Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Rytmy biologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rytmy biologiczne
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady rytmów organizmów żywych i ich znaczenie w adaptacji do cyklicznych zmian do środowiska.2
T-A-2Rola wewnętrznego zegara biologicznego - budowa, znaczenie, czynniki regulujące czynnosć zegara.2
T-A-3Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w szeroko rozumianej nauce.1
5
laboratoria
T-L-1Wykazanie zmian czynności wybranych układów (narządów) jako przejaw adaptacji do środowiska.2
T-L-2Analiza wpływu fotoperiodu na żywy organizm.2
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych poprzez zdawanie sprawozdania z wyników przeprowadzonych doświadczeń i przedstawienie wniosków posumowujących.1
5
wykłady
T-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny.2
T-W-2Czas, ujęcie fizyczne i biologiczne. Definicja rytmu, klasyfikacja, nomenklatura. Znaczenie rytmów.2
T-W-3Centralny zegar i obwodowe zegary biologiczne - budowa, czynnosć, rola, interakcje.3
T-W-4Kalendarze i kompasy żywej przyrody: rytmy pływowe, rytmy księżycowe. Migracje ryb, organizmów planktonowych i inne przykłady przystosowania zwierząt do cyklicznych zmian środowiska.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.5
15
laboratoria
A-L-1Udział studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych.5
A-L-2Czytanie publikacji, książek związanych z tematyką zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń z poparciem literaturowym.5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz ocena omówienia przez studenta wybranego zagadnienia obowiązującego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Średnia z ocen uzyskanych na zajęciach audytoryjnych (za aktywność oraz przygotowanie i omówienie wybranego zagadnienia ćwiczeń audytoryjnych).
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.3_W01
Student jest w stanie wymienić rytmy biologiczne obserwowane w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-A-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-5
BL_2A_BLW-S-O5.3_W02
Student jest w stanie objaśnić rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych.
BL_2A_W03, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-2, T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-O5.3_W03
Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-A-1, T-W-4, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-O5.3_W04
Student jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
BL_2A_W06, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-1T-A-3, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.3_U01
Student umie łączyć wiedzę o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
BL_2A_U10, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.3_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.3_W01
Student jest w stanie wymienić rytmy biologiczne obserwowane w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
2,0Student nie jest w stanie wymienić rytmy biologiczne obserwowane w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
3,0Student jest w stanie poprawnie wymienić kilka rytmów obserwowanych w świecie zwierząt oraz opisać wybrane z nich w stopniu podstawowym.
3,5Student jest w stanie wymienić niekóre rytmy biologiczne zwierząt i część z nich opisać stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,0Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych obserwowanych w świecie zwierząt oraz scharakteryzować główne rytmy stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,5Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych obserwowanych w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
5,0Student jest w stanie wymienić wszystkie rytmy biologiczne zwierząt z jakimi zapoznał się na zajęciach i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
BL_2A_BLW-S-O5.3_W02
Student jest w stanie objaśnić rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych.
2,0Student nie jest w stanie objaśnić roli wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych.
3,0Student jest w stanie opisać podstawową rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać kilka przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
3,5Student jest w stanie opisać w sposób podstawowy rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać podstawowe przykłady periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,0Student jest w stanie opisać w sposób ogólny rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać wiele przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,5Student jest w stanie opisać rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać większość przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
5,0Student jest w stanie objaśnić w sposób wyczerpujący rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać wszystkie przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
BL_2A_BLW-S-O5.3_W03
Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
2,0Student nie jest w stanie objaśnić roli rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
3,0Student jest w stanie w kilku słowach opisać podstawową rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
4,0Student jest w stanie wymienić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
4,5Student jest w stanie opisać rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
5,0Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
BL_2A_BLW-S-O5.3_W04
Student jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
2,0Student nie jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
3,0Student jest w stanie wskazać kilka możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
3,5Student jest w stanie wskazać podstawowe możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
4,0Student jest w stanie wskazać główne możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
4,5Student jest w stanie wskazać niemal większosć możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
5,0Student jest w stanie wskazać większość możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.3_U01
Student umie łączyć wiedzę o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
2,0Student nie umie łączyć wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,0Student ma poprawne umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,0Student ma dość wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,5Student ma wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
5,0Student ma bardzo wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.3_K01
Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
2,0Student nie wykazuje przekonania o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz nie wykazuje zdolności do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
3,5Student poprawnie wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.

