Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Metody diagnostyczne w monitorowaniu procesów rozrodczych zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody diagnostyczne w monitorowaniu procesów rozrodczych zwierząt
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii rozwoju, fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
C-2Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).4
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).3
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).3
T-L-4Metody synchronizacji rui i owulacji.3
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
15
wykłady
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.3
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).4
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.3
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.3
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń.13
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
BL_2A_W03, BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.3_W02
Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-2, C-3T-W-3, T-L-4M-1, M-3S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.3_W03
Student zna podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej.
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-3, C-1T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_U01
Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
BL_2A_U11, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1M-1, M-3S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.3_U02
Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt.
BL_2A_U11P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2, C-3T-W-3M-1, M-3S-2, S-3, S-4
BL_2A_BLM-S-O3.3_U03
Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-3, C-1T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
BL_2A_K01, BL_2A_K02, BL_2A_K08P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
2,0Student nie potrafi wymienić metod monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać.
4,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
5,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
BL_2A_BLM-S-O3.3_W02
Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt.
2,0Student nie potrafi wymienić metod wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,0Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji, ale nie potrafi ich opisać.
4,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać.
5,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
BL_2A_BLM-S-O3.3_W03
Student zna podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej.
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych metod stosowanych w diagnostyce andrologicznej.
3,0Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej, ale nie potrafi ich opisać.
3,5Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,0Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Potrafi je opisać.
4,5Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Potrafi je opisać i wskazać ich różnice gatunkowe.
5,0Student wymienia podstawmetody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Potrafi je opisać i wskazać ich różnice gatunkowe. Podaje też na osiągniecia w zakresie metod stosowanych w diagnostyce andrologicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_U01
Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody tylko dla monitorowania cyklu jajnikowego lub tylko dla diagnozy ciąży.
3,5Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży i oceny jej przebiegu. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
BL_2A_BLM-S-O3.3_U02
Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt.
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody synchronizacji i wywołania owulacji dla jakiegokolwiek gatunku zwierząt.
3,0Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranego przez siebie gatunku zwierząt.
4,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt.
4,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych i sezonowości w rozrodzie.
5,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych, sezonowości w rozrodzie i uzyskania większej plenności.
BL_2A_BLM-S-O3.3_U03
Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
2,0Student nie potrafi interpretować parametrów oceny klinicznej rozrodu samca.
3,0Student potrafi interpretować tylko pojedyncze parametry oceny klinicznej rozrodu samca.
3,5Student potrafi interpretować większość parametrów oceny klinicznej rozrodu samca na przykładzie wybranego przez siebie gatunku.
4,0Student potrafi właściwie interpretować większość parametrów oceny klinicznej rozrodu samca.
4,5Student potrafi właściwie interpretować większość parametrów klinicznej oceny rozrodu samca z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
5,0Student potrafi właściwie interpretować wszystkie parametry klinicznej oceny rozrodu samca z uwzględnieniem różnic gatunkowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.3_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.

Literatura podstawowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
  3. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
  4. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
  3. Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).4
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).3
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).3
T-L-4Metody synchronizacji rui i owulacji.3
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.3
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).4
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.3
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.3
T-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń.13
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_W01Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnieniem poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić metod monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać.
4,5Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
5,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_W02Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji u zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-L-4Metody synchronizacji rui i owulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić metod wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,0Student zna metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji.
3,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji, ale nie potrafi ich opisać.
4,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,5Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać.
5,0Student wymienia metody wywoływania oraz synchronizacji rui i owulacji. Potrafi je opisać i wskazać ich podstawy fizjologiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_W03Student zna podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić podstawowych metod stosowanych w diagnostyce andrologicznej.
3,0Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej, ale nie potrafi ich opisać.
3,5Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Niektóre z nich potrafi opisać.
4,0Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Potrafi je opisać.
4,5Student wymienia podstawowe metody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Potrafi je opisać i wskazać ich różnice gatunkowe.
5,0Student wymienia podstawmetody stosowane w diagnostyce andrologicznej. Potrafi je opisać i wskazać ich różnice gatunkowe. Podaje też na osiągniecia w zakresie metod stosowanych w diagnostyce andrologicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_U01Student posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-L-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-L-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-L-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
T-L-1Metody pośrednie w mnitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży.
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody tylko dla monitorowania cyklu jajnikowego lub tylko dla diagnozy ciąży.
3,5Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży.
4,5Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
5,0Student potrafi dobrać odpowiednią metodę dla wykrycia owulacji, oceny przebiegu fazy pęcherzykowej i lutealnej cyklu jajnikowego oraz dla wykrywania ciąży i oceny jej przebiegu. Potrafi sygnalizować nieprawidłowości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_U02Student potrafi dobrać odpowiednią metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U11wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, węglowodanów, lipidów oraz hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmów regulacji metabolizmu, rozumie mechanizmy działania hormonów i ich rolę w organizmie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rónymi metodami pozwalającymi na sterowanie procesami rozrodczymi.
C-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać żadnej metody synchronizacji i wywołania owulacji dla jakiegokolwiek gatunku zwierząt.
3,0Student próbuje dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla danego gatunku zwierząt, ale nie uwzględnia różnic gatunkowych.
3,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranego przez siebie gatunku zwierząt.
4,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt.
4,5Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych i sezonowości w rozrodzie.
5,0Student potrafi dobrać właściwą metodę synchronizacji i wywołania owulacji dla wybranych gatunków zwierząt z uwzględnieniem różnic gatunkowych, sezonowości w rozrodzie i uzyskania większej plenności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_U03Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować parametrów oceny klinicznej rozrodu samca.
3,0Student potrafi interpretować tylko pojedyncze parametry oceny klinicznej rozrodu samca.
3,5Student potrafi interpretować większość parametrów oceny klinicznej rozrodu samca na przykładzie wybranego przez siebie gatunku.
4,0Student potrafi właściwie interpretować większość parametrów oceny klinicznej rozrodu samca.
4,5Student potrafi właściwie interpretować większość parametrów klinicznej oceny rozrodu samca z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
5,0Student potrafi właściwie interpretować wszystkie parametry klinicznej oceny rozrodu samca z uwzględnieniem różnic gatunkowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.3_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-5Współczesna diagnostyka andrologiczna.
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
T-W-3Sterowanie i wywołanie cykli reprodukcyjnych. Sezonowy przebieg procesów rozrodczych.
T-W-4Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w poruszanej tematyce, nie wykazuje aktywności samodzielnej, nie podejmuje żadnej dyskusji w tym zakresie. Nie współpracuje w grupie.
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje niewielką aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną, podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
4,5Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne). Podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
5,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, wykazuje dużą aktywność samodzielną w oparciu o różne naukowe źródła informacji (podręczniki, artykuły polskojęzyczne i obcojęzyczne). Analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie. Potrafi współpracować w grupie.