Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Immunologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Immunologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt. |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do układu immunologicznego. | 1 |
T-A-2 | Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego. | 1 |
T-A-3 | Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-A-4 | Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał. | 1 |
T-A-5 | Białka ostrej fazy. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie rozmazu krwi różnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-L-2 | Wykonanie leukogramów. | 1 |
T-L-3 | Porównanie morfologii leukocytów różnych organizmów. | 1 |
T-L-4 | Ocena odporności komórkowej. | 1 |
T-L-5 | Testy fagocytarne. | 1 |
T-L-6 | Izolacja, hodowla i ocena in vitro leukocytów. | 3 |
T-L-7 | Rozdział surowicy różnych gatunków zwierząt i odczyty densytometryczne wykonanych rozdziałów. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne komponenty i zasadnicze cechy odpowiedzi immunologicznej. | 1 |
T-W-2 | Zasadnicze funkcje, rozmieszczenie i powstawanie limfocytów. Mechanizm odporności komórkowej nieswoistej. | 1 |
T-W-3 | Mechanizm tlenowy i beztlenowy komórek żernych. Funkcja receptorów na tych komórkach. | 1 |
T-W-4 | Cytotoksyczność komórkowa. Mechanizmy cytotoksyczności limfocytów. | 1 |
T-W-5 | Populacje i subpopulacje limfocytów. Krążenie limfocytów. | 1 |
T-W-6 | Budowa i powstawanie przeciwciał. | 1 |
T-W-7 | Naturalna regulacja odpowiedzi immunologicznej. Pamięć immunologiczna. | 1 |
T-W-8 | Aktywacja, proliferacja i różnicowanie limfocytów. Rodzaje cytokin. | 1 |
T-W-9 | Główny układ zgodności tkankowej. Budowa cząsteczek MHC I i II klasy. Powiązania między HLA a chorobami. Funkcja HLA. | 1 |
T-W-10 | Prezentacja antygenów limfocytom T z udziałem MHC I i II klasy. | 1 |
T-W-11 | Układ dopełniacza. Klasyczna i alternatywna droga aktywacji. Receptory dla składników dopełniacza. | 1 |
T-W-12 | Nadwrażliwość. | 1 |
T-W-13 | Pierwotne niedobory immunologiczne. | 1 |
T-W-14 | Wtórne niedobory immunologiczne. | 1 |
T-W-15 | Zjawiska autoimmunologiczne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
A-A-3 | Konsultacje. | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C12_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | BT_1A_W19 | R1A_W01, R1A_W04, R1A_W06 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BT_1A_BT-N-C12_W02 Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami | BT_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C12_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | BT_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07 | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BT_1A_BT-N-C12_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | BT_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07 | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
BT_1A_BT-N-C12_U03 Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | BT_1A_U04 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07 | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C12_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie. | BT_1A_K07 | R1A_K01, R1A_K03 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-1 |
BT_1A_BT-N-C12_K02 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | BT_1A_K06 | R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C12_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | 2,0 | Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego. |
3,0 | Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
BT_1A_BT-N-C12_W02 Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami | 2,0 | Student nie definiuje wybranych cząsteczek uczestniczących w odpowiedzi immunologicznej, nie objaśnia mechanizmów obronnych w zakażeniach wybranymi patogenami |
3,0 | Student w stopniu podstawowym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej oraz objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student definiuje wybrane cząsteczki uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, objaśnia mechanizmy obronne w zakażeniach wybranymi patogenami w sposób dogłębny; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C12_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | 2,0 | Student nie umie scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
BT_1A_BT-N-C12_U02 Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
4,5 | Student potrafi dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi | |
BT_1A_BT-N-C12_U03 Potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | 2,0 | Student nie potrafi nazwać i zinterpretować mechanizmów obronnych organizmu |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
4,5 | Student potrafi dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze nazwać i zinterpretować mechanizmy obronne organizmu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C12_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie. | 2,0 | Nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie. |
3,0 | Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie. | |
BT_1A_BT-N-C12_K02 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | 2,0 | Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
3,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000