Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia środowiskowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia środowiskowa | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze środowiskami bytowania mikrooganizmów (gleba, woda, powietrze). |
C-2 | Charakterystyka grup drobnoustrojów typowych dla gleby, wody, powietrza oraz funkcji jakie pełnią w tych środowiskach. |
C-3 | Zapoznanie z praktycznymi sposobami wykorzystania mikrorganizmów w biotechnologii, ochronie środowiska i w rolnictwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody określania liczebności mikroorganizmów glebowych. Wskaźniki biologicznej aktywności gleb. | 2 |
T-A-2 | Aktywność enzymatyczna drobnoustrojów glebowych. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka najważniejszych grup mikroorganizmów wodnych oraz sposoby określania ich liczebności | 1 |
T-A-4 | Metody oceny mikrobiologicznej czystości powietrza. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka środowiska glebowego jako środowiska życia mikroorganizmów (układ trójfazowy). Glebowa materia organiczna i proces humifikacji. Obieg pierwiastków. Mikroorganizmy a żyzność gleby. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka środowiska wodnego - drobnoustroje wodne i ich rozmieszczenie. Procesy samooczyszczania wód. Drobnoustroje wskaźnikowe. | 2 |
T-W-3 | Powietrze jako środowisko bytowania mikroorganizmów. Charakterystyka bioaerozolu. Czystość mikrobiologiczna powietrza z uwzględnieniem metod oceny, norm i specyficznych grup drobnoustrojów wskaźnikowych. | 2 |
T-W-4 | Możliwości wykorzystania mikroorganizmów w praktyce - biologiczna remediacja gleb skażonych, kompostowanie odpadów, bionawożenie, biologiczna ochrona roślin. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | studiowanie podanej literatury | 3 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.8_W01 Student powinien scharakteryzować grupy mikroorganizmów zasiedlających różne ekosystemy i ich rolę w tych środowiskach | BL_2A_W14, BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.8_U01 Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie. | BL_2A_U10, BL_2A_U13 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.8_K01 Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie. | BL_2A_K03, BL_2A_K01, BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07, P2A_K08 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.8_W01 Student powinien scharakteryzować grupy mikroorganizmów zasiedlających różne ekosystemy i ich rolę w tych środowiskach | 2,0 | |
3,0 | Podstawowa wiedza o grupach mikroorganizmów glebowych i wodnych odgrywających podstawową rolę w swoich ekosystemach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.8_U01 Student powinien swobodnie posługiwać się pojęciami naukowymi związanymi z mikrobiologią środowiskową i samodzielnie aktualizować wiedzę w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność kojarzenia poszczególnych grup mikroorganizmów z efektami ich działalności w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O7.8_K01 Student ma świadomość bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość istnienia bioróżnorodności i jej znaczenia w przyrodzie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, Lublin, 2000
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, t. 1. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, PWN, Warszawa, 2007
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Nowak A., Mikrobiologia, AR w Szczecinie, 2000