Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Embriofizjologia organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Embriofizjologia organizmów wodnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza biologiczna z zakresu biologii, anatomii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju | 2 |
T-A-2 | Plemniki i analiza ich ruchliwości | 2 |
T-A-3 | Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium) | 2 |
T-A-4 | Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym | 2 |
T-A-5 | Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne | 3 |
T-A-6 | Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa | 2 |
T-A-7 | Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa ( błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe) oocytów raków i ryb różnych gatunków | 2 |
T-W-2 | Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata) | 3 |
T-W-3 | Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych. | 3 |
T-W-4 | Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych | 2 |
T-W-5 | Definicja i determinacji płci; | 1 |
T-W-6 | Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków | 2 |
T-W-7 | Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do "wejściówek" | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 4 |
A-A-4 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.5_W01 Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu. | BL_2A_W10 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06 | C-1 | T-W-2, T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-O2.5_W02 Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-O2.5_W03 Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe) | BL_2A_W11 | P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-7, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | BL_2A_U02 | P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7 | M-2 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O2.5_U02 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.5_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | BL_2A_K08 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O2.5_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | BL_2A_K02, BL_2A_K08 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.5_W01 Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu. | 2,0 | Student nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika |
3,0 | Student potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika | |
3,5 | Student potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku | |
4,0 | Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb i raków | |
4,5 | Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników | |
5,0 | Student umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków | |
BL_2A_BLW-S-O2.5_W02 Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków |
3,0 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego | |
3,5 | Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich | |
4,0 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego | |
4,5 | Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe | |
5,0 | Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe | |
BL_2A_BLW-S-O2.5_W03 Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe) | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków |
3,0 | Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków | |
3,5 | Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.5_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać sie terminologia embriologiczą |
3,0 | Student zna podstawowe zwroty embriologiczne | |
3,5 | Student zna podstawowe zwroty embriologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce | |
4,0 | Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej embriofizjologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań embriologicznych | |
4,5 | Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych | |
5,0 | Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych | |
BL_2A_BLW-S-O2.5_U02 Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | 2,0 | Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków |
3,0 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków | |
3,5 | Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków | |
4,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
4,5 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). | |
5,0 | Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O2.5_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole | |
BL_2A_BLW-S-O2.5_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Bielańska–Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1993
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005
Literatura dodatkowa
- Edited by Yvette W . Kunz , Carl A . Luer and B.G. Kapoor., Development of Non-teleost Fishes., Science Publishers, Enfield, NH, 2009
- Depêche J., Billard R., Société Française d’Ichtyologie, Embryology in fish review, Société Française d’Ichtyologie, 1994
- Edited by Roderick Nigel Finn and BG Kapoor, Fish larval physiology, , Enfield, NH, Science Publishers, Enfield, NH, 2008