Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_1A_BŻ-S-O8.2_U01 | Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_1A_U02 | umie określić zjawiska i procesy fizyczne, chemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; dokonuje pomiarów i określa podstawowe wielkości fizyczne i chemiczne; przeprowadza proste doświadczenia z fizyki i chemii; potrafi określić ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk; |
---|
BL_1A_U07 | umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów, układów oraz stanów aktywności i spoczynku organizmów żywych; potrafi wskazać wpływ czynników środowiskowych na przebieg wszelkich procesów w organizmach żywych; określić strategię zmian przystosowawczych; umie przygotować preparaty histologiczne, rozpoznawać poszczególne tkanki, właściwie opisując i interpretując preparat mikroskopowy; |
BL_1A_U12 | posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu chemii bioorganicznej; umie przewidywać przebieg reakcji związków organicznych; wykorzystuje metody analizy instrumentalnej stosowanej w chemii organicznej i biochemicznej; analizuje informacje wynikające z różnic w profilach białkowych; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; analizuje zmiany w organizmie powstające przy zażywaniu wybranych substancji; |
BL_1A_U09 | potrafi wskazać modyfikacje żywności GMO oraz normy prawne dotyczące kontroli żywności; umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt w stanach zdrowia i choroby; ma umiejętność rozumienia alternatywnych stylów życia oraz ziołolecznictwa; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_U01 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P1A_U04 | wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U06 | przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U10 | posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
P1A_U11 | uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie przez studentów z metodmi badania i oceny oraz czynników i procesów warunkujących jakość i wartość użytkową produktów żywnościowych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności. Kryteria wyboru i oceny metody analitycznej. Rodzaje błędów analiz i sposoby ich likwidacji.
Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego |
---|
T-A-1 | Zasady pobierania i przygotowania, rodzaje próbek do badań analitycznych. Etapy procesu analitycznego. |
T-A-2 | Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego |
T-A-3 | Metody oznaczania wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin. |
T-W-2 | Typy i normy jakościowe wybranych surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego |
T-W-3 | Charakterystyka surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego |
T-W-4 | Magazynowanie i sposoby przechowywania surowców i produktów spożywczych, procesy życiowe zachodzące w produktach żywnościowych podczas ich przechowywania. |
T-A-4 | Charakterystyka i analiza jakościowa wybranych dodatków do zywnosci |
T-W-5 | Asortyment, jakość, systemy kontroli oraz standardy unijne oceny owoców ziarnkowych, pestkowych, jagodowych, warzyw dyniowatych i liściowych oraz grzybów |
T-W-6 | Rodzaje i właściwosci dodatków do żywnosci |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (praktyczna analiza surowców, oznaczanie wody i suchej masy w produktach spożywczych, kwasowości produktów spożywczych, jakości tłuszczu, białek, składników mineralnych, witamin) |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie do zajęć, ocena aktywności studenta na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 2 kolokwia |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie umie pobierać i przygotowywać próbek do badań analitycznych, wykonywać badań analitycznych. |
3,0 | Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania niektórych próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych. |
3,5 | Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych. |
4,0 | Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować większość wyników badań. |
4,5 | Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania wybranych badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań. |
5,0 | Student po ukończeniu kursu ma umiejętność pobierania i przygotowywania próbek do badań analitycznych, wykonywania badań analitycznych oraz potrafi odpowiednio zinterpretować wyniki badań. |