Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zwierzęta roślinożerne w kształtowaniu środowiska | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu zoologii kręgowców i etologii |
W-2 | Wiedza ogólna dotycząca biologii ssaków, zagadnień ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiadomości dotyczących powiązań i wzajemnego oddziaływania świata zwierzęcego i roślinnego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami introdukcji i chowu wybranych gatunków zwierząt roślinożernych w różnych ekosytemach. |
C-3 | Opanowanie umiejętności oceny zasobności ekosytemów dla poszczególnych gatunków roślinożerców. Ocena zagrożeń płynących z nieumiejętnego wprowadzania ich to środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wypas zbiorowy różnych gatunków udomowionych roślinożerców w celu poprawy bioróżnorodności ekosytemów. | 2 |
T-A-2 | Systemy wypasu i użytkowania różnych gatunków zwierząt roślinożernych w zależności od warunków klimatyczno-glebowych. | 2 |
T-A-3 | Wybór, projektowanie i zarządzanie obszarami chronionymi dla wybranych gatunków zwierząt roślinożernych. | 2 |
T-A-4 | Metody oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | 2 |
T-A-5 | Zachowanie społeczne gatunkowe i międzygatunkowe występujące u roślinożerców | 2 |
T-A-6 | Podstawowe założenia chowu ekologicznego wybranych gatunków i ras udomowionych roślinożerców. | 2 |
T-A-7 | Sposoby i metody oceny siedlisk w celu zasiedlania ich różnymi gatunkami zwierząt roślinożernych. | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena siedlisk pod kątem możliwości wprowadzania do nich określonych gatunków roślinożerców. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia roślinożerca a środowisko, podział roślinożerców. | 2 |
T-W-2 | Podział i rodzaje biocenoz występujących na kuli ziemskiej w zależności od strefy klimatycznej i geograficznej. | 2 |
T-W-3 | Miejsce i rola organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk. | 2 |
T-W-4 | Zależności i rodzaje powiązań roślinożerców w biocenozie. | 2 |
T-W-5 | Główne ekosystemy świata ożywionego i możliwości bytowania w nich różnych gatunków roślinożerców. | 2 |
T-W-6 | Ekologia a zwierzęta roślinożerne – rola człowieka w kształtowaniu populacji roślinożerców. | 2 |
T-W-7 | Skutki niszczenia siedlisk na wielkość populacji u zwierzęt roślinożernych. | 2 |
T-W-8 | Rodzaje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i ich wpływ na liczebne występowanie i różnorodność gatunkową roślinożerców. | 2 |
T-W-9 | Gospodarowanie populacjami wolno żyjących i udomowionych gatunków roślinożerców i ich rola w bioróżnorodności. | 2 |
T-W-10 | Programy rolnośrodowiskowe z udziałem zwierząt trawożernych w utrzymaniu naturalnych i półnaturalnych łąk i pastwisk oraz ich bioróżnorodności. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdania | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej liiteratury | 6 |
A-W-3 | Studiowanie treści wykładów do zaliczenia sprawdzianu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład prelekcyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem metaplanu. |
M-4 | Metoda projektów na podstawie wcześniej ustalonych założeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W01 Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk | BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W02 Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców. | BL_2A_W09, BL_2A_W14, BL_2A_W07 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U01 Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | BL_2A_U05 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U02 Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów. | BL_2A_U05, BL_2A_U03, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O5.3_K01 Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W01 Opisuje miejsce i rolę organizmów roślinożernych w kształtowaniu różnych biocenoz i siedlisk | 2,0 | |
3,0 | Umie opisać w stopniu dostaecznym rolę organizmów rozślinożernych w ekosytemie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O5.3_W02 Definiuje i tłumaczy zależności i rodzaje powiązań rozślinożerców w biocenozie; definiuje rodzje zaburzeń w siedliskach przyrodniczych i zna ich wpływ na różne populacje roślinożerców. | 2,0 | |
3,0 | Definiuje podstawowe załeżności i powiązania roślinożerców w biocenozie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U01 Dokonuje oceny siedlisk pod względem zasobności dla różnych gatunków roślinożerców. | 2,0 | |
3,0 | Umie ocenić pod nadzorem siedliska dla podstawowych gatunków roślinożerców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O5.3_U02 Dobiera odpowiednie gatunki wolno żyjących i udomowionych roślinożeców w celu utrzymania bioróżnorodności różnych ekosytemów. | 2,0 | |
3,0 | Dobiera po konsultacjach odpowiednie gatunki roślinożerców do określonych ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O5.3_K01 Student wykazuje katywną postawę przy tworzeniu i realizacji programów rolnośrodowiskowych i w ochronie zasobów przyrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejętności sugerujące niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007
- Wasilewski Z., Organizacja wypasu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych, Krajowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego, Radom, 2004
- Praca zbiorowa red. Wierzchoś E., Wypas wspólnotowy a zdrowie zwierząt, Akademia Rolnicza w Krakowie, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Komosińska H., Podsiadło E., Ssaki kopytne, PWN, Warszawa, 2002