Literatura podstawowa

  1. Cymborowski B., Zegary biologiczne, PWN, Warszawa, 1987
  2. Emme A., Rytmy biologiczne, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1968

Literatura dodatkowa

  1. Russell G. Foster, Rhythms of Life: The Biological Clocks that Control the Daily Lives of Every Living Thing., Yale University Press, New Haven, USA, 2005, książka w języku angielskim

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady rytmów organizmów żywych i ich znaczenie w adaptacji do cyklicznych zmian do środowiska.2
T-A-2Rola wewnętrznego zegara biologicznego - budowa, znaczenie, czynniki regulujące czynnosć zegara.2
T-A-3Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w szeroko rozumianej nauce.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykazanie zmian czynności wybranych układów (narządów) jako przejaw adaptacji do środowiska.2
T-L-2Analiza wpływu fotoperiodu na żywy organizm.2
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych poprzez zdawanie sprawozdania z wyników przeprowadzonych doświadczeń i przedstawienie wniosków posumowujących.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny.2
T-W-2Czas, ujęcie fizyczne i biologiczne. Definicja rytmu, klasyfikacja, nomenklatura. Znaczenie rytmów.2
T-W-3Centralny zegar i obwodowe zegary biologiczne - budowa, czynnosć, rola, interakcje.3
T-W-4Kalendarze i kompasy żywej przyrody: rytmy pływowe, rytmy księżycowe. Migracje ryb, organizmów planktonowych i inne przykłady przystosowania zwierząt do cyklicznych zmian środowiska.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.5
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta na ćwiczeniach laboratoryjnych.5
A-L-2Czytanie publikacji, książek związanych z tematyką zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z przeprowadzonych doświadczeń z poparciem literaturowym.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.3_W01Student jest w stanie wymienić rytmy biologiczne obserwowane w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady rytmów organizmów żywych i ich znaczenie w adaptacji do cyklicznych zmian do środowiska.
T-W-2Czas, ujęcie fizyczne i biologiczne. Definicja rytmu, klasyfikacja, nomenklatura. Znaczenie rytmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz ocena omówienia przez studenta wybranego zagadnienia obowiązującego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Średnia z ocen uzyskanych na zajęciach audytoryjnych (za aktywność oraz przygotowanie i omówienie wybranego zagadnienia ćwiczeń audytoryjnych).
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić rytmy biologiczne obserwowane w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
3,0Student jest w stanie poprawnie wymienić kilka rytmów obserwowanych w świecie zwierząt oraz opisać wybrane z nich w stopniu podstawowym.
3,5Student jest w stanie wymienić niekóre rytmy biologiczne zwierząt i część z nich opisać stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,0Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych obserwowanych w świecie zwierząt oraz scharakteryzować główne rytmy stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
4,5Student jest w stanie wymienić większość rytmów biologicznych obserwowanych w świecie zwierząt i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
5,0Student jest w stanie wymienić wszystkie rytmy biologiczne zwierząt z jakimi zapoznał się na zajęciach i opisać je stosując nomenklaturę stosowaną w opisie rytmów biologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.3_W02Student jest w stanie objaśnić rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-2Rola wewnętrznego zegara biologicznego - budowa, znaczenie, czynniki regulujące czynnosć zegara.
T-W-3Centralny zegar i obwodowe zegary biologiczne - budowa, czynnosć, rola, interakcje.
T-L-1Wykazanie zmian czynności wybranych układów (narządów) jako przejaw adaptacji do środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz ocena omówienia przez studenta wybranego zagadnienia obowiązującego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Średnia z ocen uzyskanych na zajęciach audytoryjnych (za aktywność oraz przygotowanie i omówienie wybranego zagadnienia ćwiczeń audytoryjnych).
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśnić roli wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych.
3,0Student jest w stanie opisać podstawową rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać kilka przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
3,5Student jest w stanie opisać w sposób podstawowy rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać podstawowe przykłady periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,0Student jest w stanie opisać w sposób ogólny rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać wiele przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
4,5Student jest w stanie opisać rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać i opisać większość przykładów periodyczności procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
5,0Student jest w stanie objaśnić w sposób wyczerpujący rolę wewnętrznego zegara biologicznego w regulacji wewnątrzustrojowych rytmów oraz podać wszystkie przykłady i opisać periodyczność procesów fizjologicznych w organizmach zwierzęcych z jakimi zapoznał sie na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.3_W03Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady rytmów organizmów żywych i ich znaczenie w adaptacji do cyklicznych zmian do środowiska.
T-W-4Kalendarze i kompasy żywej przyrody: rytmy pływowe, rytmy księżycowe. Migracje ryb, organizmów planktonowych i inne przykłady przystosowania zwierząt do cyklicznych zmian środowiska.
