Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
Sylabus przedmiotu Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki w żywieniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki w żywieniu | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Wójcik <Jerzy.Wojcik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat korzystnego działania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków stosowanych w żywieniu człowieka i zwierząt, mechanizmów działania oraz ich skuteczności i bezpieczeństwa stosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ dodatku prebiotyków i probiotyków na wartość odżywczą żywności. Produkty wzbogacane w probiotyki i prebiotyki. | 2 |
T-A-2 | Efektywność bakterii probiotycznych i prebiotyków w żywieniu zwierząt. | 2 |
T-A-3 | Wzbogacanie żywności - fortyfikacja. Produkty wzbogacone w różne grupy składników i substancji bioaktywnych. | 2 |
T-A-4 | Suplementy diety i ich podział. Wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. | 2 |
T-A-5 | Prozdrowotne właściwości wybranych nutraceutyków. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Probiotyki, prebiotyki i nutraceutyki – historia i definicje.. Probiotyki – mechanizmy działania i efekty zdrowotne. Metody badania w celu określenia korzyści zdrowotnych wywieranych przez drobnoustroje probiotyczne. Medyczne zastosowanie probiotyków. | 3 |
T-W-2 | Skuteczność i bezpieczeństwo stosowania probiotyków u ludzi. Wytyczne do oceny probiotyków przeznaczonych do użytku w żywności. Prebiotyki – źródła naturalnego występowania prebiotyków, metody otrzymywania, mechanizm działania prozdrowotnego, najczęściej stosowane prebiotyki. Wytyczne do oceny i udowodnienia działania prebiotyków. | 3 |
T-W-3 | Nutraceutyki - podział, efekty zdrowotne, bezpieczeństwo stosowania. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na wskazany temat. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie referatu na wskazany temat. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające. |
S-2 | Ocena formująca: Referat i prezentacja. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie kolokwium oraz referatu, prezentacji i oceny aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.4_W24 Student zna definicje probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków, mechanizmy ich działania, efekty zdrowotne oraz wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności. Zna zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne. | BL_1A_W24 | P1A_W01, P1A_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.4_U09 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować ogólne założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania. | BL_1A_U19, BL_1A_U20, BL_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.4_K05 Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat korzystnego oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków, zwracając uwagę na bezpieczeństwo ich stosowania. | BL_1A_K05, BL_1A_K07 | P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.4_W24 Student zna definicje probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków, mechanizmy ich działania, efekty zdrowotne oraz wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności. Zna zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne. | 2,0 | |
3,0 | Student definiuje pojęcia probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków. Potrafi krótko scharakteryzować mechanizmy ich działania i efekty zdrowotne. Zna ogólne wytyczne do oceny probiotyków i prebiotyków przeznaczonych do użytku w żywności oraz zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w żywieniu. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować grupy produktów wzbogaconych w różne substancje bioaktywne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.4_U09 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować ogólne założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zaprezentować podstawowe założenia i zasady bezpieczeństwa stosowania probiotyków, prebiotyków i innych nutraceutyków w żywnieniu człowieka i zwierząt wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach ich oddziaływania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_1A_BŻ-S-O7.4_K05 Ma otwartą i poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat korzystnego oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia i korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków, zwracając uwagę na bezpieczeństwo ich stosowania. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje poszukującą postawę kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej na temat oddziaływania na organizm ludzki i zwierzęcy probiotyków, prebiotyków i nutraceutyków w oparciu o różne naukowe źródła informacji. Jest zdolny do dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą korzystnego oddziaływania na organizm probiotyków, prebiotyków i i innych nutraceutyków oraz bezpieczeństwem ich stosowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Wydanie polskie pod red. Lek. med. P. Kochana., Probiotyki w żywności. Właściwości zdrowotne i żywieniowe oraz wytyczne do ich oceny., Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Probiotyczne i Prebiotyczne, Kraków, 2007, Raport Połączonej Konsultacyjnej Grupy Eksperckiej FAO/WHO dotyczący oceny właściwości zdrowotnych i żywieniowych probiotyków w żywności włączając mleko w proszku z żywymi bakteriami kwasu mlekowego - Kordoba, Argentyna, 1–4 października 2001, Raport Połączonej Grupy Roboczej FAO/WHO dotyczący opracowania wytycznych do oceny probiotyków w żywności - Londyn, Ontario, Kanada, 30 kwietnia–1 maja 2002.
- Wydanie polskie pod red. Lek. med. P. Kochana, Odprawa Techniczna FAO dotycząca Prebiotyków., Wydawnictwo Polskie Towarzystwo Probiotyczne i Prebiotyczne, Kraków, 2008, Raport z Odprawy Technicznej FAO, 15–16 września 2007. Agencja Usługowa ds. Jakości i Standardów Żywności (AGNS) i Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).
- Kolarzyk E., Pach D., Różne oblicza żywności spożywanej przez współczesnego człowieka., Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków, 2012, 69, 8, 492-497
- Waszkiewicz—Robak B., Świderski F., Nutraceutyki dodatki prozdrowotne i bioaktywne składniki żywności, Przemysł Spożywczy, Warszawa, 2009, Przemysł Spożywczy 63,9,38-42
Literatura dodatkowa
- Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., Probiotyki – historia i mechanizmy działania, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, Kraków, 2010, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 4 (71), 5 – 19
- Nowak A., Śliżewska K., Libudzisz Z., Socha J., Probiotyki – efekty zdrowotne, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, Kraków, 2010, ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 4 (71), 20 – 36