Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Dendrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dendrologia | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie systematyki drzew i krzewów oraz wskazanie jej wykorzystania w praktycznym rozpoznawaniu roślin |
C-2 | Przekazanie informacji nt. korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów |
C-3 | Przedstawienie wiedzy dotyczącej zróżnicowania cech morfologicznych roślin drzewiastych |
C-4 | Zapoznanie z cechami diagnostycznymi gatunków i odmian drzew i krzewów umożliwiającymi ich rozpoznanie |
C-5 | Przekazanie wiedzy o podstawowych wymaganiach ekologicznych roślin drzewiastych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie drzew i krzewów iglastych, zawszezielonych oraz rodzimych drzew i krzewów liściastych (Jasne Błonia, Park Kasprowicza w Szczecinie, Cmentarz Centralny w Szczecinie - okolice I i III bramy) | 6 |
T-L-2 | Rozpoznawanie drzew i krzewów obcego pochodzenia i rodzimych drzew liściastych kwitnących przed rozwojem liści (otoczenie budynku WKŚiR ul. Słowackiego i Park im. Prof. S. Kownasa w Szczecinie) | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie drzew i krzewów w fazie kwitnienia i rozwoju liści (teren Różanki i w części tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie) | 2 |
T-L-4 | Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach, cechy morfologiczne i wymagania siedliskowe roślin | 5 |
T-L-5 | Oznaczanie drzew i krzewów w fazie pełni wegetacji (górna część tzw. Ogrodu Botanicznego z 1926 roku w Szczecinie i wybrane ogrody willowe dzielnicy Pogodno) | 2 |
T-L-6 | Rozpoznawanie wybranych gatunków i odmian drzew i krzewów kolekcji Ogrodu Dendrologicznego w Glinnej, wymagania siedliskowe roślin. | 4 |
T-L-7 | Rozpoznawanie drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia w pełni ich wegetacji (Park Żeromskiego w Szczecinie) | 2 |
T-L-8 | sprawdzian pisemny z całości materiału oraz z praktycznego rozpoznawania taksonów roślin drzewiastych | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systematyki roślin drzewiastych, cechy diagnostyczne roślin drzewiastych niezbędne do ich rozpoznawania | 2 |
T-W-2 | Drzewa i krzewy nagozalążkowe | 3 |
T-W-3 | Drzewa i krzewów rodzimego pochodzenia i od dawna zadomowione w Polsce, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 2 |
T-W-4 | Podstawowe drzewa i krzewy obcego pochodzenia, biologia i wymagania ekologiczne gatunków | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie pisemne wykładów | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń labolatoryjnych | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody praktyczne (obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z partii materiału |
S-3 | Ocena formująca: ocena z rozpoznawania roślin |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D5_W01 Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych | BL_2A_W01, BL_2A_W11 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2 |
BL_2A_BLR-S-D5_W02 Rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-4, C-5 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D5_U01 Korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2 | T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-3 | S-3 |
BL_2A_BLR-S-D5_U02 Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów | BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-4 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D5_K01 Ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1 |
BL_2A_BLR-S-D5_K02 Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D5_W01 Rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych | 2,0 | Student nie potrafi rozróżniać i charakteryzować cech morfologicznych roślin drzewiastych |
3,0 | Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe cechy morfologiczne roślin drzewiastych | |
3,5 | Student rozróźnia i charakteryzuje zdecydowaną większość cech morfologicznych roślin drzewiastych | |
4,0 | Student rozróżnia i charakteryzuje wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych, podając niektóre przykłady roślin o ww.cechach | |
4,5 | Student sprawnie rozróżnia i charakteryzuje wszystkie cechy morfologiczne roślin drzewiastych i podaje wybrane przykłady roślin o ww. cechach | |
5,0 | Student biegle rozróżnia i charakteryzuje cechy morfologiczne roślin drzewiastych, wykazując przy tym szerszą wiedzę nt. przykładów roślin o ww. cechach | |
BL_2A_BLR-S-D5_W02 Rozpoznaje i opisuje drzewa i krzewy na podstawie ich cech diagnostycznych oraz zna ich biologię i ekologię | 2,0 | Student nie rozpoznaje i nie potrafi opisać drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych, nie znając ich biologii i ekologii |
3,0 | Student rozpoznaje i opisuje podstawowe drzewa i krzewy w niezbędnym stopniu analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii | |
3,5 | Student rozpoznaje i opisuje zdecydowaną większość drzew i krzewów analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii | |
4,0 | Student rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy analizując ich cechy diagnostyczne, podaje podstawowe informacje nt. ich biologii i ekologii | |
4,5 | Student rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy sprawnie analizując ich cechy diagnostyczne, podając wszystkie wymagane informacje nt. ich biologii i ekologii | |
5,0 | Student biegle rozpoznaje i opisuje wszystkie poznane w ramach zajęć drzewa i krzewy sprawnie analizując ich cechy diagnostyczne, podając wszystkie wymagane i informacje nt. ich biologii i ekologii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D5_U01 Korzysta z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów | 2,0 | Student nie rozpoznaje drzew i krzewów; nie posiadł umiejętności korzystania z kluczy do rozpoznawania drzew i krzewów |
3,0 | Student w stopniu podstawowym rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i krzewów korzystając z klucza do oznaczania roślin drzewiastych | |
3,5 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki drzew i krzewów wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych | |
4,0 | Student sprawnie rozpoznaje gatunki drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych | |
4,5 | Student sprawnie rozpoznaje gatunki drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych i posiada dodatkową wiedzę nt. cech biologicznych i ekologicznych oznaczanych roślin | |
5,0 | Student biegle rozpoznaje gatunki, a nawet podstawowe odmiany drzew i krzewów rodzimego i obcego pochodzenia wykorzystując klucz do oznaczania roślin drzewiastych; posiada dodatkową wiedzę nt. cech biologicznych i ekologicznych oznaczanych roślin | |
BL_2A_BLR-S-D5_U02 Analizuje cechy diagnostyczne drzew i krzewów | 2,0 | Student nie potrafi analizować cech diagnostycznych drzew i krzewów |
3,0 | Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne popularnych gatunków drzew i krzewów | |
3,5 | Student analizuje podstawowe cechy diagnostyczne poznanych gatunków drzew i krzewów | |
4,0 | Student sprawnie analizuje cechy diagnostyczne poznanych gatunków drzew i krzewów | |
4,5 | Student sprawnie analizuje wszystkie cechy diagnostyczne poznanych gatunków i odmian drzew i krzewów, wykazując się przy tym wiedzą dodatkową nt. ich cech biologicznych i ekologicznych | |
5,0 | Student biegle analizuje wszystkie cechy diagnostyczne poznanych gatunków i odmian drzew i krzewów, wykazując się przy tym wiedzą dodatkową nt. ich cech biologicznych i ekologicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-D5_K01 Ma świadomość funkcji oraz potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa i bioróżnorodności roślin drzewiastych | 2,0 | Student nie ma świadomości funkcji, potrzeby ochrony i zwiększania bogactwa oraz bioróżnorodności roślin drzewiastych |
3,0 | Student rozumie funkcje oraz potrzebę zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych | |
3,5 | Student ma ukształtowaną świadomość dotyczącą funkcji drzew i krzewów oraz konieczności zapewnienia ich ochrony i bioróżnorodności różnych poziomach | |
4,0 | Student jest w pełni świadomy funkcji drzew i krzewów oraz zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych na różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce | |
4,5 | Student jest w pełni świadomy zapewnienia ochrony i bioróżnorodności roślin drzewiastych na różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce oraz analizować przykłady i wyciągać z nich wnioski | |
5,0 | Student ma wybitną wiedzę nt. funkcji drzew i krzewów oraz zapewnienia ich ochrony i bioróżnorodności różnych poziomach; potrafi dyskutować w omawianej tematyce, analizować przykłady, wyciągać wnioski, łączyć nabytą wiedzę z innymi dziedzinami wiedzy przyrodniczej | |
BL_2A_BLR-S-D5_K02 Potrafi pracować w zespole, rozumie podstawowe zasady etyki i postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności | 2,0 | Student nie uczestniczy, nie angażuje się w pracę zespołową. |
3,0 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, ale udział jego jest minimalny, mało znaczący dla grupy. | |
3,5 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, wykonuje wspólne zadanie i uczestniczy w dyskusji. | |
4,0 | Student uczestniczy w pracy zespołowej, dyskutuje, podsumowuje pracę i ją prezentuje w formie ustnej. | |
4,5 | Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje. | |
5,0 | Student jest bardzo zaangażowany w wykonywane zadanie, posługuje się dodatkową literaturą, dyskutuje, analizuje cały materiał, przygotowuje się do zaprezentowania opracowanego w zespole problemu. |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991, II, + nowsze wydania
- Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000, I
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunku ogrodnictwo i architektura krajobrazu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005, I
- Seneta Władysław, Dolatowski Jakub, Dendrologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, 4, + nowsze wydania
- Stachak A., Grinn U., Haas-Nogal M., Kubus M., Nowak G., Nowakowska M., Zieleń Szczecina, In Plus, Wołczkowo, 2000, I
Literatura dodatkowa
- Chylarecki H., Arboretum Przelewickie egzotyczny ogród na Ziemi Pyrzyckiej, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Gdańsk, 1997, I
- Johnson O., More D., Drzewa. Przewodnik Collinsa. 1600 gatunków i odmian drzew rosnących w Europie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2009