T-L-2Analiza wpływu fotoperiodu na żywy organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz ocena omówienia przez studenta wybranego zagadnienia obowiązującego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Średnia z ocen uzyskanych na zajęciach audytoryjnych (za aktywność oraz przygotowanie i omówienie wybranego zagadnienia ćwiczeń audytoryjnych).
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśnić roli rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
3,0Student jest w stanie w kilku słowach opisać podstawową rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
3,5Student jest w stanie wymienić w stopniu podstawowym rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
4,0Student jest w stanie wymienić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
4,5Student jest w stanie opisać rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
5,0Student jest w stanie objaśnić rolę rytmów biologicznych w tworzeniu relacji organizmów zwierzęcych ze środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.3_W04Student jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w szeroko rozumianej nauce.
T-L-1Wykazanie zmian czynności wybranych układów (narządów) jako przejaw adaptacji do środowiska.
T-L-2Analiza wpływu fotoperiodu na żywy organizm.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz ocena omówienia przez studenta wybranego zagadnienia obowiązującego na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Średnia z ocen uzyskanych na zajęciach audytoryjnych (za aktywność oraz przygotowanie i omówienie wybranego zagadnienia ćwiczeń audytoryjnych).
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wskazać możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
3,0Student jest w stanie wskazać kilka możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
3,5Student jest w stanie wskazać podstawowe możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
4,0Student jest w stanie wskazać główne możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
4,5Student jest w stanie wskazać niemal większosć możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
5,0Student jest w stanie wskazać większość możliwości wykorzystania wiedzy na temat rytmów biologicznych w naukach przyrodniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.3_U01Student umie łączyć wiedzę o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady rytmów organizmów żywych i ich znaczenie w adaptacji do cyklicznych zmian do środowiska.
T-A-2Rola wewnętrznego zegara biologicznego - budowa, znaczenie, czynniki regulujące czynnosć zegara.
T-A-3Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w szeroko rozumianej nauce.
T-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny.
T-W-2Czas, ujęcie fizyczne i biologiczne. Definicja rytmu, klasyfikacja, nomenklatura. Znaczenie rytmów.
T-W-4Kalendarze i kompasy żywej przyrody: rytmy pływowe, rytmy księżycowe. Migracje ryb, organizmów planktonowych i inne przykłady przystosowania zwierząt do cyklicznych zmian środowiska.
T-W-3Centralny zegar i obwodowe zegary biologiczne - budowa, czynnosć, rola, interakcje.
T-L-1Wykazanie zmian czynności wybranych układów (narządów) jako przejaw adaptacji do środowiska.
T-L-2Analiza wpływu fotoperiodu na żywy organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie łączyć wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,0Student ma poprawne umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
3,5Student wykazuje podstawowe umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,0Student ma dość wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
4,5Student ma wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
5,0Student ma bardzo wysokie umiejętności łączenia wiedzy o rytmach biologicznych z wieloma dyscyplinami nauki w celu interpretowania zjawisk rytmicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.3_K01Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom szczegółowej wiedzy z zakresu rytmów biologicznych zwierząt, wskazanie na ogromny wpływ zmiennego środowiska na funkcjonowanie organizmów żywych oraz rozwijanie u studentów zdolności do wykorzystania wiedzy z zakresu rytmów biologicznych w badaniach biologicznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady rytmów organizmów żywych i ich znaczenie w adaptacji do cyklicznych zmian do środowiska.
T-A-2Rola wewnętrznego zegara biologicznego - budowa, znaczenie, czynniki regulujące czynnosć zegara.
T-A-3Wykorzystanie wiedzy na temat rytmów biologicznych w szeroko rozumianej nauce.
T-W-1Rytmy biologiczne jako nauka interdyscyplinarna. Rys historyczny.
T-W-2Czas, ujęcie fizyczne i biologiczne. Definicja rytmu, klasyfikacja, nomenklatura. Znaczenie rytmów.
T-W-4Kalendarze i kompasy żywej przyrody: rytmy pływowe, rytmy księżycowe. Migracje ryb, organizmów planktonowych i inne przykłady przystosowania zwierząt do cyklicznych zmian środowiska.
T-W-3Centralny zegar i obwodowe zegary biologiczne - budowa, czynnosć, rola, interakcje.
T-L-1Wykazanie zmian czynności wybranych układów (narządów) jako przejaw adaptacji do środowiska.
T-L-2Analiza wpływu fotoperiodu na żywy organizm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje przekonania o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz nie wykazuje zdolności do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
3,0Student w podstawowym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
3,5Student poprawnie wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
4,0Student w dobrym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
4,5Student w dużym stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.
5,0Student w wysokim stopniu wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie organizmów zwierzęcych oraz wykazuje zdolność do interpretacji procesów i zjawisk biologicznych w oparciu o wiedzę na temat rytmów biologicznych.