Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji roślinnej

Sylabus przedmiotu Endo- i egzogenne antyoksydanty w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Endo- i egzogenne antyoksydanty w żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,30,50zaliczenie
wykładyW1 8 1,70,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu realizowanych na I stopniu studiów przedmiotow:chemia ogólna i organiczna, biochemia, fizjologia roślin i zwierząt, biologia komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.1
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna chorób cywilizacyjnych (nowotworów, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)1
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.1
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.1
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.1
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.1
T-A-7Podstawowe metody oznaczania właściwości przeciwutleniajacych żywmości1
7
wykłady
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.2
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.2
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.1
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych2
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji w ramach poszczegolnych tematów objętych programem cwiczeń.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.8
A-A-4Przygotowanie prezentacji10
A-A-5Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia3
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-4Konsultacje z prowadzacym wyklady4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach.
M-4praca w grupach przy przygotowywaniu prezentacji danego zagadnienia i jego omówienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta, na którą składają się oceny z przygotowanej przezentacji oraz calościowa ocena jego przygotowania i dyskusji na wszystkich ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej.
BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01
Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
BT_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej.
2,0
3,0Student w bardzo waskim stopniu zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Wybiórczo wymienia głównych przedstawicieli RFT i ich pochodzenie. Klasyfikuje podstawowe grupy antyoksydantów, ale tylko jednostkowo podaje ich przedstawicieli i ograniczonym zakresie wyjaśnia ich rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna główne grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego, ale w mocno ograniczonym stopniu ich podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej konsumenta.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01
Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
2,0
3,0Student tylko sporadycznie używa typowych pojęć i zwrotów z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym, ograniczonym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Popełnia dośc liczne błędy przy wymienianiu podstawowych źródeł żywnościowych poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grajek W (red), Przeciwutleniacze w żywności, Naukowo Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Bartosz G, Druga Twarz tlenu., PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Zabłocka A, Janusz M., Dwa oblicza wolnych rodników tlenowych., Postępy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej., Warszawa, 2008. 62:118-124., 2008
  2. Kulbacka J., Saczko J., Chwilkowska A., Stres oksydacyjny w procesach uszkodzenia komórek., MEDPRES Polski Merkuriusz Lekarski, Warszawa 2009. 157: 44-47., 2009
  3. Bańkowski E., Biochemia. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych., Urban i Partner, Wrocław, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.1
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna chorób cywilizacyjnych (nowotworów, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)1
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.1
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.1
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.1
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.1
T-A-7Podstawowe metody oznaczania właściwości przeciwutleniajacych żywmości1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.2
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.2
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.1
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych2
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji w ramach poszczegolnych tematów objętych programem cwiczeń.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.8
A-A-4Przygotowanie prezentacji10
A-A-5Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia3
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
A-W-4Konsultacje z prowadzacym wyklady4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.2_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie.
Treści programoweT-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna chorób cywilizacyjnych (nowotworów, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach.
M-4praca w grupach przy przygotowywaniu prezentacji danego zagadnienia i jego omówienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta, na którą składają się oceny z przygotowanej przezentacji oraz calościowa ocena jego przygotowania i dyskusji na wszystkich ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w bardzo waskim stopniu zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Wybiórczo wymienia głównych przedstawicieli RFT i ich pochodzenie. Klasyfikuje podstawowe grupy antyoksydantów, ale tylko jednostkowo podaje ich przedstawicieli i ograniczonym zakresie wyjaśnia ich rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna główne grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego, ale w mocno ograniczonym stopniu ich podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej konsumenta.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O1.2_U01Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie.
Treści programoweT-A-1System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania.
T-A-2Stres oksydacyjny jako przyczyna chorób cywilizacyjnych (nowotworów, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy)
T-A-3Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych.
T-A-4Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace.
T-A-5Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie.
T-A-6Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-1Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT.
T-W-2Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych.
T-W-3Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
T-W-4Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych
T-W-5Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu.
S-2Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko sporadycznie używa typowych pojęć i zwrotów z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym, ograniczonym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Popełnia dośc liczne błędy przy wymienianiu podstawowych źródeł żywnościowych poszczególnych grup przeciwutleniaczy.
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.