Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy ogrodnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy ogrodnictwa
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,80,41zaliczenie
wykładyW2 14 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin, znajomość procesów życiowych roślin, znajomość patogenów występujących na roślinach, podstawowe właściwości fizykochemiczne gleb i nawozów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
C-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych6
6
wykłady
T-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.7
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych4
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Studiowanie literatury4
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia11
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Konsultacje2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_W01
Student ma wiedzę o znaczeniu wartości biologicznej owocow, warzyw i ziół oraz zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych i ich wymagania uprawowe
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BL_2A_BLR-S-O4.4_W02
Student ma wiedzę o czynnikach środowiska i ich wpływie na wielkość i jakość plonu
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-2T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_U01
Student potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wielkość i jakość plonu
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-4S-2
BL_2A_BLR-S-O4.4_U02
Umie zaproponować podstawy agrotechniki dla poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BL_2A_BLR-S-O4.4_U03
Jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu
BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_K01
student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję ogrodniczą oraz za jej wpływ na środowisko i zdrowie człowieka
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_W01
Student ma wiedzę o znaczeniu wartości biologicznej owocow, warzyw i ziół oraz zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych i ich wymagania uprawowe
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i wymagań uprawowych owoców, warzyw i ziół, zna podstawowe gatunki
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-O4.4_W02
Student ma wiedzę o czynnikach środowiska i ich wpływie na wielkość i jakość plonu
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o wpływie czynników środowiska na wielkość i jakość plonu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_U01
Student potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wielkość i jakość plonu
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiska na plonowanie roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-O4.4_U02
Umie zaproponować podstawy agrotechniki dla poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych
2,0
3,0student opanował w stopniu podstawowym agrotechnikę dla najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-O4.4_U03
Jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest w stanie określić jakość i wartość biologiczą plonu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O4.4_K01
student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję ogrodniczą oraz za jej wpływ na środowisko i zdrowie człowieka
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i produkcji roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Kołota E., Orłowski M., Osińska M., Warzywnictwo, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 1994
  3. Kołodziej B. (red.), Uprawa ziół - poradnik dla plantatorów, PWRiL, Poznań, 2010

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo ogrodnicze, Sad nowoczesny, Hortpress, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.7
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych4
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu3
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje6
A-A-4Studiowanie literatury4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie piśmiennictwa8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia11
A-W-4Zaliczenie1
A-W-5Konsultacje2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_W01Student ma wiedzę o znaczeniu wartości biologicznej owocow, warzyw i ziół oraz zna podstawowe gatunki roślin ogrodniczych i ich wymagania uprawowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
Treści programoweT-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i wymagań uprawowych owoców, warzyw i ziół, zna podstawowe gatunki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_W02Student ma wiedzę o czynnikach środowiska i ich wpływie na wielkość i jakość plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę o wpływie czynników środowiska na wielkość i jakość plonu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_U01Student potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiskowych na wielkość i jakość plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi przewidzieć wpływ czynników środowiska na plonowanie roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_U02Umie zaproponować podstawy agrotechniki dla poszczególnych gatunków roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opanował w stopniu podstawowym agrotechnikę dla najważniejszych roślin sadowniczych, warzywniczych i przyprawowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_U03Jest w stanie określić jakość i wartość biologiczną plonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
Treści programoweT-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym jest w stanie określić jakość i wartość biologiczą plonu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O4.4_K01student ma świadomość odpowiedzialności za produkcję ogrodniczą oraz za jej wpływ na środowisko i zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze znaczeniem i wartością bilogiczną owoców, warzyw i ziół
C-2Zapoznanie studenta z wpływem czynników środowiska na wielkość i jakość plonu roślin ogrodniczych
Treści programoweT-W-1Wartość biologiczna owoców, warzyw i ziół. Agrotechniczne moąliwości zwiąkszania jakości plonu.
T-W-2Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin ogrodniczych
T-W-3Czynniki środowiska i ich wpływ na wielkość i jakość plonu
T-A-1Wymagania uprawowe wybranych gatunków roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, zdjęcia, kolekcje roślin)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową wiedzę dotyczącą wartości biologicznej i produkcji roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0