Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Chrzęstniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chrzęstniki | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości anatomii, embriologii, fizjologii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo. |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej | 2 |
T-A-2 | Przedstawienie prezentacji multimedialnej wykonanej przez studenta | 2 |
T-A-3 | Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb | 2 |
T-A-4 | Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji. | 2 |
T-A-5 | Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych – różnice międzygatunkowe u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes | 4 |
T-L-2 | Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes | 4 |
T-L-3 | Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych. | 2 |
T-L-4 | Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej | 1 |
T-W-2 | Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny | 2 |
T-W-3 | Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych | 2 |
T-W-4 | Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna.. | 2 |
T-W-6 | Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych | 2 |
T-W-7 | Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych | 2 |
T-W-8 | Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie sie do "wejściówek" | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Wykonanie prezentacji zaliczeniowej | 6 |
A-A-5 | Konsultacje z prowadzącym | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sie do "wejściówek" | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C9_W02 Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi | BL_2A_W17 | P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C9_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą chrzestników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | BL_2A_U02 | P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11 | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-C9_U02 Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb chrzęstnoszkieletowych | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C9_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-C9_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | BL_2A_K06 | P2A_K06 | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C9_W02 Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat chrzętników |
3,0 | Student ma wiedzę tylko na temat nielicznych gatunków chrzętników | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków chrzętników | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę wszystkich z nich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C9_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą chrzestników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać sie terminologia taksonomiczną i anatomiczną |
3,0 | Student zna podstawowe zwroty taksonomiczne i anatomiczne | |
3,5 | Student zna podstawowe zwroty zwroty taksonomiczne i anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce | |
4,0 | Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej zagadnień taksonomicznych i anatomicznych oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych | |
4,5 | Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych | |
5,0 | Student umieć posługiwać sie specjalistyczna terminologia dotyczacą agadnień taksonomicznych i anatomicznych zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych | |
BL_2A_BLW-S-C9_U02 Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb chrzęstnoszkieletowych | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami chrzęstników |
3,0 | Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki chrzęstników | |
3,5 | Student rozpoznaje większość gatunków chrzęstników i potrafi opisać niektóre z nich | |
4,0 | Student rozpoznaje wszystkie gatunki chrzęstników i potrafi opisać większość z nich | |
4,5 | Student rozpoznaje wszystkie gatunki chrzętników i potrafi opisać niemal wszystkie z nich | |
5,0 | Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki chrzestników |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-C9_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania; | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole | |
BL_2A_BLW-S-C9_K02 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,0 | Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
4,5 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym | |
5,0 | Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym |
Literatura podstawowa
- Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S. Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb przewodnik do ćwiczeń, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
- praca zbiorowa pod red. J.A. Szczerbowskiego, Rybactwo śródlądowe, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008
- Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
- Grodziński Z., Anatomia i embriologia ryb, PWN, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. J. A. Szczerbowskiego, Encyklopedia rybacko-wędkarska, Wyd. IRS, Olsztyn, 1998