Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_BTR-S-O6.1_U01 | Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U05 | Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska. |
---|
BT_2A_U08 | Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku. |
---|
Treści programowe | T-A-1 | Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania. |
---|
T-A-3 | Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych. |
T-A-4 | Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków. |
T-A-6 | Podsumowanie ćwiczeń. |
T-W-1 | Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry. |
T-W-2 | Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne |
T-W-3 | Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii |
T-W-4 | Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem |
T-W-5 | Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy) |
T-W-6 | Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych |
T-W-7 | Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi. |
T-W-8 | Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej. |
Metody nauczania | M-2 | Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach. |
---|
M-3 | Ćwiczenia demonstracyjne. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej |
---|
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować. |
3,0 | Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków. |
3,5 | Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków |
4,0 | Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy. |
4,5 | Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. |
5,0 | Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu. |