Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01 | Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U07 | Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek). |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania. |
---|
T-A-2 | Stres oksydacyjny jako przyczyna chorób cywilizacyjnych (nowotworów, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy) |
T-A-3 | Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych. |
T-A-4 | Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace. |
T-A-5 | Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie. |
T-A-6 | Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. |
T-W-1 | Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT. |
T-W-2 | Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych. |
T-W-3 | Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. |
T-W-4 | Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych |
T-W-5 | Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych |
---|
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student tylko sporadycznie używa typowych pojęć i zwrotów z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym, ograniczonym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Popełnia dośc liczne błędy przy wymienianiu podstawowych źródeł żywnościowych poszczególnych grup przeciwutleniaczy. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |