Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Genomika i transkryptomika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genomika i transkryptomika | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>, Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>, Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie zagadnień związanych analizą genomu |
C-2 | Przedstawienie projektów poznania genomów i metod ich realizacji |
C-3 | Zapoznanie z bazami danych jako formy prezentacji wyników analizy genomów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Izolacja DNA plazmidowego. | 1 |
T-L-2 | Tworzenie mapy restrykcyjnej. Analiza restrykcyjna. | 1 |
T-L-3 | Izolacja i analiza mtDNA. | 2 |
T-L-4 | Izolacja całkowitego RNA, metody oczyszczania, analiza izolatów. | 1 |
T-L-5 | Metod analizy transkryptów RNA. | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój dyscypliny, podstawowe pojęcia, ogólne prawa rządzące genomami. Poznawanie struktury i organizacji genomów różnych organizmów, sposoby identyfikacji genów, polimorfizm DNA i jego rodzaje, wykrywanie różnych typów polimorfizmów genetycznych. | 1 |
T-W-2 | Poznawanie funkcji poszczególnych elementów w genomie, badania nad poznaniem funkcjonowania całego genomu, badanie ekspresji wielu genów, analiza regulacji funkcjonowania genomu. | 1 |
T-W-3 | Molekularne podstawy ewolucji genomów. Mapowanie genomów. | 1 |
T-W-4 | Biblioteki genomowe i ekspresyjne. | 1 |
T-W-5 | Klasy RNA - właściwości, funkcje. | 1 |
T-W-6 | Analiza porónawcza transkryptomów różnych tkanek zwierzęcych. | 1 |
T-W-7 | Czynniki tranrypcyjne i ich rola w tkankowo specyficznej ekspresji. | 1 |
T-W-8 | Potranskrypcyjne modyfikacje RNA. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 7 |
A-L-2 | Studiowanie podanej lteratury | 15 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-L-5 | Zaliczenie materiału | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 7 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany związany z zaplanowanymi treściami |
M-2 | Prezentacje multimedialne z zastosowaniem komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności i przygotowania na zajecia laboratoryjne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za wiedze z zakresu przedstawionych wykładów oraz ćwiczen |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-C5_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia z zakresu analizy sekwencji genomowych. Potrafi definiować metody realizacji projektów poznawania genomów ludzi i zwierząt. | BT_2A_W07 | R2A_W03, R2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
BT_2A_BPŻ-S-C5_W02 Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy. | BT_2A_W07 | R2A_W03, R2A_W06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-C5_U01 Student pozyskał umiejętności całościowego spojrzenia na genom, uwzględniając zarówno jego strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące jego ewolucji. | BT_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_2A_BPŻ-S-C5_U02 Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach. | BT_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-C5_K01 Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | BT_2A_K05 | R2A_K03, R2A_K04 | InzA2_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-C5_W01 W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia z zakresu analizy sekwencji genomowych. Potrafi definiować metody realizacji projektów poznawania genomów ludzi i zwierząt. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu sekwencji genomowych |
3,0 | W zakresie wiedzy student objaśnia zagadnienia z zakresu analizy sekwencji genomowych. Potrafi definiować metody realizacji projektów poznawania genomów ludzi i zwierząt. | |
3,5 | Student posiada wystarczajacą wiedzę na temat poznawania projektów genomów różnych gatunków | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi definiować i objaśniać zagdanienia związane z projektami gonomowymi | |
4,5 | Student ma szeroką i usystematyzowana wiedzą z zakresu poznawania genomów różnych gatunków. | |
5,0 | Student obok ugruntowanej wiedzy potrafi argumentować dobór określonych metod używanych w projektach genomowych | |
BT_2A_BPŻ-S-C5_W02 Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy z zakresu analizy ekspresji genów |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu z transkryptomiki pod kątem analizy ekspresji genów i badaniem ich struktury oraz funkcji. Zapoznał z mechanizmami warunkującymi ewolucję genomu, jego rearanżację i odpowiedź na stresy. | |
3,5 | Student posiada wystarczajacą wiedzę na temat mechanizmów warunkujących rearanżację genomu | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi analizować poszczególne funkcje genomu | |
4,5 | Student ma szeroką i usystematyzowana wiedzą z zakresu z zakresu transkryptomiki pod kątem badan genomowych | |
5,0 | Student posiada bogatą wiedzę oraz potrafi wyciągać wnioski z przedstawianej analizy oraz rearanżacji genomu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-C5_U01 Student pozyskał umiejętności całościowego spojrzenia na genom, uwzględniając zarówno jego strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące jego ewolucji. | 2,0 | |
3,0 | Student pozyskał umiejętności całościowego spojrzenia na genom, uwzględniając zarówno jego strukturę i funkcję jak i aspekty dotyczące jego ewolucji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BPŻ-S-C5_U02 Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach. | 2,0 | |
3,0 | Nabył umiejętności zaplanowania odpowiednich strategii badawczych dla poznania struktury genomu, jego funkcji i ewolucji. Poznał mechanizmy oraz czynniki zmniejszających stabilność genomu. Ponadto nabył miejętność zapoznania się z bazami danych zawierającymi zdeponowane dane o sekwencjach i genomach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-S-C5_K01 Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001
- Primrose S.B, Zasady analizy genomu, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1999
- Węgleński P., Genetyka molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
Literatura dodatkowa
- Bal J., Biologia molekularna w medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001