Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Immunoprofilaktyka
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z podstaw immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.2
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.2
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.2
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.2
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.2
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.2
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.2
T-A-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.2
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.2
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.2
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.2
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne2
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.2
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tamatyki wykładów.8
A-A-3Przygotowywanie do zaliczenia przedmiotu.8
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.14
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów15
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.1_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4
BL_2A_BLM-S-O5.1_W02
Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.1_U01
Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
BL_2A_U08, BL_2A_U03P2A_U01, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O5.1_K02
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
BL_2A_K04P2A_K03, P2A_K04C-2, C-1T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-6M-2, M-3, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.1_W01
Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_2A_BLM-S-O5.1_W02
Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
2,0Student nie zna korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.1_U01
Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
2,0Student nie umie opisać metod zapobiegających chorobom zwierząt
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
4,5Student potrafi dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O5.1_K02
Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym

Literatura podstawowa

  1. Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
  2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  4. Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
  5. Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
  6. Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
  2. Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.2
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.2
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.2
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.2
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.2
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.2
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.2
T-A-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.2
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.2
T-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.2
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.2
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne2
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.2
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.2
T-W-8Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie tamatyki wykładów.8
A-A-3Przygotowywanie do zaliczenia przedmiotu.8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.14
A-W-4Samodzielne studiowanie materiału z wykładów15
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.1_W01Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
Treści programoweT-W-3Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka bronchopneumonii cieląt.
T-W-4Etiopatogeneza i immunoprofilaktyka salmoneloz zwierząt i człowieka.
T-W-2Czynniki warunkujące rozwój chorób zakaźnych. Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. Interakcja: człowiek-zwierzęta.
T-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-W-1Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów.
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie objaśnić etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat etiopatogenezy oraz metod immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.1_W02Student zdaje sobie sprawę z korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
Treści programoweT-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia korzyści wynikające z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat korzyści wynikających z zastosowania szczepień ochronnych; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.1_U01Student umie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
Treści programoweT-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać metod zapobiegających chorobom zwierząt
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
4,5Student potrafi dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać metody zapobiegania chorobom zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O5.1_K02Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych
Treści programoweT-W-7Elementy immunopatologii związane z występowaniem listeriozy zwierząt i człowieka.
T-W-5Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne
T-W-6Immunoprofilaktyka wybranych chorób wirusowych.
T-A-3Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne.
T-A-4Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS.
T-A-1Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków.
T-A-5Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego.
T-A-7Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz.
T-A-2Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce.
T-A-6Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną
M-3Praca w grupach
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym