Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Ekologia gleby:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia gleby | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przez studentow organizmów występujących w glebie i ich roli, interakcji między organizmami oraz wpływu bioróżnorodności na funkcjonowanie całego ekosystemu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzących w środowisku glebowym oraz z wpływem czynników antropogenicznych na funkcjonowanie biocenozy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określanie liczebności i aktywności mikroorganizmów w glebie. | 2 |
T-A-2 | Mikrobiologiczna hydrolizaskrobi, tłuszczu, białek, celulozy. Symbiotyczne i wolnożyjące asymilatory azotu. Amonifikacja, nitryfikacja i denitryfikacja. | 2 |
T-A-3 | Równowaga biologiczna gleby. Wpływ ksenobiotyków na mikroflorę gleb. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia mikroorganizmów - rodzaje i liczebność organizmów, aktywność metaboliczna. Typy pokarmowe. | 2 |
T-W-2 | Metabolizm mikroorganizmów. Rozwój drobnoustrojów w warunkach naturalnych. Powiązanie pomiędzy rozkładem substancji organicznej i wzrostem. | 2 |
T-W-3 | Regulacje metabolizmu. Selekcja i modyfikacje genetyczne. Wpływ środowiska na mikroorganizmy. | 2 |
T-W-4 | Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne oddziaływania pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami. | 1 |
T-W-5 | Przemiany węgla w przyrodzie. Aktualne i potencjalne możliwości degradacji ksenobiotyków. | 1 |
T-W-6 | Mikrobiologiczne przemiany związków fosforu. Uruchamianie fosforu w glebie. Mikrobiologiczne przemiany siarki i znaczenie drobnoustrojów w tych procesach. Powstawanie siarkowodoru oraz kwasu siarkowego. | 1 |
T-W-7 | Mikrobiologiczne utlenianie żelaza. Bakterie żelazowe. Mikrobiologiczne przemiany rtęci i tworzenie związków rtęcioorganicznych. | 2 |
T-W-8 | Wpływ człowieka na mikroflorę. Nawożenie mineralne. Nawozy organiczne. Szczepionki bakteryjne. Uprawa roli i roślin. Melioracje. Pestycydy w środowisku. Mikroorganizmy a żyzność gleby. | 3 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | przygotowanie się do kolokwium | 3 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny i problemowy |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O2.1_W01 Student potrafi definiować grupy organizmów glebowych, ich aktywność środowiskową. Student zna rolę poszczególnych grup mikroorganizmów i interakcje zachodzące między nimi. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności w glebach żyznych i poddanych działaniu antropogenicznemu | BL_2A_W01, BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O2.1_U01 Student portafi ocenić rolę organizmów glebowych w tworzeniu bioróżnorodności i równowagi. Potrafi znaleźć powiąznie między negatywnym wpływem czynników na organizmy glebowe, a upośledzeniem funkcjonowania całej biocenozy | BL_2A_U01 | P2A_U06, P2A_U07 | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O2.1_K01 Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego. | BL_2A_K01, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O2.1_W01 Student potrafi definiować grupy organizmów glebowych, ich aktywność środowiskową. Student zna rolę poszczególnych grup mikroorganizmów i interakcje zachodzące między nimi. Student ma wiedzę na temat bioróżnorodności w glebach żyznych i poddanych działaniu antropogenicznemu | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie wymienia grupy organizmów glebowych bez szerszego scharakteryzowania i opisu ich roli w ekosystemie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O2.1_U01 Student portafi ocenić rolę organizmów glebowych w tworzeniu bioróżnorodności i równowagi. Potrafi znaleźć powiąznie między negatywnym wpływem czynników na organizmy glebowe, a upośledzeniem funkcjonowania całej biocenozy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawową rolę organizmów glebowych w tworzeniu dobrze funkcjonujacej biocenozy, bez szerszego opisu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O2.1_K01 Student ma świadomość istotnej roli jaką pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość jaką rolę pełnią mikroorganizmy w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Burges A., Raw F., Biologia gleby, PWRiL, Warszawa, 1971
- McKenzie A., Ball A.s., Virdee S.R., Ekologia, PWN, Warszawa, 2000