Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Patofizjologia ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patofizjologia ryb
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 5 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,50,29zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość anatomii, biologii i fizjologii ryb promieniopłetwych, chrzęstników i minogów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów przyczynami i istotą procesów patofizjologicznych
C-2Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań specjalistycznych
C-3Zaprezentowanie obowiązującej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Patologia układu krążenia3
T-A-2Patologia pęcherza pławnego i oddechowego, infekcja, inwazja, rola stresu w powstawaniu zmian patofizjologicznych2
5
laboratoria
T-L-1Badania kliniczne i procedury oparte na standardach obowiązujących w UE i USA3
T-L-2Praktyczna patofizjologia chrzęstników, minogów i ryb promieniopłetwych2
5
wykłady
T-W-1Pojęcie patofizjologii, rola czynników usposabiających do rozwoju choroby2
T-W-2Rodzaje skażenia środowiska i ich wpływ na organizm ryb3
T-W-3Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych2
T-W-4Zmiany zapalne, wsteczne, wytwórcze, nowotworowe3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia10
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach praktycznych5
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-3Teoretyczne przygotowanie się do zajęć praktycznych5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3pokaz metod i technik stosowanych w badaniach patofizjologicznych
M-4ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.2_W02
Student wyróżnia i charakteryzuje zmiany patologiczne, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych. Student rozróżnia i nazywa zaburzenia odwracalne i nieodwracalne w funkcjonowaniu organizmu ryby oraz potrafi wskazać ich przyczyny. Student ma wiedzę dotyczącą zmian i zaburzeń w pracy komórek, narządów i układów w organizmie ryby, będących wynikiem choroby.
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.2_U01
Student rozumie i opisuje zależności między funkcjolowaniem organizmu ryby a środowiskiem
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BL_2A_BLW-S-O5.2_U02
Wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby oraz interpretuje zachodzące w nich zmiany patologiczne
BL_2A_U01, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U07C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O5.2_K01
Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb
BL_2A_K01, BL_2A_K03, BL_2A_K08P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-3T-W-3, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.2_W02
Student wyróżnia i charakteryzuje zmiany patologiczne, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych. Student rozróżnia i nazywa zaburzenia odwracalne i nieodwracalne w funkcjonowaniu organizmu ryby oraz potrafi wskazać ich przyczyny. Student ma wiedzę dotyczącą zmian i zaburzeń w pracy komórek, narządów i układów w organizmie ryby, będących wynikiem choroby.
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej charakterystyki zmian patologicznych.
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą patofizjologii, bez umiejętności jej analizy.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą procesów chorobowych, potrafi analizować ich przyczyny.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny opisanych procesów.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w szerokim zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów oraz powiązać je z dynamiką stanu środowiska naturalnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.2_U01
Student rozumie i opisuje zależności między funkcjolowaniem organizmu ryby a środowiskiem
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu ryby.
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, bez umiejętności jej analizy.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między funcjonowaniem organizmu ryby w określonych warunkach środowiskowych.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny zachodzących procesów.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad ich przyczynami i dynamiką.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w poszerzonym zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów oraz powiązać je ze zmianami stanu środowiska naturalnego.
BL_2A_BLW-S-O5.2_U02
Wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby oraz interpretuje zachodzące w nich zmiany patologiczne
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej mozliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby.
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą możliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby, bez umiejętności jej analizy.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą możliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby, potrafi analizować ich przyczyny.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny powstania zmian patologicznych.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą patologii w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby w obowiązującym zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą patologii w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby w poszerzonym zakresie, potrafi analizować, interpretować i dyskutować nad przyczynami i skutkami opisanych procesów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O5.2_K01
Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej wpływu działalności człowieka na stan zdrowia i kondycje ryb
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą wpływu działalności człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb, bez umiejętności jej analizy
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi a charakterem i częstotliwością występowania zmian w funkcjonowaniu organizmu ryby.
4,0Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi a charakterem i częstotliwością występowania zmian w funkcjonowaniu organizmu ryby.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą częstości występowania i specyfiki zmian patofizjologicznych w obowiązującym zakresie, potrafi analizować i wskazać przyczyny i ich skutki.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą częstości występowania i specyfiki zmian patofizjologicznych w poszerzonym zakresie, potrafi analizować i wskazać ich przyczyny i skutki oraz sposoby zapobiegania.

