Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Zielarstwo i fitoterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielarstwo i fitoterapia | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość botaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z roślinami wykorzystywanymi do celów leczniczych oraz korzyściami i ograniczeniami stosowania leków roślinnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd wybranych ziół - opis botaniczny, surowiec, skład chemiczny, działanie, wskazania, przeciwwskazania, dawkowanie. | 3 |
T-A-2 | Zioła dla niemowląt. | 1 |
T-A-3 | Wykorzystania ziół w gospodarstwie ekologicznym (naturalna ochrona warzyw), gospodarstwie domowym, sztuce kulinarnej i kosmetyce. | 1 |
T-A-4 | Fitoterapia w Polsce i Unii Europejskiej. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia i znaczenie ziołolecznictwa (ludy pierwotne, starożytność, odrodzenie, wiek XVIII, XIX, XX, słynni zielarze). | 1 |
T-W-2 | Rodzaje surowców zielarskich, zasady ich zbioru oraz suszenia, pakowania i przechowywania. Badania i oczyszczanie mikrobiologiczne surowców zielarskich. | 3 |
T-W-3 | Postacie leków ziołowych i sposoby ich przyrządzania. | 3 |
T-W-4 | Stosowanie i dawkowanie leków ziołowych. Najczęstsze miary stosowane w ziołolecznictwie ludowym. | 2 |
T-W-5 | Fitoterapia wybranych schorzeń. | 5 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytorynych | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie sie do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Czytanie wskazanej literatury | 3 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w ćwiczeniach | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 11 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach | 1 |
43 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach. |
S-3 | Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna surowce zielarskie oraz możliwości ich wykorzystania w fitoterapii | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność kojarzenia faktów dotyczących biologicznej aktywności poszczególnych surowców roślinnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii | BL_2A_U05, BL_2A_U12 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | BL_2A_K03 | P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna surowce zielarskie oraz możliwości ich wykorzystania w fitoterapii | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność kojarzenia faktów dotyczących biologicznej aktywności poszczególnych surowców roślinnych i możliwości ich wykorzystania w fitoterapii | 2,0 | Student : - nie potrafi nakreślić wykorzystania roślin w fitoterapii - nie potrafi nawet z pomocą nauczyciela zaproponować fitoterapii wybranych schorzeń |
3,0 | Student: - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapii - z wydatną pomocą nauczyciela potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń | |
3,5 | Student - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapiii, - z nieznaczną pomocą nauczyciela potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń | |
4,0 | Student - potrafi nakreślić wykorzystanie roślin w fitoterapiii, - samodzielnie potrafi zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń, - wyjaśnia działanie biologiczne i farmakologiczne wielu substancji bioaktywnych wystepujących w roślinach oraz ich wzajemne interakcje | |
5,0 | Student: - potrafi samodzielnie zaproponować fitoterapię wybranych schorzeń, - wyjaśnia działanie biologiczne i farmakologiczne wielu substancji bioaktywnych wystepujących w roślinach oraz ich wzajemne interakcje, - potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niewłaściwego zastosowania surowców zielarskich i ich preparatów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O4.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,0 | Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
4,5 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
5,0 | Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- E. Lamer-Zarawska (red.), B. Kowal-Gierczak (red.), J. Niedworok (red.), Fitoterapia i leki roślinne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Błecha K., Wawer I., Profilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Bonimed, 2011
- Lutomski J., Alkiewicz J., Leki roślinne w profilaktyce i terapii, PZWL, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Strzelecka H., Kowalski J., Encyklopedia zielarstwa i ziołolecznictwa, PWN, Warszawa, 2000