Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Hodowla organizmów wodnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla organizmów wodnych | ||
Specjalność | Biologia wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>, Magdalena Wielopolska <Magdalena.Wielopolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych i larwikultury |
C-2 | Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | podstawy projektowania obiegów zamkniętych | 4 |
T-A-2 | Produkcja materiału zarybieniowego – obliczenia stosowane w larwikulturze | 2 |
T-A-3 | Żywienie ryb i skorupiaków – podstawowe wskaźniki chowu | 2 |
T-A-4 | Hydrotechniczne podstawy projektowania morskich hodowli sadzowych | 2 |
T-A-5 | Tarło ryb - praktyczna strona zagadnienia | 2 |
T-A-6 | Chów raków – podstawy technologii chowu w warunkach polskich | 2 |
T-A-7 | Zarządzanie gospodarstwem rybackim - obsługa programu Aquarius | 2 |
T-A-8 | Przegląd gatunków ryb wykorzystywanych w polskiej akwakulturze – biologia, cechy gatunkowe -rozpoznawanie. | 2 |
T-A-9 | Chów ryb ozdobnych – przegląd gatunków, rozpoznawanie form barwnych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowla organizmów wodnych – tło historyczne, stan obecny i perspektywy rozwoju | 2 |
T-W-2 | Tradycyjna polikultura chińska w stawach karpiowych | 2 |
T-W-3 | Hodowla ryb morskich I – łosoś atlantycki, halibut, dorsz | 2 |
T-W-4 | Hodowla ryb morskich II – dorada, labraks, kobia | 2 |
T-W-5 | Hodowla mięczaków na przykładzie omułków i ostryg | 2 |
T-W-6 | Hodowla krewetek słonowodnych | 2 |
T-W-7 | Hodowla ryb z rodziny Cichlidae | 2 |
T-W-8 | Hodowla ryb z rzędu Siluriformes | 2 |
T-W-9 | Hodowla ryb z rodziny Acipenseridae | 2 |
T-W-10 | Hodowla krewetek słodkowodnych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | praca własna studenta - przygotowanie do zajęć, wykonanie zadań domowych | 10 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-2 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | film |
M-4 | pokaz połączony z przeżyciem |
M-5 | ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu |
S-3 | Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.4_W01 Ma wiedze na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | BL_2A_W03 | P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07 | C-2 | T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-4, M-5 | S-1 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata | BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W03 zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | BL_2A_W05 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1 | M-5 | S-3 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W04 zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | BL_2A_W14 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-6, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W05 ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych | BL_2A_W13 | P2A_W04, P2A_W05 | C-2 | T-A-9 | M-1, M-4, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.4_U01 umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | BL_2A_U03 | P2A_U06 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1 | M-1, M-5 | S-3 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_U02 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu | BL_2A_U14 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-A-6, T-A-8, T-A-9 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_U03 zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze | BL_2A_U07 | P2A_U03, P2A_U05 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-1 | M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.4_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | BL_2A_K04 | P2A_K03, P2A_K04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
BL_2A_BLW-S-O6.4_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.4_W01 Ma wiedze na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze |
3,0 | ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,5 | ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze, potrafi analizować je pod względem SWOT | |
5,0 | ma rozszerzoną wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze, potrafi analizować je pod względem SWOT i proponować rozwiązania prostych problemów | |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata | 2,0 | nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata |
3,0 | zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata | |
3,5 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata | |
4,0 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać prostych ocen ich wad i zalet | |
4,5 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać złożonych ocen ich wad i zalet | |
5,0 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych stosowanych w różnych obszarach świata i potrafi dokonać złożonych analiz w kilku apsektach (np. ekonomicznym, środowiskowym) ich wad i zalet | |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W03 zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze |
3,0 | zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników | |
4,5 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników | |
5,0 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników | |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W04 zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | 2,0 | nie zna biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze |
3,0 | zna jedynie kilka zagadnień z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | |
3,5 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze | |
4,0 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać proste wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury | |
4,5 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi wyciągać złożone wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury | |
5,0 | zna wybrane zagadnienia z biologii gatunków zwierząt wodnych wykorzystywanych w akwakulturze i potrafi szeroko (interdyscyplinarnie) wyciągać wnioski dotyczące powiązań biologii gatunków z technikami akwakultury | |
BL_2A_BLW-S-O6.4_W05 ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych | 2,0 | nie ma wiedzy na temat chowu ryb ozdobnych |
3,0 | ma elementarną wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych | |
3,5 | ma wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych | |
4,0 | ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych | |
4,5 | ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych wykraczającą poza biologiczne i techniczne jej aspekty | |
5,0 | ma szczegółową wiedzę na temat chowu ryb ozdobnych wykraczającą poza biologiczne i techniczne jej aspekty i potrafi analizować i porównywać efektywność chowu różnych gatunków ryb ozdobnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.4_U01 umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | 2,0 | nie umie dokonać podstawowych obliczeń |
3,0 | umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń | |
3,5 | umie dokonać podstawowych obliczeń | |
4,0 | umie dokonać podstawowych obliczeń i wyciągnąć proste wnioski | |
4,5 | umie dokonać podstawowych obliczeń i wyciągnąć złożone wnioski | |
5,0 | umie dokonać podstawowych obliczeń i dokonać szczegółowej analizy uzyskanych wyników | |
BL_2A_BLW-S-O6.4_U02 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu | 2,0 | student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu |
3,0 | student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu | |
3,5 | student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu | |
4,0 | student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu | |
4,5 | student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu | |
5,0 | student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu | |
BL_2A_BLW-S-O6.4_U03 zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze | 2,0 | student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych |
3,0 | student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych | |
3,5 | student poprawnie obsługuje programy komputerowe | |
4,0 | student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski | |
4,5 | student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych | |
5,0 | student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLW-S-O6.4_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | 2,0 | |
3,0 | ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLW-S-O6.4_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | 2,0 | |
3,0 | ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
- Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012