Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Człowiek, środowisko, psychologia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Człowiek, środowisko, psychologia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu filozofii, socjologii, pedagogiki, fizjologii człowieka oraz medycyny.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).1
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.1
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).1
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).1
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).1
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).1
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).2
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).2
T-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).2
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.2
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Udział w konsultacjach1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.3_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii środowiskowej oraz wymienia i charakteryzuje wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi.
BT_1A_W06R1A_W02C-1T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.3_U01
Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka.
BT_1A_U15R1A_U01, R1A_U02InzA_U03C-1T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-A9.3_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
BT_1A_K03, BT_1A_K04, BT_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A9.3_W01
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii środowiskowej oraz wymienia i charakteryzuje wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii środowiskowej.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A9.3_U01
Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-A9.3_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P., Greene Th., Fisher J., Baum A., Psychologia środowiskowa, Wydawnictwo GWP, Gdańsk, 2004
  3. Biela A. (red.), Stres psychiczny w sytuacji kryzysu ekologicznego. Badania z zakresu sozopsychologii, Wydawnictwo TN KUL, Lublin, 1984
  4. Eliasz A., Psychologia ekologiczna, Wydawnictwo IP PAN, Warszawa, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Wojcieszke B., Jarymowicz C., Psychologia rozumienia zjawisk społecznych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).1
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.1
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).1
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).1
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).1
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).1
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).2
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).2
T-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).2
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.2
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-4Udział w konsultacjach1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.3_W01Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii środowiskowej oraz wymienia i charakteryzuje wybrane czynniki środowiskowe mające wpływ na zachowanie i zdrowie ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W06posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistyczno-społecznych oraz ich znaczenia w naukach przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.
Treści programoweT-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu psychologii środowiskowej.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, poszukuje dodatkowej literatury związanej z przedmiotem. Chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.3_U01Student samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych, formułuje na ich podstawie wnioski, wyjaśnia zachowania ludzi oraz wykorzystuje swoją wiedzę do kształtowania środowiska człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U15Potrafi analizować zjawiska biologiczne na tle dokonywanych odkryć historycznych; nakreśla rolę i znaczenie wpływu człowieka na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.
Treści programoweT-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu tematyki wykładów, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu psychologii środowiskowej, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i próbuje na ich podstawie formułować wnioski.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-A9.3_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i otwarty na poglądy innych osób.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii środowiskowej mającymi wpływ na zachowanie, wskazanie prawidłowości rządzących funkcjonowaniem człowieka i grup ludzkich w środowisku społecznym oraz możliwości kontrolowania i planowania środowiska w celu eliminacji niepożądanych zachowań.
Treści programoweT-W-9Miasto i jego wpływ na zachowanie człowieka (ograniczenia behawioralne życia w mieście, negatywne skutki życia w mieście: przestępczość, bezdomność, samotność, zaburzenia zachowania, środowiskowe rozwiązywanie problemów miejskich – rewitalizacja osiedli i dzielnic mieszkaniowych).
T-W-11Planowanie i projektowanie miejsc wypoczynku. (znaczenie rekreacji dla zdrowia fizycznego i psychicznego człowieka, zarządzenie naturalnymi terenami rekreacyjnymi, problemy środowiskowe - bojkoty prośrodowiskowe).
T-W-10Wpływ planowania i projektowania miejsca pracy, nauki oraz zamieszkania na zachowanie człowieka.
T-W-5Wpływ czynników klimatycznych na zachowanie (poglądy na temat klimatu i zachowania, percepcja i fizjologiczne reakcje na upał, wpływ wysokich i niskich temperatur na zachowania społeczne, wiatr a zachowanie: percepcja wiatru i jego behawioralne skutki, medyczne, emocjonalne i behawioralne skutki zmian ciśnienia atmosferycznego).
T-W-6Psychologiczne skutki katastrof, zagrożeń toksykologicznych i zanieczyszczeń (percepcja zagrożeń naturalnych i wpływ klęsk żywiołowych na zdrowie psychiczne człowieka, katastrofy technologiczne, zanieczyszczenia powietrza a zachowania społeczne).
T-W-8Wpływ wysokiego poziomu zagęszczenia na ludzi (skutki zagęszczenia i jego konsekwencje dla afektu, pobudzenia i chorób fizycznych, wpływ zagęszczenia na zachowania społeczne, eliminacja skutków zatłoczenia).
T-W-1Wprowadzenie do psychologii środowiskowej. Natura ludzka a środowisko (definicja i cele psychologii środowiskowej, metody badawcze, zagadnienia etyczne psychologii środowiskowej, wartości i postawy wobec środowiska, rola istot ludzkich w naturze, regeneracyjne działanie środowiska przyrodniczego).
T-W-4Wpływ hałasu na zachowanie (spostrzeganie dźwięku i hałasu, źródła hałasu i jego skutki: hałas a zdrowie psychiczne, oddziaływanie hałasu na dzieci, hałas a zachowania społeczne).
T-W-3Teorie dotyczące relacji środowisko człowieka-zachowanie (konceptualizacja interakcji ze środowiskiem, poziom pobudzenia, obciążenie i stres środowiskowy).
T-W-2Percepcja i wiedza środowiskowa.
T-W-7Przestrzeń osobista i terytorialność (definicja, funkcje i metody badania przestrzeni osobistej, wpływ pozycji ciała na kontakty interpersonalne, dystans interpersonalny, konsekwencje naruszenia przestrzeni osobistej, zachowania terytorialne).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny).
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.