Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BT_2A_BTR-S-O1.3_U01 | student interpretuje wyniki badań naukowych (publikacje oryginalne angielskojęzyczne) w zakresie genetyki molekularnej roślin |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BT_2A_U05 | Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska. |
---|
BT_2A_U06 | Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | nabycie wiedzy na temat metod identyfikacji polimorficznych miejsc w sekwencji DNA, warunkujących zmienność ważnych cech użytkowych roślin oraz sposobu wykorzystania tej wiedzy w praktycznej hodowli |
---|
Treści programowe | T-A-4 | Przykład analizy QTL prowadzącej do ustalenia liczby loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy QTL określającej liczbę loci warunkujących aktywność alfa-amylazy |
---|
T-A-5 | Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących aktywność alfa-amylazy |
T-A-6 | Przykład zastosowania markerów molekularnych do selekcji nowych odmian uprawnych |
T-W-1 | Metody detekcji polimorfizmów w sekwencjach DNA |
T-W-2 | Polimorfizm jednego nukleotydu i haplotypy. Markery allelospecyficzne |
T-W-3 | Metody rozróżniania kopii genów i rodzin wielogenowych. Opracowywanie markerów dla polimorfizmów funkcjonalnych |
T-W-4 | Identyfikacja sekwencji promotorowej i sekwencji regulatorowych. Wpływ mutacji intronowych na alternatywny splicing |
T-W-5 | Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez mapowanie QTL. Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez analizę skrajnych grup rekombinantów (BSG) |
T-W-6 | Identyfikacja genów złożonych cech poprzez mapowanie asocjacyjne. Strategia genów kandydatów w wykrywaniu markerów funkcjonalnych |
T-W-7 | Metody hodowli molekularnej |
Metody nauczania | M-2 | Prezentacja multimedialna |
---|
M-3 | Dyskusja panelowa |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wystąpień referatowych studentów podczas ćwiczeń |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie umie zinterpretować wyników publikacji z zakresu genetyki molekularnej roślin |
3,0 | interpretuje w stopniu podstawowym wyniki publikacji z genetyki molekularnej |
3,5 | w zadowalającym stopniu interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej |
4,0 | szczegółowo interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej |
4,5 | w sposób dogłębny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej |
5,0 | w sposób pełny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej oraz dostrzega ograniczenia stosowanych technik |