Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zwierząt amatorskich
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,40,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,80,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,80,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu anatomi i fizjologii zwierząt. Ochrony gatunków zagrożonych, dobrostanu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pochodzenie, przegląd gatunków utrzymywanych, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia i pielęgnacji zwierząt amatorskich (gatunków uznanych za zwierzęta amatorskie i towarzyszące) 1.-14. Omówienie charakterystyki biologicznej, rozród, żywienie, warunki utrzymania i pielęgnacja wybranych gatunków a) pochodzenie oraz okoliczności poprzedzające pojawienie się gatunków w Polsce b) gatunki obce wprowadzone na tereny Polski c) biologia i ekologia d) zachowanie się różnych gatunków zwierząt amatorskich e) zasady obchodzenia się ze zwierzętami różnych gatunków uwzględniające ich biologię – podchodzenie, nawiązywanie kontaktu, oprowadzanie, prezentacja, informacja o gatunku i formach użytkowania f) uczenie się zwierząt i odruchy warunkowe, życie społeczne zwierząt, g) profilaktyka zdrowia zwierząt amatorskich h) źródła i drogi zakażenia i) choroby zwierząt amatorskich20
20
laboratoria
T-L-1Zajęcia z udziałem zwierząt, z możliwością wyjazdu do Folwarku Skarbimierz (odpowiednie postępowanie, drobne zabiegi pielęgnacyjne)8
T-L-2Zajęcia z udziałem zwierząt, mozliwość obserwacji i pomocy w pracach organizacji zajmującej sięochroną i opieką nad zwierzętami7
15
wykłady
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.3
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym3
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów3
T-W-4Mianownictwo i orientacja anatomiczna zwierząt amatorskich3
T-W-5Biologia żywienia zwierząt amatorskich3
T-W-6Biologia rozrodu zwierząt amatorskich2
T-W-7Wpływ zwierząt amatorskich na ekosystemy i gatunki rodzime2
T-W-8Podsumowanie i ocena wiadomości z wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych - czytanie literatury17
A-A-3Przygotowanie prezentacji mulimedialnych z wybranych zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego z ćwiczeń17
54
laboratoria
A-L-1Uczetnictwo w zajeciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, czytanie wskazanej literatury, przygowoanie do dyskusji27
42
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do wykładów, przygotownie do dyskusji17
A-W-3Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów17
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D4_W01
Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
BL_2A_W10, BL_2A_W13P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-3
BL_2A_BLZ-S-D4_W02
Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D4_U01
Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa
BL_2A_U03P2A_U06C-1T-W-7, T-W-3M-1, M-2, M-3S-3
BL_2A_BLZ-S-D4_U02
Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
BL_2A_U14, BL_2A_U03P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D4_K01
Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-A-1, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BL_2A_BLZ-S-D4_K02
Student jest kreatywny w podejmowaniu decyzji o celowości sprowadzania zwierząt rzadkich gatunków oraz ich ochronę jak też ich siedlisk naturalnych
BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2M-2, M-3, M-4S-2, S-1
BL_2A_BLZ-S-D4_K03
Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07T-W-1M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D4_W01
Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
2,0student nie formułje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,0student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,5student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt
4,0student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności
4,5student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków
5,0student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi
BL_2A_BLZ-S-D4_W02
Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
2,0Student nie rozróżnia roli i znaczenia zwierząt amatorskich
3,0Student rozróżnia i wymienia podstawową rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
3,5Student rozróżnia i wymienia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,0Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,5Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
5,0Student trafnie definiuje, rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D4_U01
Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa
2,0student nie ocenia roli zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
3,0student umie określić rolę zwierząt amatorskich w kształtowaniu postaw społecznych
3,5student ocenia i ewentualnie dobiera możliwości wykorzystania zwierząt amatorskich
4,0Student dobrze nakreśla możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
4,5Student dobrze nakreśla i prezentuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
5,0Student bardzo dobrze nakreśla i weryfikuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
BL_2A_BLZ-S-D4_U02
Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
2,0student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,0student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,5student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,0student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,5student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
5,0student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D4_K01
Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji
BL_2A_BLZ-S-D4_K02
Student jest kreatywny w podejmowaniu decyzji o celowości sprowadzania zwierząt rzadkich gatunków oraz ich ochronę jak też ich siedlisk naturalnych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji
BL_2A_BLZ-S-D4_K03
Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji

Literatura podstawowa

  1. Stawicka J., Szymczak-Piątek M., Wieczorek J., Wybrane zagadnienia ekologiczne., SGGW, Warszawa, 2010, III
  2. Jurd R., D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2007, II
  3. Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Burt J., Szczur, Universitas, Kraków, 2006
  2. Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pochodzenie, przegląd gatunków utrzymywanych, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia i pielęgnacji zwierząt amatorskich (gatunków uznanych za zwierzęta amatorskie i towarzyszące) 1.-14. Omówienie charakterystyki biologicznej, rozród, żywienie, warunki utrzymania i pielęgnacja wybranych gatunków a) pochodzenie oraz okoliczności poprzedzające pojawienie się gatunków w Polsce b) gatunki obce wprowadzone na tereny Polski c) biologia i ekologia d) zachowanie się różnych gatunków zwierząt amatorskich e) zasady obchodzenia się ze zwierzętami różnych gatunków uwzględniające ich biologię – podchodzenie, nawiązywanie kontaktu, oprowadzanie, prezentacja, informacja o gatunku i formach użytkowania f) uczenie się zwierząt i odruchy warunkowe, życie społeczne zwierząt, g) profilaktyka zdrowia zwierząt amatorskich h) źródła i drogi zakażenia i) choroby zwierząt amatorskich20
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia z udziałem zwierząt, z możliwością wyjazdu do Folwarku Skarbimierz (odpowiednie postępowanie, drobne zabiegi pielęgnacyjne)8
T-L-2Zajęcia z udziałem zwierząt, mozliwość obserwacji i pomocy w pracach organizacji zajmującej sięochroną i opieką nad zwierzętami7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.3
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym3
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów3
T-W-4Mianownictwo i orientacja anatomiczna zwierząt amatorskich3
T-W-5Biologia żywienia zwierząt amatorskich3
T-W-6Biologia rozrodu zwierząt amatorskich2
T-W-7Wpływ zwierząt amatorskich na ekosystemy i gatunki rodzime2
T-W-8Podsumowanie i ocena wiadomości z wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych - czytanie literatury17
A-A-3Przygotowanie prezentacji mulimedialnych z wybranych zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego z ćwiczeń17
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczetnictwo w zajeciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, czytanie wskazanej literatury, przygowoanie do dyskusji27
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do wykładów, przygotownie do dyskusji17
A-W-3Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów17
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_W01Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie formułje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,0student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,5student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt
4,0student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności
4,5student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków
5,0student formułje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_W02Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-6Biologia rozrodu zwierząt amatorskich
T-W-7Wpływ zwierząt amatorskich na ekosystemy i gatunki rodzime
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia roli i znaczenia zwierząt amatorskich
3,0Student rozróżnia i wymienia podstawową rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
3,5Student rozróżnia i wymienia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,0Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,5Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
5,0Student trafnie definiuje, rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_U01Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-7Wpływ zwierząt amatorskich na ekosystemy i gatunki rodzime
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ocenia roli zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
3,0student umie określić rolę zwierząt amatorskich w kształtowaniu postaw społecznych
3,5student ocenia i ewentualnie dobiera możliwości wykorzystania zwierząt amatorskich
4,0Student dobrze nakreśla możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
4,5Student dobrze nakreśla i prezentuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
5,0Student bardzo dobrze nakreśla i weryfikuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_U02Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-6Biologia rozrodu zwierząt amatorskich
T-W-4Mianownictwo i orientacja anatomiczna zwierząt amatorskich
T-W-5Biologia żywienia zwierząt amatorskich
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Film
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,0student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,5student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,0student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,5student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
5,0student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_K01Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-A-1Pochodzenie, przegląd gatunków utrzymywanych, wybrane zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia i pielęgnacji zwierząt amatorskich (gatunków uznanych za zwierzęta amatorskie i towarzyszące) 1.-14. Omówienie charakterystyki biologicznej, rozród, żywienie, warunki utrzymania i pielęgnacja wybranych gatunków a) pochodzenie oraz okoliczności poprzedzające pojawienie się gatunków w Polsce b) gatunki obce wprowadzone na tereny Polski c) biologia i ekologia d) zachowanie się różnych gatunków zwierząt amatorskich e) zasady obchodzenia się ze zwierzętami różnych gatunków uwzględniające ich biologię – podchodzenie, nawiązywanie kontaktu, oprowadzanie, prezentacja, informacja o gatunku i formach użytkowania f) uczenie się zwierząt i odruchy warunkowe, życie społeczne zwierząt, g) profilaktyka zdrowia zwierząt amatorskich h) źródła i drogi zakażenia i) choroby zwierząt amatorskich
T-W-5Biologia żywienia zwierząt amatorskich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_K02Student jest kreatywny w podejmowaniu decyzji o celowości sprowadzania zwierząt rzadkich gatunków oraz ich ochronę jak też ich siedlisk naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii kikunastu gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przezz człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na przystosowanie organizmów
T-L-2Zajęcia z udziałem zwierząt, mozliwość obserwacji i pomocy w pracach organizacji zajmującej sięochroną i opieką nad zwierzętami
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D4_K03Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Treści programoweT-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji