Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Rolnicze obciążenie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnicze obciążenie środowiska | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Biologiczne podstawy hodowli zwierząt i żywienia, Podstawy higieny środowiska zwierząt, Podstawy ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-A-2 | Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na skażenie środowiska produkcją zwierzęcą (wyliczenia na przykładach). | 4 |
T-A-3 | Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska. | 2 |
T-A-4 | Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych | 2 |
T-A-5 | Rodzaje i skład nawozów naturalnych oraz lokalizowanie i sposoby określania pojemności zbiorników do ich przechowywania. | 2 |
T-A-6 | Zagospodarowanie odchodów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolniczej. | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza składników nawozowych w odchodach zwierzęcych (określanie suchej masy, związków organicznych, N i P) | 4 |
T-L-2 | Określanie bilansu składników nawozowych w glebie (azot). | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska z produkcji rolniczej. | 2 |
T-W-2 | Czynniki genetyczne i środowiskowe ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą. | 2 |
T-W-3 | Oddziaływanie pasz i dodatków paszowych na ludzi, zwierzęta i środowisko. | 2 |
T-W-4 | Metody biologiczne produkcji pasz roślinnych w aspekcie ochrony środowiska. | 2 |
T-W-5 | Skażenie środowiska w produkcji mieszanek przemysłowych. | 2 |
T-W-6 | Gromadzenie, magazynowanie, stabilizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych. | 4 |
T-W-7 | Dodatki do odchodów redukujące emisję zanieczyszczeń. | 2 |
T-W-8 | Techniki aplikacji nawozu organicznego do gleby w aspekcie ochrony środowiska. | 2 |
T-W-9 | Odpady z produkcji rolniczej i ich utylizacja. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Samodzielne opanowanie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przyswojenie treści wykładów do zaliczenia. | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-O6.3_W01 Student zna wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją. | BL_2A_W06, BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O6.3_W02 Zna metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej. | BL_2A_W06, BL_2A_W04, BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-O6.3_U01 Student potrafi określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko. | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O6.3_U02 Student posiada umiejętność rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom środowiska wynikającym z produkcji zwierząt gospodarskich. | BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-O6.3_K01 Student posiada zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła. | BL_2A_K01, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1 |
BL_2A_BLZ-S-O6.3_K02 Posiada zdolność do działań majacych na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje postawy proekologiczne. | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-O6.3_W01 Student zna wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją. | 2,0 | Student nie zna wzajemnego oddziaływania między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją. | |
3,5 | Student zna w stopniu ponad dostatecznym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją. | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją i bierze czynny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją i bierze czynny udział w dyskusji. | |
BL_2A_BLZ-S-O6.3_W02 Zna metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej. | 2,0 | Nie zna metod zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej. | |
3,5 | Student zna w stopniu ponad dostatecznym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej. | |
4,5 | Student zna w stopniu dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej i bierze czynny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej i bierze aktywny udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-O6.3_U01 Student potrafi określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko. | |
4,0 | Student potrafi dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko. | |
4,5 | Student potrafi dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko i wyraża opinie w danym temacie | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko i wyraża opinie w danym temacie | |
BL_2A_BLZ-S-O6.3_U02 Student posiada umiejętność rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom środowiska wynikającym z produkcji zwierząt gospodarskich. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i zapobiegania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich, ale nie potrafi dobierać metod zapobiegania emisji zanieczyszczeń. | |
3,5 | Student posiada dostateczne umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w sposób dostateczny dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w stopniu dostatecznym dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w stopniu dobrym dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi dobierać właściwe metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-O6.3_K01 Student posiada zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła. | 2,0 | Student nie posiada zdolności do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła. |
3,0 | Student posiada dostateczną zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła. | |
3,5 | Student posiada umiarkowaną zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła. | |
4,0 | Student posiada dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła. | |
4,5 | Student posiada dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła oraz potafi wyrazić swoje opinie w danym temacie. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła oraz potafi wyrazić swoje opinie w danym temacie. | |
BL_2A_BLZ-S-O6.3_K02 Posiada zdolność do działań majacych na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje postawy proekologiczne. | 2,0 | Student nie podejmuje działań mających na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych |
3,0 | Student podejmuje dostateczne działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego, ale nie propaguje postaw proekologicznych | |
3,5 | Student podejmuje umiarkowane działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny propaguje postawy proekologiczne. | |
4,0 | Student podejmuje dobre działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny propaguje postawy proekologiczne. | |
4,5 | Student podejmuje dobre działania majace na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz na dobrym poziomie propaguje postawy proekologiczne. | |
5,0 | Student podejmuje znakomite działania majace na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje właściwe postawy proekologiczne. |
Literatura podstawowa
- Barej W., Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt. PWRiL Warszawa, 1991, PWRiL, Warszawa, 1991
- Dymnicka M. Sokół J., Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001
- Szulc T., Chów i hodowla zwierząt, AR Wrocław, Wrocłw, 2005
- Macioszczyk A., Ozimek T., Szulc M., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1995
- Rokicki E., Kolbuszowski T., Higiena zwierząt, SGGW, Warszawa, 1996