Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Embriofizjologia organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Embriofizjologia organizmów wodnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza biologiczna z zakresu biologii, anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju2
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości2
T-A-3Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium)2
T-A-4Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym2
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne3
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa2
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień2
15
wykłady
T-W-1Budowa ( błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe) oocytów raków i ryb różnych gatunków2
T-W-2Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)3
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.3
T-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych2
T-W-5Definicja i determinacji płci;1
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków2
T-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie się do "wejściówek"6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium4
A-A-4Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.5_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-2, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1
BL_2A_BLW-S-O2.5_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1
BL_2A_BLW-S-O2.5_W03
Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe)
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-7, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
BL_2A_U02P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7M-2S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-O2.5_U02
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-O2.5_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
BL_2A_K02, BL_2A_K08P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.5_W01
Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu.
2,0Student nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika
3,0Student potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika
3,5Student potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku
4,0Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb i raków
4,5Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników
5,0Student umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków
BL_2A_BLW-S-O2.5_W02
Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe
BL_2A_BLW-S-O2.5_W03
Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe)
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków
3,0Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków
3,5Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego
4,0Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych
4,5Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
5,0Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.5_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
2,0Student nie potrafi posługiwać sie terminologia embriologiczą
3,0Student zna podstawowe zwroty embriologiczne
3,5Student zna podstawowe zwroty embriologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej embriofizjologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań embriologicznych
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych
5,0Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych
BL_2A_BLW-S-O2.5_U02
Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.5_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
BL_2A_BLW-S-O2.5_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Bielańska–Osuchowska Z., Embriologia, PWRiL, Warszawa, 1993
  2. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Jura Czesław Klag Jerzy (red.)., Podstawy embriologii człowieka i zwierząt, Cz.1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Edited by Yvette W . Kunz , Carl A . Luer and B.G. Kapoor., Development of Non-teleost Fishes., Science Publishers, Enfield, NH, 2009
  2. Depêche J., Billard R., Société Française d’Ichtyologie, Embryology in fish review, Société Française d’Ichtyologie, 1994
  3. Edited by Roderick Nigel Finn and BG Kapoor, Fish larval physiology, , Enfield, NH, Science Publishers, Enfield, NH, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju2
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości2
T-A-3Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium)2
T-A-4Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym2
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne3
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa2
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa ( błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe) oocytów raków i ryb różnych gatunków2
T-W-2Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)3
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.3
T-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych2
T-W-5Definicja i determinacji płci;1
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków2
T-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Przygotowanie się do "wejściówek"6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium4
A-A-4Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_W01Student po zakończeniu kursu będzie umiał scharakteryzować szczegółową budowę jaj i plemników różnych gatunków ryb i raków i oraz opisać wpływ na nie warunków środowiskowych panujacych w miejscu rozrodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-2Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać elementów składowych jaja i plemnika
3,0Student potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy składowe jaja i plemnika
3,5Student potrafi wymienić i opisać elementy składowe jaja i plemnika oraz podać niektóre różnice w ich wyglądzie w zależności od gatunku
4,0Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz wymienic różnice w zależnosci od gatunku ryb i raków
4,5Student umie scharakteryzować budowę jaj i plemników oraz potrafi opisać jaki wpływ ma większość czynników środowiskowych na budowę jaj i plemników
5,0Student umie szczegółowo scharakteryzować budowę i skład jakościowy jaj i plemników różnych gatunków ryb oraz wie jakie jest zróżnicowanie w ich budowie w zależności od miejsca rozrodu tarlaków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_W02Student ma wiedzę na mechanizmów rzadzących przebiegiem embriogenezy ryb i raków należących do odrębnych rodzin, które różnią się terminem i sposobem tarła naturalnego, co przekłada się na odmienne schematy przebiegu wczesnej ontogenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.
T-W-5Definicja i determinacji płci;
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-A-4Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat przebiegu embriogenezy ryb i raków
3,0Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego
3,5Student zna podstawowe etapy rozwoju zarodkowego i potrafi opisać niekóre z nich
4,0Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego
4,5Student potrafi opisać mechanizmy rządzące przebiegiem rozwoju zarodkowego i wie jaki wpływ na niego mają niekóre czynniki środowiskowe
5,0Student opisuje mechanizmy rządzące embriogenezą i wie jaki wpływ na przebieg embriogenezy mają warunki środowiskowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_W03Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych (poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i przemian w organizmach larw ryb i raków
3,0Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków
3,5Student potrafi opisać ogólną budowę ciała młodociannych osobników ryb i raków oraz potrafi scharakteryzować niekóre zmiany zachodzace w ich ciałach w trakcie rozwoju postzarodkowego
4,0Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych
4,5Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić niektóre przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
5,0Student ma wiedzę na temat zmian zachodzacych w organizmie młodocianych osobników różnych gatunków ryb i raków po opuszczeniu osłonek jajowych oraz potrafi omówić przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-1Budowa ( błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe) oocytów raków i ryb różnych gatunków
T-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.
T-W-2Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości
T-A-3Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium)
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa
T-A-4Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień
Metody nauczaniaM-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać sie terminologia embriologiczą
3,0Student zna podstawowe zwroty embriologiczne
3,5Student zna podstawowe zwroty embriologiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej embriofizjologii oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań embriologicznych
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych
5,0Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą embriofizjologii zarówno w jezyku polskim jak i j. łaciński w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań embriologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_U02Student będzie potrafił ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości
T-A-3Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium)
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień
Metody nauczaniaM-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by ocenić stopień rozwoju zarodkowego ryb i raków
3,0Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe wybranych gatunków ryb i raków
3,5Student potrafi posłużyć się specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem) by rozpoznać podstawowe stadia rozwojowe gatunków ryb i raków
4,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
4,5Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego większości dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
5,0Student potrafi ocenić stopień rozwoju i prawidłowość przebiegu zarodkowego i postzarodkowego wszystkich dostępnych gatunków ryb i raków uzywajac do tego celu specjalistycznego sprzetu (kamery z mikroskopem oraz komputerem wraz z oprogramowaniem).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-1Budowa ( błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe) oocytów raków i ryb różnych gatunków
T-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.
T-W-5Definicja i determinacji płci;
T-W-2Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości
T-A-3Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium)
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa
T-A-4Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.5_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje swym programem wiedzę z zakresu rozległych tytułowych dziedzin ichtiologii ogólnej w ujęciu syntetycznym, w oparciu o wybrane elementy wiedzy podstawowej ukierunkowane na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty
Treści programoweT-W-1Budowa ( błona komórkowa, mikropyle, błona cytoplazmatyczna, płyn periwitelarny, żółtko) oraz skład (proteiny, lipidy, kwasy nukleinowe) oocytów raków i ryb różnych gatunków
T-W-4Anatomiczne i funkcjonalne aspekty organogenezy oraz bilateralność, symetria ciała, powstawanie neuroendokrynnego i endokrynnego układu u zarodków raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych
T-W-3Wczesna morfogeneza (zapłodnienie, mechanizmy zabezpieczające przed polispermią, avreole kortykalne, zygota, partenogeneza, polispermia jesiotrowatych), blastula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych, gastrula raków, ryb kostnoszkieletowych, jesiotrowatych.
T-W-5Definicja i determinacji płci;
T-W-2Gamety ryb (plemniki i jaja) – budowa, różnice gatunkowe, budowa osłonki jajowej w zależności od warunków środowiskowych (struktura, grubość, różnice gatunkowe, dodatkowe twory na osłonce – przylgi, kleiste nici, osłonka galaretowata)
T-W-6Metabolizm zarodkowy, oddychanie u zarodków
T-W-7Larwa (woreczek żółtkowy, poziom dojrzałości poszczególnych układów w zależności od gatunku, przystosowanie do życia larwalnego oraz narządy przejściowe
T-A-2Plemniki i analiza ich ruchliwości
T-A-3Prześledzenie rozwoju zarodkowego na wybranych gatunkach ryb (wizyty w laboratorium)
T-A-6Wylęg ryb, gruczoły wyklucia, czynniki przyspieszające wylęg, motoryka okołowylęgowa
T-A-4Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne – ektopasożyty, mykozy zaburzenia w rozwoju zarodkowym
T-A-1Budowa jaj i ich zróżnicowanie morfo-mechaniczne w dostosowaniu do warunków rozwoju
T-A-5Czynniki wpływające na rozwój zarodkowy – temperatura (stały czynnik, szoki termiczne), natlenienie (skutki czasowego niedoboru), fotoperiod, zasolenie, zawiesina, metale ciężkie, pole magnetyczne
T-A-7Młodociane osobniki raków – wylinki, zmiany w budowie ciała podczas kolejnych linień
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (asysta przy pobieraniu gamet od tarlaków, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym