Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
Sylabus przedmiotu Mechanizmy ewolucji genomów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizmy ewolucji genomów | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki ogólnej i genomiki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów |
C-2 | Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania. | 2 |
T-A-2 | Teoria makroewolucji i ewolucja genomu. | 2 |
T-A-3 | Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt. | 2 |
T-A-4 | Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą. | 3 |
T-A-5 | Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich. | 2 |
T-A-6 | Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna. | 2 |
T-A-7 | Choroby genomowe i ich ewolucja. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C. | 2 |
T-W-2 | Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego. | 2 |
T-W-3 | Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie. | 2 |
T-W-4 | Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia. | 2 |
T-W-5 | Powstawanie nowych genów. | 2 |
T-W-6 | Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego. | 2 |
T-W-7 | Ewolucja na poziomie chromosomalnym | 2 |
T-W-8 | Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów. | 4 |
T-W-9 | Mapowanie genomów technikami genetycznymi i fizycznymi. Mapy zintegrowane. | 3 |
T-W-10 | DNA "samoubne" i "śmieciowe" w genomach eukariotycznych, pochodzenie i funkcje. | 2 |
T-W-11 | Ewolucja "pasozytów genomowych". Elemety ruchome. Chromosomy B | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w audytoriach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 1 |
24 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Prezentacje studentów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocana aktywności |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W01 Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji | BL_2A_W12, BL_2A_W01 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07 | C-2 | T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-A-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U01 Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych | BL_2A_U11 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06 | C-1 | T-A-5, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.3_K01 Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.3_W01 Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji | 2,0 | Nie zna pojęcia genomu i jego budowy |
3,0 | Zna pojęcie genomu i potrafi go zdefiniować w róznych aspektach | |
3,5 | Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów | |
4,0 | Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych | |
4,5 | Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. | |
5,0 | Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.3_U01 Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych | 2,0 | Nie wie, że są bazy danych sekwencji |
3,0 | Wie, że są bazy danych z sekwencjami | |
3,5 | Potrafi wymienić bazy danych | |
4,0 | Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą | |
4,5 | Potrafi poruszać się po bazach danych | |
5,0 | Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O4.3_K01 Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych | 2,0 | Brak zdolności do kompleksowej oceny zjawisk |
3,0 | Wykazuje minimalną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
3,5 | Wykazuje dość dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
4,0 | Wykazuje dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
4,5 | Wykazuje bardzo dobrą zdolność do kompleksowej oceny zjawisk | |
5,0 | Wykazuje nadzwyczajną zdolność do kompleksowej oceny zjawisk |
Literatura podstawowa
- Brown T. A., Genomy (nowe wydanie), PWN, Warszawa, 2009
- Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i Ewolucja Molekularna, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Krzanowska H., Zarys mechanizmów Ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
- Gregory T.R., The Evolution of the Genome, Elsevier, Londyn, 2005