Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Historia odkryć biologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia odkryć biologicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii, biologii molekularnej.
W-2Umiejętność pracy z tekstem źródłowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie najważnieszych odkryć w naukach biologicznych od czasów Arystotelesa do czasów współczesnych.
C-2Zapoznanie z teoriami, które przez lata blokowały postęp nauk biologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).2
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.2
T-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).2
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.2
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.2
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmietrelne komórki.2
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.2
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna praca z tekstami źródłowymi.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. Zaliczenie materiału.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyny
M-2Metoda praktyczna - tekstu przewodniego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.1_W01
Student posiada podstwową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i naważniejsze wydarzenia w historii nauki.
BT_1A_W06R1A_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.1_U01
Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło.
BT_1A_U15R1A_U01, R1A_U02InzA_U03C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A9.1_W01
Student posiada podstwową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i naważniejsze wydarzenia w historii nauki.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A9.1_U01
Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Huxley R., Wielcy przyrodnicy. Od Arystotelesa do Darwina., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Ryszkiewicz M., Alfred Russel Wallace. W cieniu Darwina., Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  3. Browne J., Darwin. O powstaniu gatunków., Muza, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Thorwald J., Stulecie chirurgów, Znak, Kraków, 2008
  2. Thorwald J., Triumf chirurgów, Znak, Kraków, 2009
  3. Thorwald J., Pacjenci, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).2
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.2
T-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).2
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.2
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.2
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmietrelne komórki.2
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.2
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna praca z tekstami źródłowymi.9
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. Zaliczenie materiału.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.1_W01Student posiada podstwową wiedzę z zakresu historii odkryć biologicznych. Prezentuje sylwetki badaczy, teorie i naważniejsze wydarzenia w historii nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W06posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistyczno-społecznych oraz ich znaczenia w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie najważnieszych odkryć w naukach biologicznych od czasów Arystotelesa do czasów współczesnych.
Treści programoweT-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmietrelne komórki.
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.
T-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.1_U01Student analizuje obserwacje i odkrycia biologiczne na podstawie tekstów źródłowych. Wskazuje błędne założenia, potrafi wskazać ich źródło.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z teoriami, które przez lata blokowały postęp nauk biologicznych.
Treści programoweT-W-3Kolekcjonowanie i klasyfikacja (Steno, Ray, Sloane, Linneusz, Buffon, Adanson, E. Darwin, Cuvier) oraz oświeceniowy świat spod mikroskopu (Hooke, Leeuwenhoek).
T-W-4XIX wiek - Humboldt, Audubon, Lyell, Owen, Agassiz. Darwin a Wallace.
T-W-6Pierwsza połowa XX wieku - Harrison, Rous, Schrodinger. Carrel i jego nieśmietrelne komórki.
T-W-8Przełom XX i XXI wieku - wiek biotechnologii?
T-W-5Fleming, Lister i rozwój chirurgii.
T-W-7Druga połowa XX wieku - jak DNA zwojowało świat (Pauling, Watson, Crick) oraz o powstaniu owcy Dolly drogą klonowania.
T-W-1Starożytność i abiogeneza Atystotelesowska (Arystoteles, Teofrast, Dioskurydes i Pliniusz Starszy).
T-W-2Renesansowe ujęcie świata przyrody (Fuchs, Aldrovandi, Cesalpino, Belon, Gessner). Narodziny anatomii porównawczej. Teatr anatomiczny.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - tekstu przewodniego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0