Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Biomonitoring i bioindykacja środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomonitoring i bioindykacja środowiska | ||
Specjalność | Biologia roślin | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajmość zagadnień związanych z ochroną środowiska, ekologią, botaniką i fizjologią roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z rodzajami biomonitoringu i jego zadaniami |
C-2 | zapoznanie z metodami bioindykacyjnymi stotowanymi w ocenie środowiska |
C-3 | zapoznanie studenów w rodzajami testów biologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie biowskaźników w monitorowaniu zanieczyszczeń środowiska. | 1 |
T-A-2 | Biomonitoring poszczególnych elementów środowiska - ocena zanieczyszczenia gleby, powietrza i wód. | 4 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena jakości wód powierchniowych w oparciu o wskaźniki biologiczne. | 2 |
T-L-2 | Analiza rozprzestrzeniania się wybranych zanieczyszczeń powietrza na danym obszarze w oparciu o metody bioindykacyjne. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i cele biomonitoringu. Monitoring biologiczny a chemiczny. | 1 |
T-W-2 | Bioanalityka. Rodzaje badań testowych. Rodzaje biosensorów. | 2 |
T-W-3 | Biologiczne metody oceny jakości wód rzecznych. Wskaźniki jakości wody. System saprobowy. Metody indeksów biotycznych. Polski indeks biotyczny (BMWP-PL). | 2 |
T-W-4 | Biomonitoring stanu zdrowotnego lasów. Zagrożenie ekosystemów leśnych. Stałe Powierzchnie Obserwacyjne. Monitoring ekologiczny. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie tkanek roślin jako markerów zanieczyszczenia środowiska. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | przygotowanie się do kolokwium | 3 |
A-A-3 | studiowanie wskazanej literatury | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | podaganka |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: ocena postawy wobec omawianych zagadnień i problemów środowiskowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.2_W01 omawia rodzaje monitoringu i jego zadania | BL_2A_W09, BL_2A_W15 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
BL_2A_BLR-S-O8.2_W02 wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska | BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2 |
BL_2A_BLR-S-O8.2_W03 wymienia i opisuje testy biologiczne wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji | BL_2A_W09, BL_2A_W07 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-3 | T-W-2, T-A-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.2_U01 interpretuje wyniki otrzymane w badaniach biomonitoringowych i wnioskuje o jakości środowiska | BL_2A_U10, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.2_K01 ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany zachodzące w środowisku | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.2_W01 omawia rodzaje monitoringu i jego zadania | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie omówić rodzajów monitoringu i jego zadań. Student nie potrafi zdefiniować biomonitoringu i bioindykacji. Wykazuje obojętność w zakresie poruszanych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. Definiuje pojęcia "biomonitoring" i "bioindykacja". W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje małe zainteresowanie tematyką przedmiotu. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu (samodzielnie opisuje tylko część z nich). Popełnia błędy. Poprawnie definiuje podstawowe pojęcia. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student, w miarę samodzielnie, wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu (samodzielnie opisuje wiekszość z nich). Student sporadycznie popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student samodzielnie wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student bezbłędnie wymienia i omawia rodzaje i zadania monitoringu. Wykazuje duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
BL_2A_BLR-S-O8.2_W02 wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać metod bioindykacyjnych stosowanych w ocenie jakości środowiska. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student, przy dużej pomocy nauczyciela, opisuje bioindykacyjne metody stosowane w ocenie jakości środowiska (tylko cześć z nich). Wykazuje problemy z ich wymienieniem. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów. Wykazuje niewielkie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
3,5 | Student, przy pomocy nauczyciela, opisuje bioindykacyjne metody stosowane w ocenie jakości środowiska (samodzielnie opisuje tylko cześć z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,0 | Student, w miarę samodzielnie, opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby (samodzielnie opisuje większość z nich). Poprawnie wymienia wszystkie omawiane za zajęciach metody. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
4,5 | Student samodzielnie wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości powietrza, wody i gleby. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia (bardzo rzadko) jedynie mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką. | |
5,0 | Student samodzielnie wymienia i opisuje metody bioindykacyjne stosowane w ocenie jakości środowiska. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszaną tematyką i ciekawość poznawczą. Umiejętnie korzystna ze źródeł naukowych. | |
BL_2A_BLR-S-O8.2_W03 wymienia i opisuje testy biologiczne wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji | 2,0 | Student nie potrafi wymienić testów wykorzystujących organizmy na różnym stopniu organizacji, które znajdują zastosowanie w ocenie stanu środowiska. Nie potrafi dokonać ich charakterystyki. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi poprawnie wymienić i opisać tylko cześć (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Rozumie celowość ich stosowania. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić większość (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska, ale podczas ich opisywania popełnia wiele błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić większość (omawianych na zajęciach) testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Podczas ich opisywania sporadyczne popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić wszystkie omawiane na zajęciach testów stosowanych w ocenie stanu środowiska. Podczas ich opisywania popełnia (bardzo rzadko) mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i scharakteryzować testy wykorzystujące organizmy na różnym stopniu organizacji, które znajdują zastosowanie w ocenie stanu środowiska. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.2_U01 interpretuje wyniki otrzymane w badaniach biomonitoringowych i wnioskuje o jakości środowiska | 2,0 | Student nie potrafi, w oparciu o wyniki biomonitoringu, wnioskowac o stanie środowiska. Nie rozumie różnicy między wynikami otrzymanymi z wykorzystaniem biomonitoringu a monitoringu technicznego i nie potrafi ich interpretować. |
3,0 | Student, z dużą pomoca nauczyciela, interpretuje wyniki biomonitoringu. Student wykazuje znaczne trudności we wnioskowaniu o stanie środowiska - popełnia bardzo dużo błędów. | |
3,5 | Student, z niewielką pomocą nauczyciela, interpretuje wyniki biomonitoringu. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia dużo błędów. | |
4,0 | Student wykazuje niewielkie trudności w interpretacji wyników. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia niewiele błędów. | |
4,5 | Student interpretuje wyniki w sposób prawidłowy. Przy wnioskowaniu o stanie środowiska popełnia (rzadko) jedynie mało znaczące błędy. | |
5,0 | Student prawidłowo i samodzielnie interpretuje wyniki biomonitoringu. Prawidłowo wnioskuje o stanie środowiska. Swobodnie porusza sie w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLR-S-O8.2_K01 ma świadomość wpływu działalności człowieka na zmiany zachodzące w środowisku | 2,0 | Student nie jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi. |
3,0 | Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
3,5 | Student jest w średnim stopniu swiadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,0 | Student jest świadomy wpływu działalnosci człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
4,5 | Student jest świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi. | |
5,0 | Student jest świadomy wpływu działalności czlowieka na stan środowiska przyrodniczego i wykazuje aktywną postawę w propadowaniu działań prośrodowiskowych. |
Literatura podstawowa
- Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., AR-W, A. Grzegorczyk, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Traczewska T., Biologiczne metody oceny skazenia środowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011