Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin
Sylabus przedmiotu Biostereochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biostereochemia | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Biochemii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii organicznej, biochemii i enzymologii |
W-2 | Znajomość właściwości fizycznych i chemicznych jedno- i wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów oraz rodzajów izomerii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami chiralności występującymi w cząsteczce oraz ich wpływem na właściwości fizykochemiczne i biologiczne, a także zrozumienie zależności między strukturą a aktywnością biologiczną cząsteczek organicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. | 2 |
T-A-2 | Struktura chemiczna a funkcje białek: białka transportujące, białka błonowe, przeciwciała, enzymy, hormony. | 2 |
T-A-3 | Steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych: cykl Krebsa i biosynteza izoperoidów | 2 |
T-A-4 | Naturalne antymetabolity działające na zasadzie antagonizmu strukturalnego. Stereochemia wrażeń zapachowych i smakowych. | 2 |
T-A-5 | Fizykochemiczne metody badań struktury przestrzenne biopolimerów. | 1 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje izomerii, asymetria cząsteczkowa i pojęcie chiralności, wyznaczanie konfiguracji względnej i absolutnej, izomeria konfiguracyjna cząsteczek zawierających więcej niż jedno centrum chiralności oraz heteroatomów. | 2 |
T-W-2 | Czynność optyczna w świecie żywym. Izomery konfiguracyjne w przyrodzie żywej; niektóre problemy stereochemii aminokwasów i peptydów, sacharydów, lipidów i prostaglandyn. | 3 |
T-W-3 | Budowa przestrzenna niektórych koenzymów i innych niskocząsteczkowych bioefektorów. Stereochemiczne aspekty katalizy enzymatycznej; retencja i inwersja konfiguracji w reakcjach enzymatycznych; steryczny przebieg niektórych enzymatycznych reakcji eliminacji i izomeryzacji; reakcje enzymatyczne zachodzące przy udziale ugrupowań pro chiralnych. | 4 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia problemowe - praca w grupach |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.2_W01 Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych | BL_2A_W16 | P2A_W03, P2A_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.2_U01 Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych | BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K01 Student potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K02 Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejetnością podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.2_W01 Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych | 2,0 | Student nie zna wpływu czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu zna wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych | |
3,5 | Student z pomocą nauczyciela potrafi wyjaśnić wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych | |
4,0 | Student zna wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych | |
4,5 | Student zna i częściowo rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych | |
5,0 | Student zna i rozumie wpływ czynników kinetycznych, konformacyjnych i środowiskowych na przebieg reakcji enzymatycznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.2_U01 Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić sterycznego przebiegu przemian metabolicznych |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu posługuje się pojęciami biochemicznymi, potrafi wymienić rodzaje analiz identyfikacji makrocząsteczek | |
3,5 | Student w miarę dobrze posługuje się pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek | |
4,0 | Student w zadowalający sposób posługuje się pojęciami biochemicznymi, a także potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i częściowo wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych | |
4,5 | Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i ogólnie wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych | |
5,0 | Student posługuje się umiejętnie pojęciami biochemicznymi, potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek i wyjaśnić steryczny przebieg niektórych złożonych przemian metabolicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K01 Student potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | 2,0 | Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących w organizmach żywych |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | |
3,5 | Student w miarę sprawnie potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | |
4,0 | Student dobrze potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | |
5,0 | Student szczegółowo potrafi interpretować procesy zachodzące w organizmach żywych | |
BL_2A_BLZ-S-O9.2_K02 Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejetnością podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy | |
4,5 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy | |
5,0 | Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy pomiędzy poszczególnych członków grupy |
Literatura podstawowa
- Morris D.G., Stereochemia, PWN, Warszawa, 2008
- Kafarski P., Lejczak B., Chemia bioorganiczna, PWN, Warszawa, 1994
- Siemion I.Z., Biostereochemia, PWN, Warszawa, 1985
Literatura dodatkowa
- Graham L.P., Chemia medyczna, WNT, Warszawa, 2003
- Gawroński J., Gawrońska K., Stereochemia w syntezie organicznej, PWN, Warszawa, 1988