonych i związanych z płcią, dziedziczenie pozajądrowe, dziedziczenie cech ilościowych, transgresja. | 10 |
T-A-3 | Wprowadzenie do genetyki populacji. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza polimorfizmu genetycznego w oparciu o dostępne bazy danych internetowych. | 2 |
T-L-2 | Przygotowanie materiału do analiz. | 4 |
T-L-3 | Zaprojektowanie i wykonanie testu genetycznego do wykrycia wybranego polimorfizmu DNA. | 8 |
T-L-4 | Interpretacja uzyskanych wyników. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Genetyka jako nauka – pojęcia, zakres, działy, powiązanie genetyki z innymi naukami i dziedzinami życia, wybrane organizmy modelowe. | 3 |
T-W-2 | DNA jako nośnik informacji genetycznej. Kod genetyczny. Mechanizm przepływu informacji genetycznej. | 4 |
T-W-3 | Mechanizmy mutacji. Analiza mutacji na poziomie genu, chromosomu i genomu. | 4 |
T-W-4 | Zróżnicowanie genetyczne organizmów. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | konsultacje | 3 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści audytoriów | 12 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestniczenie w laboratoriach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 3 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści laboratoriów | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów | 30 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników molekularnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_...jj_W01 student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech | BL_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07 | C-2 | T-W-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2 |
BL_1A_...jj_W02 student zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów | BL_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07 | C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-1 | S-2 |
BL_1A_...jj_W03 student charakteryzuje rodzaje mutacji oraz opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów | BL_1A_W06 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W07 | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_...jj_U01 student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | BL_1A_U06 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11 | C-3 | T-L-1, T-L-3 | M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_...jj_K01 student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | BL_1A_K03 | P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08 | C-3 | T-L-1, T-L-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_...jj_W01 student definiuje podstawowe pojęcia genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dziedziczenia cech | 2,0 | student nie zna podstawowych pojęć genetycznych, a także mechanizmów dziedziczenia cech |
3,0 | student definiuje niektóre pojęcia genetyczne, a także wymienia i pobieżnie opisuje wybrane mechanizmy dziedziczenia cech | |
3,5 | student pobieżnie definiuje większość poznanych pojęć genetycznych, a także wymienia większość poznanych mechanizmów dziedziczenia cech opisując wybrane przykład y dość szczegółowo | |
4,0 | student dość szczegółowo definiuje większość poznanych pojęć genetycznych, a także wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje pobieżnie większość z nich | |
4,5 | student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia genetyczne, a także wymienia poznane mechanizmy dziedziczenia cech i charakteryzuje dość szczegółowo większość z nich | |
5,0 | student szczegółowo definiuje wszystkie poznane pojęcia genetyczne, a także wymienia i szczegółowo charakteryzuje poznane mechanizmy dziedziczenia cech | |
BL_1A_...jj_W02 student zna genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów | 2,0 | student nie zna genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów |
3,0 | student pobieżnie opisuje niektóre poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów i wybrane przykłady | |
3,5 | student pobieżnie opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów | |
4,0 | student dość szczegółowo opisuje większość poznanych genetycznych podstaw funkcjonowania komórek i organizmów | |
4,5 | student dość szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów | |
5,0 | student szczegółowo opisuje wszystkie poznane genetyczne podstawy funkcjonowania komórek i organizmów | |
BL_1A_...jj_W03 student charakteryzuje rodzaje mutacji oraz opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów | 2,0 | student nie zna rodzajów mutacji oraz podstaw zróżnicowania genetycznego organizmów |
3,0 | student wymienia i pobieżnie opisuje niektóre poznane rodzaje mutacji oraz pobieżnie opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranym przykładzie | |
3,5 | student wymienia i dość szczegółowo opisuje niektóre poznane rodzaje mutacji oraz pobieżnie opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranych przykładach | |
4,0 | student wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje większość poznanych rodzajów mutacji oraz dość szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wybranych przykładach | |
4,5 | student wymienia i dość szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane rodzaje mutacji oraz szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na większości poznanych przykładów | |
5,0 | student wymienia i szczegółowo charakteryzuje wszystkie poznane rodzaje mutacji oraz szczegółowo opisuje zróżnicowanie genetyczne organizmów na wszystkich poznanych przykładach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_...jj_U01 student umie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | student nie potrafi zaprojektować i wykonać prostej analizy genetycznej |
3,0 | student potrafi mało sprawnie i przy dużej pomocy nauczycielawykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | |
3,5 | student potrafi dość sprawnie, ale przy niewielkiej pomocy nauczyciela, wykonać proste analizy genetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,0 | student potrafi dość sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | student potrafi sprawnie i bezbłędnie, z drobną pomocą nauczyciela, zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | student potrafi samodzielnie, sprawnie i bezbłędnie zaprojektować i wykonać proste analizy genetyczne oraz prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_...jj_K01 student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | 2,0 | student nie wykonuje powierzonego zadania badawczego |
3,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo bez zaangażowania, z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem niektórych środków ostrożności i stosując się do wybranych wskazówek nauczyciela | |
3,5 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z niewielką starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem większości środków ostrożności i stosując się do większości wskazówek nauczyciela | |
4,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z odpowiednią starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela | |
4,5 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem środków ostrożności i stosując się do wskazówek nauczyciela | |
5,0 | student wykonuje powierzone zadanie badawcze pracując indywidualnie i zespołowo z dużą starannością, zaangażowaniem i dbałością o używany sprzęt laboratoryjny z zachowaniem wszelkich środków ostrożności i stosując się do wszystkich wskazówek nauczyciela |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2004
- Drewa G., Ferenc T. (red.), Podstawy genetyki., Wyd. Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003
- Kosowska B., Moska M., Strzała T., Genetyka ogólna dla biologów., Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław, 2008
- Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Krótkie wykłady. Genetyka., PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy., PWN, Warszawa, 2009
- King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych., Wyd. PAN, Poznań, 2002
- Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G., Zbiór zadań i pytań z genetyki., Wyd. UMK, Toruń, 1998
- Słomski R. (red.), Przykłady analiz DNA., Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2004
- Węgleński P. (red.), Genetyka molekularna., PWN, Warszawa, 2008