Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BŻ-S-O3.5_U01 | Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_U10 | Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style; |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U07 | wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
---|
P1A_U08 | wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie z teoriami, które przez lata blokowały postęp nauk biologicznych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy). |
---|
T-W-2 | Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny. |
T-W-3 | Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek). |
T-W-4 | XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace. |
T-W-5 | Fleming, Lister i rozwój chirurgii. |
T-W-6 | Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmiertelne komórki. |
T-W-7 | Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania. |
T-W-8 | Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii? |
Metody nauczania | M-2 | Metoda przewodniego tekstu |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładów. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |