Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Zaborski <Daniel.Zaborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego1
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego2
T-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych2
T-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej1
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony1
7
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze2
T-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne1
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania2
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług1
T-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz napisanie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-4Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A1_W01
opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
BT_1A_W21R1A_W01, R1A_W09C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1
BT_1A_BT-S-A1_W02
definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
BT_1A_W21R1A_W01, R1A_W09C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1
BT_1A_BT-S-A1_W03
charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
BT_1A_W21R1A_W01, R1A_W09C-1T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A1_U01
stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
BT_1A_U01R1A_U01, R1A_U03InzA_U01, InzA_U02C-1T-L-1, T-L-2M-3S-2
BT_1A_BT-S-A1_U02
obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych
BT_1A_U01R1A_U01, R1A_U03InzA_U01, InzA_U02C-1T-L-3M-3S-2
BT_1A_BT-S-A1_U03
stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
BT_1A_U01R1A_U01, R1A_U03InzA_U01, InzA_U02C-1T-L-4, T-L-5M-4, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A1_K01
jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
BT_1A_K02R1A_K02, R1A_K04C-1T-L-5, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2
BT_1A_BT-S-A1_K02
wykorzystuje Internet jako źródło informacji naukowej
BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-L-5, T-W-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2
BT_1A_BT-S-A1_K03
jest zdolny do efektywnej pracy indywidualnej w oparciu o otrzymane materiały dydyaktyczne
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A1_W01
opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
2,0nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych
3,0wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe
3,5krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe
4,0charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób repreznetacji informacji w komputerze
4,5dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze
5,0dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów
BT_1A_BT-S-A1_W02
definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet
3,0definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu
3,5opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu
4,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
4,5opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
5,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie
BT_1A_BT-S-A1_W03
charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
2,0nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych
3,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych
3,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady
4,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych
4,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych
5,0charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A1_U01
stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
2,0nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy
4,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać
4,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym
5,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych
BT_1A_BT-S-A1_U02
obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych
2,0nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym
3,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu
3,5potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu
4,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne
4,5potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane
5,0potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych
BT_1A_BT-S-A1_U03
stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
2,0nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, ani zastosować podstawowych znaczników HTML
3,0tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML
3,5tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML
4,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML
4,5tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML
5,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML

Literatura podstawowa

  1. Brookshear GJ, Informatyka w ogólnym zarysie, PWN, Warszawa, 2003
  2. Sokół M, OpenOffice.ux.pl 2.0 ćwiczenia praktyczne, HELION, Gliwice, 2006
  3. Buszman W, Prosto do celu: HTML - ćwiczenia, RM, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Sikorski W, Wykłady z podstaw informatyki, WITKOM (Salma Press), Warszawa, 2009
  2. Maleika W, Wstęp do informatyki, PS, Szczecin, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego1
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego2
T-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych2
T-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej1
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze2
T-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne1
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania2
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług1
T-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Wykonanie prezentacji multimedialnej oraz napisanie strony internetowej na zadany temat na zaliczenie20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia praktycznego i zaliczenie20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_W01opisuje budowę komputera oraz charakteryzuje podstawowe akcesoria komputerowe, rozróżnia podstawowe systemy liczbowe, objaśnia sposób reprezentacji informacji w komputerze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W21ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, programów komputerowych oraz biologicznych baz danych i potrafi ją wykorzystywać w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-1Pojęcia wstępne i zarys historii informatyki. Reprezentacja informacji w komputerze
T-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić głównych części komputera, ani wskazać podstawowych akcesoriów komputerowych, nie rozróżnia systemów liczbowych
3,0wymienia główne części komputera, akcesoria komputerowe, podstawowe systemy liczbowe
3,5krótko charakteryzuje główne części komputera, akcesoria komputerowe oraz podstawowe systemy liczbowe
4,0charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe, tłumaczy sposób repreznetacji informacji w komputerze
4,5dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze
5,0dokładnie charakteryzuje części komputera, akcesoria komputerowe oraz systemy liczbowe stosowane do reprezentacji informacji w komputerze, wyjaśnia różnice między poszczególnymi architekturami i rodzajami komputerów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_W02definiuje system operacyjny i opisuje jego budowę, wymienia podstawowe systemy operacyjne, definiuje algorytm i rozróżnia jego podstawowe rodzaje, charakteryzuje języki programowania, wymienia główne rodzaje sieci komputerowych, tłumaczy funkcjonowanie Internetu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W21ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, programów komputerowych oraz biologicznych baz danych i potrafi ją wykorzystywać w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania
T-W-2Architektura i rodzaje komputerów. Systemy operacyjne
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować pojęcia systemu operacyjnego, algorytmu, języka programowania, nie potrafi wyjaśnić co to jest sieć komputerowa ani Internet
3,0definiuje podstawowe pojęcia w zakresie systemów operacyjnych, algorytmiki, języków programowania, funkcjonowania sieci komputerowych oraz Internetu
3,5opisuje budowę systemu operacyjnego, wymienia jego funkcje, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, wymienia sposoby zapisywania algorytmów, wymienia zasady programowania, klasyfikuje sieci komputerowe, wymienia warstwy oprogramowania Internetu
4,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, wymienia podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów, wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
4,5opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie
5,0opisuje budowę oraz funkcje systemu operacyjnego, charakteryzuje podstawowe systemy operacyjne, wskazuje etapy rozwiązywania zadań, charakteryzuje sposoby zapisywania algorytmów oraz podstawowe techniki algorytmiczne, szczegółowo wyjaśnia zasady programowania, opisuje rodzaje sieci komputerowych oraz protokoły transmisji danych, wyjaśnia sposób transmisji danych w Internecie, wymienia podstawowe usługi internetowe oraz identyfikuje problemy związane z bezpieczeństwem w Internecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_W03charakteryzuje sposoby zapisu dźwięku i obrazu w komputerze, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, tłumaczy zasady funkcjonowania baz danych oraz opisuje systemy baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W21ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, programów komputerowych oraz biologicznych baz danych i potrafi ją wykorzystywać w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi rozróżnić zapisu analogowego i cyfrowego, nie jest w stanie wymienić żadnego formatu zapisu dźwięku ani obrazu, nie potrafi zdefiniować pojęcia bazy danych
3,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, wymienia podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, definiuje pojęcie bazy danych, podaje przykłady baz danych
3,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, dostrzega różnicę między grafiką wektorową i rastrową, opisuje podstawowe rodzaje baz danych oraz wymienia ich przykłady
4,0wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz oraz podstawowe formaty zapisu dźwięku i obrazu, wymienia zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, opisuje warstwową implementację baz danych, charakteryzuje podstawowe rodzaje baz danych
4,5wyjaśnia różnicę między zapisem analogowym i cyfrowym, charakteryzuje sposób zapisu dźwięku, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, wymienia systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych
5,0charakteryzuje sposób zapisu dźwięku i obrazu, wymienia główne parametry charakteryzujące dźwięk i obraz, opisuje główne formaty zapisu dźwięku i obrazu oraz zastosowania grafiki wektorowej i rastrowej, określa zasady kompresji dźwięku i obrazu, charakteryzuje systemy zapisu koloru, opisuje warstwową implementację baz danych, wyjaśnia działanie relacyjnej bazy danych, zasady projektowania relacyjnego, operacji na relacjach oraz wyjaśnia co to jest język SQL
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_U01stosuje system binarny do zapisu liczb, posługuje się tabelą kodu ASCII, obsługuje system opearacyjny Linux, wykorzystuje funkcje edycji i formatowania tekstu oraz zarządzania dokumentem w edytorze tekstu, wstawia formuły matematyczne do dokumentu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zamienić liczby zapisanej w systemie dziesiętnym na system binarny, nie umie wyjaśnić co to jest kod ASCII, nie potrafi uruchamiać programów w systemie Linux, zapisywać/otwierać plików, nie potrafi dokonać podstawowego formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, potrafi uruchamiać programy w systemie Linux, dokonywać podstawowych operacji na plikach oraz wykorzystać podstawowe funkcje formatowania tekstu w edytorze tekstów
3,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje podstawowe funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy
4,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać
4,5zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, posługuje się edytorem formuł matematycznych na poziomie podstawowym
5,0zamienia liczby zapisane w systemie dziesiętnym na system binarny, potrafi wyjaśnić zasady kodowania tekstu w systemie ASCII, obsługuje system Linux, wykorzystuje zaawansowane funkcje formatowania tekstu, potrafi edytować długi dokument tekstowy oraz nim zarządzać, sprawnie posługuje się edytorem formuł matematycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_U02obsługuje arkusz kalkulacyjny, w tym stosuje formuły, przeprowadza proste obliczenia statystyczne, tworzy wykresy, wykorzystuje arkusz do gromadzenia i przetwarzania większych zbiorów danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zastosować żadnej formuły w arkuszu kalkulacyjnym
3,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu
3,5potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu
4,0potrafi stosować podstawowe formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne
4,5potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, prezentuje dane w formie wykresu, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, porządkuje, filtruje, grupuje dane
5,0potrafi stosować zaawansowane formuły matematyczne, daty, tekstu, wykorzystuje zaawansowane funkcje kreatora wykresów, edytuje wykresy, wylicza podstawowe wskaźniki statystyczne, dokonuje edycji danych w arkuszu, dokonuje złożonych operacji na dużych zbiorach danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_U03stosuje narzędzia grafiki prezentacyjnej, tworzy proste strony internetowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
Metody nauczaniaM-4Metoda projektów (przygotowanie prezentacji multimedialnej i strony internetowej na zaliczenie)
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezenatcji multimedialnej i strony internetowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi obsługiwać podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, ani zastosować podstawowych znaczników HTML
3,0tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, stosuje podstawowe znaczniki HTML
3,5tworzy prezentację z wykorzystaniem podstawowych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst oraz wstawia grafikę do dokumentu HTML
4,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki do dokumentu HTML
4,5tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki oraz listy do dokumentu HTML
5,0tworzy prezentację z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji programu do grafiki prezentacyjnej, formatuje tekst, wstawia grafikę, hiperlinki i odnośniki, listy oraz tabele do dokumentu HTML
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_K01jest świadom korzyści i zagrożeń płynących z użytkowania Internetu, rozumie prawno-etyczne aspekty gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji w bazach danych, przestrzega praw własności intelektualnej przy korzystaniu z oprogramowania, utworów muzycznych i filmowych w formie elektronicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K02wykazuje zrozumienie podstawowych zasad etyki, ekonomii i prawa; postępuje zgodnie z nimi w swojej działalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
T-W-3Oprogramowanie użytkowe. Programowanie i algorytmy. Języki programowania
T-W-5Grafika komputerowa i multimedia. Bazy danych
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_K02wykorzystuje Internet jako źródło informacji naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
T-W-4Sieci komputerowe. Internet: struktura i protokoły, przegląd usług
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A1_K03jest zdolny do efektywnej pracy indywidualnej w oparciu o otrzymane materiały dydyaktyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawami budowy komputera, funkcjonowania systemów operacyjnych, Internetu, baz danych i zasadami programowania oraz ukształtowanie umiejętności praktycznej obsługi komputera, w tym tworzenia prostych stron internetowych
Treści programoweT-L-4Grafika prezentacyjna - przygotowanie prezentacji multimedialnej
T-L-1Laboratorium komputerowe: podstawy obsługi komputera i systemu operacyjnego
T-L-5Tworzenie strony internetowej: struktura dokumentu HTML, tworzenie strony tytułowej, wprowadzanie tabel, zagnieżdżanie znaczników HTML, wstawianie multimediów, tworzenie mapy odsyłaczy, definiowanie stylu strony
T-L-3Arkusz kalkulacyjny: tworzenie formuł, proste obliczenia statystyczne, wykresy, funkcje logiczne, daty, tekstu, analiza danych - baza danych w arkuszu, narzędzia analizy danych
T-L-2Edytor tekstu: edycja i formatowanie tekstu, zarządzanie dokumentem, formuły matematyczne, praca z długim dokumentem, przygotowanie publikacji w edytorze pakietu biurowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych (przy komputerze)