Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Historia parazytologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia parazytologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu nauk humanistycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej rozwoju parazytologii w Polsce i na świecie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie parazytologii w ujęciu historycznym. Pierwsze pisemne wzmianki dotyczące pasożytów (3000 – 400 r. p.n.e.)  dzieła zebrane Hipokratesa (Corpus Hippocratorum)  Chiny (3000-300 r. p.n.e)  Indie (2500-200 r. p.n.e)  Rzym (700-400 r. p.n.e)  lekarze arabscy Rhazes (850 - 923 r. p.n.e) i Awicenny (980 -1037 r. p.n.e)2
T-W-2Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące świata pasożytów.  de Brie (1379 r.)  de Clamorgan (1570 r.)  Dunas (1592)  Leeuwenhoek (1674 r.)  Baldner (1666 r.)  Wepfer (1675 r.)  Mongin (1770 r.)  Lamarck (1806 r.)  Bojanus (1818 r.)  Von Siebold (1854 r.)  Laveran (1880 r.)2
T-W-3Migracja ludności na przestrzeni wieków a inwazje pasożytnicze.2
T-W-4Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące nicieni.2
T-W-5Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące przywr i tasiemców2
T-W-6Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące pasożytniczych pierwotniaków2
T-W-7Rozwój nowych kierunków badań i koncepcji dotyczących pasożytów. Rozwój technik wykrywania inwazji pasożytniczych.2
T-W-8Podsumowanie treści wykladów. Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą4
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-A3.2_W01
ma zaawansowaną wiedzę na temat kierunków rozwoju parazytologii w Polsce i na świecie
BL_2A_W21P2A_W04C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-A3.2_W01
ma zaawansowaną wiedzę na temat kierunków rozwoju parazytologii w Polsce i na świecie
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Literatura podstawowa

  1. Cox F. E. G., History of Human Parasitology, Clinical Microbiology Reviews, 2012
  2. Ettling, J., The role of the Rockefeller Foundation in hookworm research and control, Hookworm disease: current studies and new directions. Taylor & Francis, London, United Kingdom, London, 1990
  3. Tadros, W., Laarman J.J., Current concepts on the biology, evolutionand taxonomy of tissue cyst forming Eimeriid coccidia, Adv. Parasitol. 20: 293-468, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Tayeh, A., Dracunculiasis, The Wellcome Trust illustrated history of tropical diseases. The Wellcome Trust, London, United Kingdom., London, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie parazytologii w ujęciu historycznym. Pierwsze pisemne wzmianki dotyczące pasożytów (3000 – 400 r. p.n.e.)  dzieła zebrane Hipokratesa (Corpus Hippocratorum)  Chiny (3000-300 r. p.n.e)  Indie (2500-200 r. p.n.e)  Rzym (700-400 r. p.n.e)  lekarze arabscy Rhazes (850 - 923 r. p.n.e) i Awicenny (980 -1037 r. p.n.e)2
T-W-2Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące świata pasożytów.  de Brie (1379 r.)  de Clamorgan (1570 r.)  Dunas (1592)  Leeuwenhoek (1674 r.)  Baldner (1666 r.)  Wepfer (1675 r.)  Mongin (1770 r.)  Lamarck (1806 r.)  Bojanus (1818 r.)  Von Siebold (1854 r.)  Laveran (1880 r.)2
T-W-3Migracja ludności na przestrzeni wieków a inwazje pasożytnicze.2
T-W-4Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące nicieni.2
T-W-5Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące przywr i tasiemców2
T-W-6Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące pasożytniczych pierwotniaków2
T-W-7Rozwój nowych kierunków badań i koncepcji dotyczących pasożytów. Rozwój technik wykrywania inwazji pasożytniczych.2
T-W-8Podsumowanie treści wykladów. Zaliczenie wykładów w formie pisemnej1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą4
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-A3.2_W01ma zaawansowaną wiedzę na temat kierunków rozwoju parazytologii w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W21ma zaawansowaną wiedzę na temat aspektu humanistyczno-społeczego nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej rozwoju parazytologii w Polsce i na świecie
Treści programoweT-W-4Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące nicieni.
T-W-5Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące przywr i tasiemców
T-W-6Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące pasożytniczych pierwotniaków
T-W-7Rozwój nowych kierunków badań i koncepcji dotyczących pasożytów. Rozwój technik wykrywania inwazji pasożytniczych.
T-W-1Pojęcie parazytologii w ujęciu historycznym. Pierwsze pisemne wzmianki dotyczące pasożytów (3000 – 400 r. p.n.e.)  dzieła zebrane Hipokratesa (Corpus Hippocratorum)  Chiny (3000-300 r. p.n.e)  Indie (2500-200 r. p.n.e)  Rzym (700-400 r. p.n.e)  lekarze arabscy Rhazes (850 - 923 r. p.n.e) i Awicenny (980 -1037 r. p.n.e)
T-W-2Pierwsze ważne odkrycia naukowe dotyczące świata pasożytów.  de Brie (1379 r.)  de Clamorgan (1570 r.)  Dunas (1592)  Leeuwenhoek (1674 r.)  Baldner (1666 r.)  Wepfer (1675 r.)  Mongin (1770 r.)  Lamarck (1806 r.)  Bojanus (1818 r.)  Von Siebold (1854 r.)  Laveran (1880 r.)
T-W-3Migracja ludności na przestrzeni wieków a inwazje pasożytnicze.
T-W-8Podsumowanie treści wykladów. Zaliczenie wykładów w formie pisemnej
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru+zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia liczne błędy merytoryczne
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów