Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zasobów genowych roślin
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,30,29zaliczenie
laboratoriaL4 5 0,20,29zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, systematyki roślin, funkcjonowania organizmów w ekosystemach oraz wpływ zróżnicowanych czynników na populacje roślin. Podstawy genetyki populacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
C-2Zaznajomienie z metodami zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie roślinnych zasobów genowych.2
T-A-2Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.2
T-A-3Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
5
laboratoria
T-L-1Metody długotrwałego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów, sprawdzenie wpływu tempa zamrażania (dwustopniowe - zamrażarka i ciekły azot i jednostopniowe - ciekły azot) na przeżywalnośc świeżych tkanek roślinnych.2
T-L-2Obserwacje mikroskopowe tkanek różnych organów roślin poddanych zamrażaniu.2
T-L-3Obserwacja wyników ćwiczenia 1, analiza i wyciągnięcie wniosków.1
5
wykłady
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie.2
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ2
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ2
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.2
T-W-5Strategia ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego1
8
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Samodzielna praca studenta1
A-L-3Zaliczenie na podstawie prezentacji wyników eksperymentu1
7
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, analiza wyników, wnioskowanie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
S-2Ocena podsumowująca: Ocena poprawności wykonania zadania i wnioskowania
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.1_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.1_U01
W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-L-1, T-L-2M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin.
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.1_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
2,0Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych.
3,0Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ. oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
3,5Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
4,0Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką.
4,5Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką.
5,0Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.1_U01
W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
2,0Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji.
3,0Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym.
3,5Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym.
4,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego.
4,5Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
5,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin.
2,0Kompetencje niezadowalające.
3,0Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami.
3,5Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami.
4,0Dobre kompetencje.
4,5Bardzo dobre kompetencje.
5,0Znakomite kompetencje.

Literatura podstawowa

  1. Andrzejewski R., Weigle A. (red), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
  2. Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994
  3. Olaczek R., Problemy ochrony różnorodności biologicznej na poziomie układów ekologicznych., NFOŚ, Warszawa, 1994
  4. Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda., WSiP, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie roślinnych zasobów genowych.2
T-A-2Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.2
T-A-3Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody długotrwałego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów, sprawdzenie wpływu tempa zamrażania (dwustopniowe - zamrażarka i ciekły azot i jednostopniowe - ciekły azot) na przeżywalnośc świeżych tkanek roślinnych.2
T-L-2Obserwacje mikroskopowe tkanek różnych organów roślin poddanych zamrażaniu.2
T-L-3Obserwacja wyników ćwiczenia 1, analiza i wyciągnięcie wniosków.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie.2
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ2
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ2
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.2
T-W-5Strategia ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeń2
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego1
8
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych5
A-L-2Samodzielna praca studenta1
A-L-3Zaliczenie na podstawie prezentacji wyników eksperymentu1
7
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.1_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe zagrożenia dla bioróżnorodności roślin, opisuje i charakteryzuje możliwości ochrony zasobów in situ oraz ex situ, a także wymienia podstawowe elementy strategii ochrony zasobów genowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
C-2Zaznajomienie z metodami zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-W-1Potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin w Polsce i na świecie.
T-W-2Ochrona roślinnych zasobów genowych in situ
T-W-3Ochrona roślinnych zasobów genowych ex situ
T-W-5Strategia ochrony roślinnych zasobów genowych w Polsce
T-W-4Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.
T-A-3Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej
T-A-1Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie roślinnych zasobów genowych.
T-L-1Metody długotrwałego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów, sprawdzenie wpływu tempa zamrażania (dwustopniowe - zamrażarka i ciekły azot i jednostopniowe - ciekły azot) na przeżywalnośc świeżych tkanek roślinnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wskazać najważniejszych obszarów zagrożeń dla bioróżnorodności, nie umie podać zakresu ochony in situ i ex situ oraz nie jest w stanie wymienić najważniejszych elementów strategii ochrony zasobów genowych.
3,0Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ. oraz wymienia (w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
3,5Student wymienia punktowo najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i podaje charakterystykę przynajmniej połowy z nich, podaje podstawową wiedzę o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia ( w punktach) elementy strategii ochrony zasobów genowych.
4,0Student wymienia najważniejsze obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ definiując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, z krótką charakterystyką.
4,5Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką.
5,0Student wymienia wszystkie obszary zagrożeń dla bioróżnorodności i charakteryzuje je, podaje rozbudowany opis wiedzy o zakresie ochrony in situ i ex situ opisując obszary je obejmujące oraz wymienia elementy strategii ochrony zasobów genowych, wraz ze szczegółową charakterystyką. Prezentuje wzajemne zależności i powiązania z między opisywanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.1_U01W zakresie umiejetności student powinien umieć wskazać najważniejsze czynniki zagrażające bioróżnorodności i sformułować koncepcję przeciwdziałania wystepowaniu erozji genetycznej u roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o potrzebie ochrony zasobów genowych roślin zarówno uprawnych jak i dziko rosnących, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej roślin.
C-2Zaznajomienie z metodami zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-A-2Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.
T-A-1Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie roślinnych zasobów genowych.
T-L-1Metody długotrwałego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów, sprawdzenie wpływu tempa zamrażania (dwustopniowe - zamrażarka i ciekły azot i jednostopniowe - ciekły azot) na przeżywalnośc świeżych tkanek roślinnych.
T-L-2Obserwacje mikroskopowe tkanek różnych organów roślin poddanych zamrażaniu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i uczestnictwa w dyskusji
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sposobu wygłoszenia i zawartych treści prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczył w dyskusji, nie przygotował i nie przedstawił prezentacji.
3,0Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o minimalnym zakresie materiałowym.
3,5Student uczestniczył w dyskusji sporadycznie, przedstawił prezentację o podstawowym zakresie materiałowym.
4,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie przeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą najważniejsze elementy zakresu materiałowego.
4,5Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach oraz przedstawił prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
5,0Student uczestniczył w dyskusji na poziomie ponadprzeciętnym, prawidłowo formułował spostrzeżenia wykorzystując wiedzę zdobytą na wykładach i podczas samodzielnego studiowania literatury oraz przedstawił doskonałą prezentację obejmującą wszystkie elementy zakresu materiałowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolności do samodzielnej oceny zjawisk zachodzących w środowisku przyrodniczym, i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami zabezpieczenia unikatowych materiałów roślinnych na potrzeby przyszłych pokoleń.
Treści programoweT-L-1Metody długotrwałego przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów, sprawdzenie wpływu tempa zamrażania (dwustopniowe - zamrażarka i ciekły azot i jednostopniowe - ciekły azot) na przeżywalnośc świeżych tkanek roślinnych.
T-L-2Obserwacje mikroskopowe tkanek różnych organów roślin poddanych zamrażaniu.
T-L-3Obserwacja wyników ćwiczenia 1, analiza i wyciągnięcie wniosków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne, analiza wyników, wnioskowanie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena poprawności wykonania zadania i wnioskowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje niezadowalające.
3,0Kompetencje zadowalające ze znaczącymi niedociagnięciami.
3,5Kompetencje zadowalające z niedociągnięciami.
4,0Dobre kompetencje.
4,5Bardzo dobre kompetencje.
5,0Znakomite kompetencje.