Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Parazytologia ogólna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia ogólna
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 25 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
C-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
C-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-4zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z diagnostyką parazytologiczną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.4
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne2
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.2
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.2
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów2
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.2
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.2
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt4
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.2
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.2
T-A-11Metabolizm pasożytów2
T-A-12Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.2
T-A-13Pisemne zaliczenie części ćwiczeniowej2
30
wykłady
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna3
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów3
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej3
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności3
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.3
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.2
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.2
T-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).2
T-W-9Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-3Opracowanie wskazanego tematu10
A-A-4samodzielne studiowanie literatury parazytologicznej15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)10
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemnne
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
S-3Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-C3_W01
Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1
BL_2A_BLZ-S-C3_W02
omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
BL_2A_W02P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05C-2T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-12M-1, M-2S-1
BL_2A_BLZ-S-C3_W03
omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-4T-A-5, T-A-10M-1, M-2S-2
BL_2A_BLZ-S-C3_W04
omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-C3_U01
potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
BL_2A_U16P2A_U09C-3, C-2T-W-7, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-C3_K01
wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1, C-3, C-2, C-4T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-A-1, T-A-10, T-A-12, T-A-11M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-C3_W01
Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLZ-S-C3_W02
omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLZ-S-C3_W03
omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLZ-S-C3_W04
omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-C3_U01
potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Literatura podstawowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2000
  4. Kurnatowska A., Kurnatowski P, Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.4
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne2
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.2
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.2
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów2
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.2
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.2
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt4
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.2
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.2
T-A-11Metabolizm pasożytów2
T-A-12Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.2
T-A-13Pisemne zaliczenie części ćwiczeniowej2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna3
T-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów3
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej3
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności3
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.3
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.2
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.2
T-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).2
T-W-9Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.4
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-3Opracowanie wskazanego tematu10
A-A-4samodzielne studiowanie literatury parazytologicznej15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-3Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)10
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C3_W01Ma wiedzę na temat pasożytów zagrażających człowiekowi i zwierzętom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
Treści programoweT-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemnne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C3_W02omawia przystosowania do pasożytniczego trybu życia i strategie stosowane w układzie żywiciel-pasożyt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W02ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat morfologii, fizjologii, anatomii i ekologii pasożytów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
Treści programoweT-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.
T-A-12Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemnne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C3_W03omawia metody stosowane w diagnostycze parazytologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z diagnostyką parazytologiczną
Treści programoweT-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C3_W04omawia konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne chorób pasożytniczych oraz sposoby ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemnne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C3_U01potrafi przewidzieć konsekwencje inwazji pasożytniczych u ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
Treści programoweT-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemnne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-C3_K01wykazuje aktywność w poznawaniu zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z biologią ważniejszych pasożytów ludzi i zwierząt
C-3ukształtowanie umiejętności określania konsekwencji zdrowotnych i ekonomicznych występowania parazytoz i proponowania sposobów ich zapobiegania
C-2zapoznanie studentów z drogami transmisji pasożytów, ich przystosowaniami do pasożytniczego trybu życia i strategii stosowanych przez pasożyty oraz układu: pasożyt-żywiciel
C-4zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z diagnostyką parazytologiczną
Treści programoweT-W-2Ewolucjonizm a parazytologia. Problemy filogenetyki w świecie pasożytów
T-W-5Grzybice. Pasożyty roślin, charakterystyka najczęściej występujących. Zapobieganie chorobom wywołanym przez pasożyty roślin.
T-W-7Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych.
T-W-8Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum).
T-W-9Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.
T-W-6Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel.
T-W-1Pasożytnictwo jako zjawisko biologiczne, terminologia parazytologiczna
T-W-3Oporność i odporność żywicieli i pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. Czynniki immunologiczne w układzie pasożyt-żywiciel. Typy odpowiedzi immunologicznej
T-W-4Odporność przeciw pasożytom u naturalnych żywicieli. Infekcje pasożytnicze człowieka w stanach obniżonej odporności
T-A-3Biologiczne właściwości układu pasożyt-żywiciel. Cykle rozwojowe najczęściej występujących pasożytów.
T-A-2Fizjologia układu pasożyt-żywiciel. Siedlisko pasożytów w organizmie zwierząt. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela. Zmiany patologiczne wywołane przez pasożyty wewnętrzne
T-A-4Ekologiczny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Zgrupowania pasożytnicze. Struktura zgrupowań pasożytniczych. Procesy regulacyjne w układach pasożyt-żywiciel.
T-A-5Ocena parazytologiczna środowiska. Metody klasyczne, serologiczne, biologii molekularnej wykorzystywane w rozpoznawaniu pasożytów
T-A-6Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.
T-A-7Najczęściej spotykane choroby pasożytnicze zwierząt – dane epidemiologiczne.
T-A-9Profilaktyka parazytologiczna i zwalczanie schorzeń pasożytniczych.
T-A-8Aktualne problemy parazytoz ludzi i zwierząt. Konsekwencje zdrowotne i ekonomiczne występowania parazytoz u ludzi i zwierząt
T-A-1Morfologiczne przystosowania do pasożytniczego trybu życia.
T-A-10Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności.
T-A-12Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych.
T-A-11Metabolizm pasożytów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i aktywności na zajęciach