Literatura podstawowa

  1. Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1999, 1

Literatura dodatkowa

  1. Heath A.G., Water Pollution and Fish Physiology, CRC Press, Boston, 1990, 2
  2. Stoskopf M.K., Fish Medicine, ART Sciences Published, 2010, 2, Tom I
  3. Stoskopf M.K., Fish Medicine, ART Sciences, 2010, 2, Tom II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Patologia układu krążenia3
T-A-2Patologia pęcherza pławnego i oddechowego, infekcja, inwazja, rola stresu w powstawaniu zmian patofizjologicznych2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania kliniczne i procedury oparte na standardach obowiązujących w UE i USA3
T-L-2Praktyczna patofizjologia chrzęstników, minogów i ryb promieniopłetwych2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie patofizjologii, rola czynników usposabiających do rozwoju choroby2
T-W-2Rodzaje skażenia środowiska i ich wpływ na organizm ryb3
T-W-3Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych2
T-W-4Zmiany zapalne, wsteczne, wytwórcze, nowotworowe3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach praktycznych5
A-L-2przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-3Teoretyczne przygotowanie się do zajęć praktycznych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.2_W02Student wyróżnia i charakteryzuje zmiany patologiczne, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych. Student rozróżnia i nazywa zaburzenia odwracalne i nieodwracalne w funkcjonowaniu organizmu ryby oraz potrafi wskazać ich przyczyny. Student ma wiedzę dotyczącą zmian i zaburzeń w pracy komórek, narządów i układów w organizmie ryby, będących wynikiem choroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów przyczynami i istotą procesów patofizjologicznych
C-2Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań specjalistycznych
C-3Zaprezentowanie obowiązującej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach
Treści programoweT-W-1Pojęcie patofizjologii, rola czynników usposabiających do rozwoju choroby
T-W-2Rodzaje skażenia środowiska i ich wpływ na organizm ryb
T-W-3Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych
T-W-4Zmiany zapalne, wsteczne, wytwórcze, nowotworowe
T-A-1Patologia układu krążenia
T-A-2Patologia pęcherza pławnego i oddechowego, infekcja, inwazja, rola stresu w powstawaniu zmian patofizjologicznych
T-L-1Badania kliniczne i procedury oparte na standardach obowiązujących w UE i USA
T-L-2Praktyczna patofizjologia chrzęstników, minogów i ryb promieniopłetwych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-3pokaz metod i technik stosowanych w badaniach patofizjologicznych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej charakterystyki zmian patologicznych.
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą patofizjologii, bez umiejętności jej analizy.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą procesów chorobowych, potrafi analizować ich przyczyny.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny opisanych procesów.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w szerokim zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów oraz powiązać je z dynamiką stanu środowiska naturalnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.2_U01Student rozumie i opisuje zależności między funkcjolowaniem organizmu ryby a środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów przyczynami i istotą procesów patofizjologicznych
C-2Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań specjalistycznych
C-3Zaprezentowanie obowiązującej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach
Treści programoweT-W-2Rodzaje skażenia środowiska i ich wpływ na organizm ryb
T-W-3Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych
T-W-4Zmiany zapalne, wsteczne, wytwórcze, nowotworowe
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3pokaz metod i technik stosowanych w badaniach patofizjologicznych
M-4ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej wpływu środowiska wodnego na funkcjonowanie organizmu ryby.
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, bez umiejętności jej analizy.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między funcjonowaniem organizmu ryby w określonych warunkach środowiskowych.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny zachodzących procesów.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad ich przyczynami i dynamiką.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w poszerzonym zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów oraz powiązać je ze zmianami stanu środowiska naturalnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.2_U02Wykorzystuje wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządów i układów organizmu ryby oraz interpretuje zachodzące w nich zmiany patologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów przyczynami i istotą procesów patofizjologicznych
C-2Kształtowanie umiejętności prowadzenia badań specjalistycznych
C-3Zaprezentowanie obowiązującej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach
Treści programoweT-W-3Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych
T-W-4Zmiany zapalne, wsteczne, wytwórcze, nowotworowe
T-A-1Patologia układu krążenia
T-A-2Patologia pęcherza pławnego i oddechowego, infekcja, inwazja, rola stresu w powstawaniu zmian patofizjologicznych
T-L-2Praktyczna patofizjologia chrzęstników, minogów i ryb promieniopłetwych
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3pokaz metod i technik stosowanych w badaniach patofizjologicznych
M-4ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej mozliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby.
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą możliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby, bez umiejętności jej analizy.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą możliwych zmian w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby, potrafi analizować ich przyczyny.
4,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowiązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny powstania zmian patologicznych.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą patologii w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby w obowiązującym zakresie, potrafi analizować i dyskutować nad przyczynami opisanych procesów.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą patologii w funkcjonowaniu narządów i układów organizmu ryby w poszerzonym zakresie, potrafi analizować, interpretować i dyskutować nad przyczynami i skutkami opisanych procesów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O5.2_K01Student ma świadomość wpływu postępowania człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów przyczynami i istotą procesów patofizjologicznych
C-3Zaprezentowanie obowiązującej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach
Treści programoweT-W-3Morfologiczne i fizjologiczne uwarunkowania procesów chorobotwórczych
T-L-1Badania kliniczne i procedury oparte na standardach obowiązujących w UE i USA
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3pokaz metod i technik stosowanych w badaniach patofizjologicznych
M-4ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta z tematyki prowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej wpływu działalności człowieka na stan zdrowia i kondycje ryb
3,0Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą wpływu działalności człowieka na stan zdrowia i kondycję ryb, bez umiejętności jej analizy
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi a charakterem i częstotliwością występowania zmian w funkcjonowaniu organizmu ryby.
4,0Student prezentuje obowiązującą wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować zależności między nieodpowiednimi warunkami środowiskowymi a charakterem i częstotliwością występowania zmian w funkcjonowaniu organizmu ryby.
4,5Student prezentuje wiedzę dotyczącą częstości występowania i specyfiki zmian patofizjologicznych w obowiązującym zakresie, potrafi analizować i wskazać przyczyny i ich skutki.
5,0Student prezentuje wiedzę dotyczącą częstości występowania i specyfiki zmian patofizjologicznych w poszerzonym zakresie, potrafi analizować i wskazać ich przyczyny i skutki oraz sposoby zapobiegania.